Ambulerande frisör eller kringåkande kosmetolog - "mobil service i Östnyland kan vara en riktigt bra idé"
Rörlig service underlättar livet på landsbygden. Många har svårt att ta sig in till staden för att klippa håret eller få svullna fötter omskötta. Dessutom är det en bra konkurrensfördel, enligt Posintras utvecklingschef.
Pamela Weissman har jobbat som ambulerande frisör i Borgå och Lovisa sedan 25 år tillbaka. Om morgnarna packar hon sin väska, sätter in den i bilen och kör hem till dagens första kund.
Den här morgonen är hon hemma hos paret Björkman i Isnäs. Henry Björkman får håret klippt medan vi pratar.
På soffan intill har Weissman radat upp verktygen hon behöver i dag: flera saxar, två små trimmrar, en liten borste, en svart sprejflaska och en spegel.
Weissman började göra hembesök efter att hon blev permitterad från sitt jobb på en frisörsalong i Borgå.
- Det var egentligen ett skämt att jag började, för jag trodde inte att det skulle bära sig. På den tiden var jag den enda i Finland som hade registrerat sig som ambulerande frisör, säger Weissman.
Hennes idé fungerade och fyllde ett behov. I takt med att servicen på landet minskar har efterfrågan på frisörtjänster hemma ökat.
- Mer jobb skulle det finnas, men jag hinner inte åka överallt. Jag måste sköta om de kunderna jag har för tillfället, säger Weissman.
Underlättar för kunden
Weissman känner inte till någon annan som skulle vara ambulerande frisör på heltid, men säger att det nog blivit vanligare att frisörer gör hembesök vid sidan om att jobba på salong.
Weissman har kunder i alla åldrar. På kvällarna besöker hon ofta familjer, om dagarna äldreboenden. Det blir att sitta ganska mycket bakom ratten.
- Vintertid är det en utmaning med dåliga vägar, snöyra och halka. Annars går det jättebra, säger Weissman.
För paret Björkman gör Weissmans besök vardagen lättare, särskilt vintertid när det är dåligt före.
- Det är för fruns skull, det är så krångligt att åka till någon salong där hon kommer in med rullstol, säger Henry Björkman.
Han brukar passa på att få den egna kalufsen tillsnyggad samtidigt som frun. Förutom att få frisören på hembesök så har paret också anlitat en städare som kommer var tredje vecka.
Fotvård för äldre
Kosmetologen Jenny Aspelin jobbar på en salong i Nickby men gör också hembesök runtom i Sibbo.
Ibland kan det handla om att vara med och förgylla en möhippa men oftast ger Jenny Aspelin fotvård åt äldre personer som har svårt att ta sig till salongen.
- Jag ville kunna erbjuda tjänster också åt dem som inte kan komma. Jag har flera veteraner som kunder och ville att de också skulle få fotvård, säger Aspelin.
Hon anser att det har funnits ungefär lika stor efterfrågan på hembesök under hela den tiden hon har gjort sådana, det vill säga de senaste 11 åren.
Aspelin känner inte till så många kosmetologer som gör hembesök. En orsak kan vara att arbetsergonomin ofta är dålig.
- Sedan finns det de som bara gör hembesök och de har kanske bättre pallar och allt så att det blir bra ställning både för kosmetologen och kunden, säger Aspelin.
Konkurrensfördel
Utvecklingschef Peter Backman på utvecklingsbolaget Posintra har inte lagt märke till någon ökning i antalet företag som erbjuder rörliga tjänster.
- Själv tycker jag ju att det är en god idé för det ger dig en konkurrensfördel. Det finns ju faktiskt massor av människor ute på landsbygden, och annars också, som inte har bil eller som annars har svårt att röra sig, säger Backman.
Företagarna borde märka och notera möjligheten
― Utvecklingschef Peter Backman
Han tror att många företagare helt enkelt inte har tänkt på att erbjuda hembesök.
- Företagarna borde märka och notera möjligheten. Vi brukar nog alltid ta upp den här frågan med företagare som vill starta nytt, säger Backman.
Kombinera kunskaper
Många företag som erbjuder ambulerande tjänster jobbar med skönhet eller hälsovård. Backman nämner frisörer, hemsjukvård, massörer, fotvårdare och fysioterapeuter.
Också att städa eller utföra andra sysslor i hemmet är traditionellt rörliga tjänster.
- Sedan har det kommit olika gårdskarlstjänster och liknande, säger Backman.
Allra bäst är det förstås om man som företagare kan erbjuda flera olika tjänster, till exempel utföra skönhetsvård och ge massage på samma besök.
- Jag brukar säga åt hemserviceföretagarna att om det är någonting man inte själv kan utföra, så skaffa ett nätverk med andra som kan erbjuda servicen. Det tycker jag att är viktigt, att man inte behöver ringa runt till en massa olika företag för att få hjälp, säger Backman.
Han säger att det som företagare är viktigt att fundera på vad man kan göra annorlunda än sina konkurrenter.
- Jag tycker att mobil service i Östnyland kan vara en riktigt bra idé, säger Backman.
