Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Simskolan i Hangö ska råda bot på svaga simkunskaper: "Ju tidigare man får positiva vattenupplevelser, desto bättre"

Från 2019
En röd plasthink på en sandstrand med barn som simmar i vattnet i bakgrunden.
Bildtext I simskolan leker man både på stranden och i vattnet.
Bild: Anna Hellberg / Yle

Lek, trygghet och positiva upplevelser i vattnet är filosofin på simskolan i Hangö. Simskolan har en allt viktigare uppgift då simkunskapen bland Hangöbarn blir allt sämre.

Strax före klockan nio en solig måndagsmorgon fylls sandstranden i Lappvik av barn. De ska alla vara med i simskolan som ordnas av Hangö stad.

Sju år gamla Ludvig och hans bror, åttaåriga Benjamin är två av deltagarna.

För Ludvig är det första gången i simskolan, men Benjamin var med redan i fjol. Då var det roligaste att spela brännboll i sanden.

Simskoledeltagarna Ludvig, Benjamin, Emil, Filip och Anton står på stranden med handdukar runt sig.
Bildtext Ludvig, Benjamin, Emil, Filip och Anton har just kommit upp ur vattnet efter det första simpasset.
Bild: Anna Hellberg / Yle

Ludvig har stora planer på vad han ska lära sig i simskolan. Han vill lära sig att dyka tio meter.

Både Ludvig och Benjamin vet varför det är viktigt med simkunskap.

- Om man ramlar i från båten och ens flytväst inte fungerar är det bra att kunna simma, säger Benjamin.

- Eller om man faller i från bryggan utan flytväst, tillägger Ludvig.

Pojkarnas mamma Sofia Stolt säger att familjens barn trivs bra med simskolan. Familjen bor inte i Hangö, men de försöker alltid vara i Lappvik hos Stolts föräldrar den veckan av sommaren som simskolan ordnas.

- Det är viktigt för syskonen och kusinerna att leka tillsammans. Och så får de också lära känna andra barn från orten, säger Stolt.

Sofia Stolt står på en sandstrand med simskoledeltagare i bakgrunden.
Bildtext Sofia Stolt ger gott betyg åt simskolan i Lappvik.
Bild: Anna Hellberg / Yle

Stolt tror inte att skolans simundervisning skulle räcka till för en bra simkunskap, och tycker simskolan är ett bra komplement.

Själv får Stolt också njuta av det soliga vädret på stranden.

- Jag uppskattar att se barnen simma och leka tillsammans. Och siminstruktörerna är väldigt proffsiga, säger Stolt.

Fler nybörjarplatser

Charlotta Andström är idrottsledare vid Hangö stad och under de här två veckorna av sommaren är hon också simskollärare.

Hon berättar att simskolan har flera nybörjarplatser. Det beror delvis på resultaten i vårens simkartering som Hangö idrottsbyrå gör årligen bland andraklassare.

I den framkom att 46% av andraklassarna inte var simkunniga. Det är ett betydligt högre tal än det föregående året då 31% inte uppfyllde simkunnighetskraven. Här kan du läsa mera om hur simkarteringen gjordes.

Charlotta Andström på en sandstrand med barn och ungdomar i bakgrunden.
Bildtext Charlotta Andström.
Bild: Anna Hellberg / Yle

Det är åttonde året som man testar andraklassarnas simkunskaper i Hangö och Andström säger att simkunnigheten blivit svagare för varje år.

Andström säger att trenden är oroväckande, men att resultaten förstås också kan variera från år till år.

- Det är en jätteviktig sak att kunna simma. Speciellt när vi bor så nära havet.

Simskolan fortsätter med nya grupper vecka 32

Föräldrarnas attityder påverkar

Det är svårt att jämföra Hangöelevernas simkunskap med simkunskapen på andra orter, eftersom undersökningar på andra håll i landet använder olika kriterier och undersöker andra åldersgrupper.

I en riksomfattande undersökning av forskningscentralen Likes kom det fram att tre av fyra sjätteklassare i Finland kan simma.

Då var kriteriet för att vara simkunnig att kunna simma 200 meter efter att ha fallit i djupt vatten. Andraklassarna i Hangö räknas som simkunniga om de kan simma 25 meter.

Vattenleksaker på en sandstrand.
Bildtext I år erbjuds flera nybörjarplatser.
Bild: Anna Hellberg / Yle

I Likes undersökning framkommer det att simundervisningen i skolorna är väldigt varierande, och den har en stor inverkan på simkunskaperna. Om det inte finns en simhall på orten är resultaten också betydligt sämre.

Skolorna i Hangö har möjlighet att ordna simundervisning på Regatta spa, vilket Andström tycker är en jättebra sak.

Hon tror den största enskilda faktorn som påverkar barnens simkunskaper är attityderna hemifrån.

- Föräldrarna kanske inte upplever det som en viktig grej, säger Andström.

Simskoledeltagare leker på stranden med en volleybollsplan i förgrunden.
Bildtext Lekarna på stranden är en viktig del av simskolan. Hangö simskola har tre lekledare och två simlärare.
Bild: Anna Hellberg / Yle

Hon poängterar att det är viktigt med positiva vattenupplevelser redan i en tidig ålder. Men hur snabbt man lär sig simma är en väldigt individuell sak.

- Vissa barn kan lära sig simma i treårsåldern, medan andra behöver sju år på sig att utvecklas, säger Andström.

Om ett barn är rädd för vatten gäller det att i lugn takt vänja barnet vid vatten genom lek och positivitet, något som simskolan också strävar efter.

- Barnen ska få känslan att det är roligt men på ett säkert sätt. Det är viktigt att barnen känner sig trygga, poängterar Andström.

Diskussion om artikeln