Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Här finns de nya superplåtpoliserna - bilisterna behöver inte oroa sig för de nya kamerorna, om de följer trafikreglerna

Från 2019
Uppdaterad 11.07.2019 14:45.
En ny plåtpolis på Mechelingatan.
Bildtext En ny plåtpolis på Mechelingatan i Helsingfors.
Bild: Yle/Maria Tarvasaho

Så småningom kommer de nya trafikkamerorna och kamerastolparna att tas i bruk runt omkring i landet. Nu har 40 kameror skickats till olika polisinrättningar.

I dag tas den första nya trafikövervakningskameran i bruk i Kouvola. De nya kamerorna kan bland annat fotografera fyra filer och 32 bilar samtidigt. Bilderna är också skarpare än tidigare.

Polisöverinspektör Maria Hoikkala säger att bilisterna inte behöver oroa sig för de nya kamerorna - så länge man följer trafikreglerna.

- Bilisterna ska följa trafikreglerna så som tidigare också, så det här ska nog inte orsaka några förändringar i deras uppträdande. Det här är kameraövervakning så som tidigare, men med en lite nyare modell.

Den nya radarn följer med fordonets tid, hastighet, avstånd, riktning och fil under hela den tiden som fordonet befinner sig inom radarns fält.

Om man bryter mot hastighetsbegränsningarna tar kameran en bild, som sedan skickas trådlöst till polisens trafiksäkerhetscentral.

Ekenäs, Borgå och Helsingfors - här finns de nya kamerorna

42 stolpar för nya hastighetsövervakningskameror har redan installerats:

  • 23 finns på riksväg 4 mellan Jyväskylä och Heinola
  • 16 finns på riksväg 6 mellan Kouvola och Lovisa
  • 1 finns i centrum av Uleåborg bredvid polisstationen
  • 2 finns i centrala Helsingfors på Mechelingatan

150 stolpar till ska installeras:

  • 17 på väg 52 mellan Ekenäs och Somero
  • 12 på väg 26 mellan Fredrikshamn och Taavetti i Luumäki
  • 12 på väg 21 mellan Torneo och Pello
  • 14 på väg 5 i Kajana, på sträckan mellan riksväg 28 och stamväg 90
  • 12-14 på vägen mellan Viitasaari och Äänekoski
  • 3 på i Jyväskylä, som ersätter gamla hastighetsövervakningskameror
  • cirka 5 i Borgå, vid en skola i centrum och på infartslederna
  • 74 i Helsingfors. Staden har beställt dem och de installeras de närmaste fem åren

En kamerastolpe kostar 20 000-25 000 euro.

En ny plåtpolis på Mechelingatan.
Bildtext En ny trafikkamera på Mechelingatan.
Bild: Yle/Maria Tarvasaho
En trafiksäkerhetskamera på Mannerheimvägen.
Bildtext En gammal trafikkamera på Mannerheimvägen.
Bild: Yle/Maria Tarvasaho

Bilderna som de nya kamerorna tar är bättre, om man jämför med de gamla. Hoikkala påpekar att det är viktigt att kameran tar sådana bilder att man alltid kan identifiera föraren.

- Kameran ska fungera i alla väderförhållanden, oberoende av om det regnar eller snöar. De här bilderna tas ju för att kunna identifiera föraren och sedan kunna behandla ärendet vidare.

Det har gått att identifiera föraren också på de gamla kamerornas bilder, men de nya kamerornas bilder kommer att vara tydligare.

I och med de nya, bättre bilderna och den nya vägtrafiklagen som träder i kraft nästa sommar, finns det en möjlighet till en utvidgning av automatövervakningen som man funderar på att göra, säger Hoikkala.

- Förändringen i vägtrafiklagen ger oss en möjlighet att automatövervaka exempelvis användning av säkerhetsbälte och mobiltelefon, eller om man bryter mot något trafikmärke.

De nya plåtpoliserna tar ändå bara bild om bilisten kör över hastighetsgränsen. Om bilisten sedan på den bilden dessutom råkar tala i telefon eller inte ha säkerhetsbälte på, så kan polisen bötfälla för det också.

Kan placeras var som helst

De nya trafikkamerorna kommer att kunna installeras var som helst, vilket man inte har kunnat göra med de gamla.

- De nya kamerorna är mer flexibla eftersom de har en annorlunda radarsensor som man inte behöver gräva ner i marken. Därför kan man helt och hållet utgå ifrån var de behövs mest.

Polisöverinspektör Maria Hoikkala i uniform.
Bildtext Polisöverinspektör Maria Hoikkala säger att bilisterna inte behöver oroa sig för de nya kamerorna, bara man följer trafikreglerna.
Bild: Yle/Maria Tarvasaho

Hoikkala berättar också att utgångspunkten när man placerar trafikövervakningskameror alltid är trafiksäkerheten.

- Då sätts de exempelvis i korsningar eller på sträckor där man vet att det sker olyckor, säger hon.

De nya kamerorna har kapacitet att mäta hastigheten på ett avstånd av 150 meter, men möjlig fortkörning mäter den på 30 meters avstånd.

Diskussion om artikeln