Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Storbritannien: "Allvarliga konsekvenser" om Iran inte släpper beslagtagen tanker

Från 2019
Uppdaterad 20.07.2019 19:28.
Storbritanniens utrikesminister Jeremy Hunt.
Bildtext Iran har valt en farlig väg, sade Jeremy Hunt efter att den så kallade COBR-kommittén hade träffats för andra gången på kort tid.
Bild: Yle

Storbritanniens utrikesminister Jeremy Hunt varnar Iran för allvarliga konsekvenser om brittiskflaggade tankern Stena Impero inte släpps snabbt.

Jeremy Hunt kom med varningen efter att brittiska regeringens nationella säkerhetskommitté COBR hade hållit sitt andra möte sen tankern beslagtogs fredag kväll.

- Gårdagens händelser i Persiska viken är ett oroande tecken på att Iran har valt en farlig väg av olagliga destabiliserande beteende, efter vårt lagliga beslagtagande av olja på väg till Syrien vid Gibraltar, sade Hunt.

- Än så länge ser vi inte på militära alternativ i det här fallet utan söker att lösa det här med diplomatiska medel. Men vi är tydliga om att det här måste få en snabbt lösning. Men om den här frågan inte kan lösas snabbt kommer det att få allvarliga konsekvenser, sade den brittiska utrikesministern.

Enligt Hunt är beslagtagande oacceptabelt och ett allvarligt hot mot navigationsfriheten i Hormuzsundet och persiska viken.

- Det här beslagtagande är oacceptabelt. Det är av yttersta vikt att navigationsfriheten upprätthålls och att alla fartyg kan röra sig fritt i regionen.

- Vi kommer att agera med eftertanke men också ta robusta åtgärder.

Vi vill lösa läget, sade Hunt med hänvisning till den iranska tankern brittiska flottan beslagtog för några veckor sen.

- Men vi kommer också att garantera brittiska fartygs säkerhet, sade Hunt.

Storbritannien har nu uppmanat brittiskägda och flaggade fartyg att hålla sig borta från området.

“Bröt mot maritim lag”

Brittiska regeringen anklagade inte direkt Iran för att ha fabricerat orsakerna bakom beslagtagandet.

Både utrikesministeriet och försvarsministeriet antydde ändå att Iran saknade lagliga grunder för sitt agerande.

Bild på tankern Stena Bulk som beslagtogs i Hormuzsundet.
Bildtext Tankern Stena Impero som beslagtogs av Iran.
Bild: EPA-EFE/TOMMY CHIA

Enligt Iran bröt fartyget mot internationell maritim lag, vilket ledde till beslagtagandet.

Stena Impero ska ha kolliderat med en iransk fiskebåt och sedan ha ignorerat båtens nödanrop, uppger iranska myndigheter.

Enligt de iranska myndigheterna utreds nu incidenten och fartyget och dess besättning kommer att hållas kvar tills utredningen är klar.

- Fartyget följde till punkt och pricka regler för navigering och alla internationella bestämmelser, uppgav fartygets operatör Stena Bulk.

Omringades och tvingades ändra kurs

Enligt tankerns transponder-data hade fartyget nyss passerat Hormuszundet då det började avvika från sin kurs och tog riktning mot iranska farvatten.

Enligt Stena Bulk rapporterade fartygets besättning att det hade omringats av fyra beväpnade båtar och en helikopter som nu har bekräftats höra till Irans Revolutionsgardes flotta.

En stridsbåt som tillhör iranska revolutionsgardet avfyrar en raket under en övning år 2012.
Bildtext Revolutionsgardets flotta har satsat på mindre snabbare båtar i Persiska viken. En av gardets båtar avfyrar en raket under en övning år 2012.
Bild: EPA/ALI MOHAMMADI

Stena Bulk förlorade sen kontakten med fartyget, som nu har tagits till hamnen i iranska Bandar Abbas.

Efter det har företaget ändå kunnat bekräfta att varken fartyget eller besättningen har kommit till skada.

- Inga skador har rapporterats. Vår besättnings hälsa och säkerhet är huvudsaken i nuläget, uppgav Stena Bulk i ett pressmeddelande.

Under lördagen berättar Stena Bulks vd Erik Hånell att ''besättningen mår under omständigheterna bra'' i en intervju med SVT.

Också en andra tanker ska ha bordats av Revolutionsgardet fredag kväll, men fartyget släpptes genast.

Hämnd för Grace 1?

Iran försökte redan för snart två veckor sedan beslagta en brittisk tanker i samma området där Stena Impero bordades.

Då ingrep ett brittiskt örlogsfartyg som var i området för att följa en annan brittisk tanker.

