Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Att flyga drönare är enkelt och behöver inte bli dyrt: ”Det är lite som att köra rally”

Från 2019
En hand håller i en drönare.
Bildtext En av Tukiainens drönare som används för tävling.
Bild: Yle/Pontus Nyqvist

Ismo Tukiainen har flugit drönare i två år, efter att en kompis introducerade dem för honom. Tidigare har han flugit modellflygplan och helikoptrar, men han ser en klar skillnad mellan dem och att flyga med en drönare.

- Skillnaden är att man har glasögonen på sig och det känns som att man sitter med där. Nästan som att sitta i en bil och köra rally, säger Tukiainen.

Drönarpiloten har på sig ett slags glasögon och håller i händerna en sändare med vilken man styr drönaren.

Inne i drönarens främre ända finns nämligen en kamera som är kopplad till glasögonen. Piloten blir på så sätt drönarens ögon.

Man sitter och håller i en konsol som styr en drönare.
Bildtext I handen håller Ismo Tukiainen en sändare med vilken han styr drönaren. Med hjälp av glasögonen följer han med drönarens rörelser.
Bild: Yle/Pontus Nyqvist

I Borgå är det exempelvis möjligt att flyga drönare på en bana som finns i Kungsporten. Bredvid drönarbanan finns också en bana för modellflyg.

Är drönaren då svår att styra?

- Egentligen inte, men det blir svårt när man kör hårt. De här går nästan 200 kilometer i timmen, säger Tukiainen.

I handen har han en drönare som utan batteri väger ungefär 200 gram. På bordet står ytterligare två likadana. Drönarna är gula till färgen och har neongula propellrar, vars diameter är fem tum.

Till storleken är de inte mycket större än en handflata. Just de här drönarna används till tävling, och därför är de inte heller så stora.

- Det finns större och mindre storlekar på drönare, säger Tukiainen.

En drönare som flyger vid en gräsplan.
Bildtext Drönaren flyger på en bana i Kungsporten i Borgå. I bakgrunden syns en port som drönaren ska flyga igenom i tävlingar.
Bild: Yle/Pontus Nyqvist

Lämplig hobby för alla

Tukiainen tror att hobbyn passar alla, och även om det är möjligt att lägga nästan hur mycket pengar som helst på hobbyn, så kan man åtminstone börja billigt.

- Man kan börja ganska billigt men det varierar mycket. Det kan bli dyrt sen när man köper bättre grejer. De här som jag har kostar ungefär 200 euro, plus sändaren och glasögonen och batterier, säger Tukiainen.

På frågan om det behövs några speciella kunskaper för att flyga drönare tvekar Tukiainen en stund.

- Svårt att säga. Man skulle borde vara ganska snabb och reagera snabbt, säger han sedan.

Flyger genom portar och flaggor

Den som flyger med drönare kan välja att antingen flyga fritt eller så kan man följa en bana. Banorna följs också då man till exempel tävlar med drönarna.

- I tävlingarna kör man genom portarna och flaggorna på banan några varv och så tar man tid på det. Det handlar om tre till fem varv, säger Tukiainen.

Under ett heat flyger fyra drönare samtidigt, så det gäller att reagera snabbt så man inte krockar med andra drönare.

Port på en bana för drönare.
Bildtext Under tävlingar kör man genom portar och flaggor.
Bild: Yle/Pontus Nyqvist

Går ofta sönder

Den som vill börja med drönare ska ändå vara förberedd på att de konstant behöver fixas, eftersom de trots allt ofta går sönder när de kraschar i nästan 200 kilometer i timmen mot portarna.

- Jag fixar dem själv, men man måste nog kunna lite och vara intresserad och ta reda på saker. Man måste löda ganska mycket och veta lite om elektronik och teknik, säger Tukiainen.

Ta reda på var man får flyga

Det finns också en del begränsningar för var man får flyga med drönare.

Exempelvis i Kungsporten i Borgå finns en bana, men vill man flyga med dem någon annanstans måste man ta reda på om det är lovligt eller vid behov ansöka om ett lov.

Drönare som flyger.
Bild: Yle/Pontus Nyqvist

- På Droneinfo på nätet finns ganska mycket information, och där finns mycket kartor, så jag skulle börja där, säger Tukiainen.

För den som vill bekanta sig med drönare ordnas på lördag 27.7 en tävling i Kungsporten i Borgå. Mera information hittar du på Porvoon Ilmailukerhos webbplats.

Diskussion om artikeln