Iran förnekade då försöket att beslagta fartyget.

Med hoten om att hämnas för det brittiska beslagtagandet av den iranska tankern Grace 1 i bakgrunden, togs förnekandet emot med skepticism av omvärlden.

Iranskägda Grace 1 beslagtogs av Storbritannien utanför Gibraltar.
Bildtext Brittiska marinsoldater bordade iranska tankern Grace 1 utanför Gibraltar. Tankern misstänktes vara på väg till Syrien.
Bild: EPA-EFE/A. CARRASCO RAGEL

Grace 1 bordades av brittiska marinsoldater då den misstänktes vara på väg till Syrien med råolja, i brott mot EU:s sanktioner mot Syrien.

Iranska Revolutionsgardet har sen dess hotat att beslagta brittiska fartyg.

- Det här var förväntat, sade säkerhetsanalytikern Richard Weitz vid konsultgruppen Wikistrat.

- Det här är bara den senaste i en rad av okonventionella provokationer.

Upptrappning på upptrappning

Spänningarna i regionen har trissats upp sen president Donald Trump drog USA ur kärnkraftsavtalet med Iran och införde allt striktare ekonomiska sanktioner.

Både Iran och USA har turvis trappat upp läget och då Storbritannien beslagtog den iranska tankern i början av juli har också spänningarna mellan Iran och Storbritannien ökat explosionsartat.

USA anklagar Iran för angrepp mot flera handels- och tankfartyg i och kring persiska viken.

Amerikanska hangarfartyget USS Abraham Lincoln.
Bildtext Hangarfartyget USS Abraham Lincoln med medföljande flottilj har skickats för att förstärka den amerikanska flottan i Persiska viken.
Bild: EPA-EFE/CATI CLADERA

De förstärkningar av USA:s militära närvaro i regionen som började redan före tankerangreppen kommer nu att trappas upp ytterligare, meddelade USA:s Mellanösternkommando efter beslagtagandet på fredag.

Bland annat ska fler soldater skickas till Saudiarabien, för första gången sen invasionen av Irak år 2003.

USA sade sig ha skjutit ner en iransk drönare i veckan, efter att Irans Revolutionsgarde beslagtog en tanker som av allt att döma ägs av ett företag i Förenade Arabemiraten.

Iran har tidigare skjutit ner en amerikansk drönare under upptrappningen.

Därför är upptrappningen mellan USA och Iran så farlig: ”Alla är rädda för att se svaga ut, ingen vill ge vika, ingen talar med varandra”

Läget har redan länge ansetts så farligt att det när som helst kan utmynna i öppen konflikt.

Trump ska i sista stund ha avbrutit ett angrepp med flyg och missiler mot Iran som vedergällning för nedskjutningen, rapporterade New York Times.

Livsviktig farled för världshandeln

Området där tankern beslagtogs, Hormuszundet, är mycket viktig för världshandeln.

En karta som visar det geografiska läget för Hormuzsundet.
Bildtext Hormuszundet är en av världens mest livlig fartygsleder.
Bild: Google

Vid sidan om en femtedel av all världens olja passerar otaliga ton varor på andra handelsfartyg genom sundet in eller ut ur Persiska viken varje dag.

I fjol navigerade stora lastfartyg igenom sundet 67 633 gånger, alltså i medeltal över 180 gånger per dag.

Iran har också under tidigare konfrontationer med västländer hotat att stänga av sundet med militära medel, i brott mot FN:s havsrättskonvention.

Iranska Revolutionsgardet avfyrar missiler som används mot skepp under en övning år 2012.
Bildtext Iran har utvecklat sin förmåga att beskjuta skepp i Hormuszundet och Persiska viken. Vilden är från en övning år 2012, där iranska Revolutionsgardet uppvisade olika typer av missiler som ska kunna avfyras mot fartyg från land.
Bild: EPA/ALI MOHAMADI

Under kriget mellan Iran och Irak under 1980-talet angrep båda parterna oljetransporten i persiska viken, vilket fick omvärlden att ingripa och skicka flottor för att eskortera och skydda handelsfartyg.

Flera hundra skepp ska ändå ha skadats i olika grad under den här perioden, det så kallade tankerkirget.

Av de över 2000 rederier vars skepp använder Hormuszundet har bara en handfull nu försökt hitta alternativa rutter eller hamnar.

Källor: Reuters, AP, AFP, The Guardian, BBC, The New York Times, Al Jazeera, France 24

Artikeln uppdaterades 19:27 med uppgifter om att besättningen på Stena Impero mår bra med tanke på omständigheterna.

Diskussion om artikeln