Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

"Det finns båtförare som inte bryr sig om allmänna spelregler" - båtgäster i Åbo gästhamn efterlyser sjövett

Från 2019
Uppdaterad 05.08.2019 10:06.
Olycksutredare stiger ombord motorbåt.
Bild: Lehtikuva

Båtolyckan på Erstan i lördags har rört upp känslor och väckt mycket diskussion bland båtfolket. Yle Åboland träffade några båtande personer i Åbo gästhamn på söndagen.

Den tragiska olyckan som krävde två dödsoffer har varit upprörande för många som rör sig till havs. Även om man inte ännu vet exakt vad som ledde till att olyckan inträffade, är den stora frågan hur liknande olyckor kunde hindras i framtiden.

Kenneth Blomster befann sig på lördagen i Åbo gästhamn i Aura å med båten Antama från Helsingfors.

Blomster säger att han är chockad och att det behövs mer respekt för allmänna spelregler.

- Det var en fruktansvärd olycka, sådant här borde inte få hända i skärgården. Jag är chockad, det känns som om det finns en mängd båtförare som inte bryr sig om allmänna spelregler och inte riktigt vet hur de ska föra sina båtar på havet.

Blomster har egna erfarenheter av situationer där förare visat brist på sjövett.

- Vi har i redan i flera repriser i år varit i situationer där jag tycker att det inte känns rätt, det som andra båtförare gör. De kör väldigt nära, de kör med hård fart, och kör vid hamnar med 200 båtar så hårt att båtarna vinglar och masterna nästan slår i varandra. Det är som om människor inte riktigt funderar på vad som händer då de gör på ett visst sätt.

Kenneth Blomster, en man med solglasögon och vit pikéskjorta, står på en brygga med sgelebåtar.
Bildtext Kenneth Blomster.
Bild: Linus Hoffman/Yle

Vad kan man göra för att föhindra olyckor? Efter olyckan på Erstan har körkort för trafiken till sjöss diskuterats aktivt på olika forum.

- Havet är mycket farligare än vägar. Då det händer något på havet kan det gå riktigt illa. De som säger att det inte behövs körkort på havet har säkert rätt, om det är sådana människor som själva kan vad de behöver kunna. Men det finns tydligen en massa människor som inte kan, så kanske det behövs någon form av körkort.

Blomster har också funderat på hastighetsbegränsningar.

- Kanske det behövs strängare regler för hur hårt man får köra i skärgården. Sedan när man kommer ut på öppet hav kan man ju köra fort.

- I Stockholms skärgård och också i den finska skärgården har man infört fartbegränsningar för stora färjor. Nog kan man väl införa begränsningar också för lite mindre båtar om det verkar som om de har svårt att navigera på ett säkert sätt.

Blomster säger att det är tråkigt att behöva oroa sig för vad som kan hända om olyckan är framme.

- När det går så här illa borde det nog väcka båtfolket att kräva att seglare och motorbåtsförare ska kunna sin sak.

- Det känns trist att tycka att man kanske inte vågar åka som man vill, och att veta att det kan komma en båt en dag som gör samma sak åt vår egen båt. Man vet ju aldrig hurdan besättning man har, det kan finnas små barn ombord.

Erik Berg och Aila Kempas, ett solbränt par ombord på en segelbåt.
Bildtext Erik Berg och Aila Kempas ombord på sin segelbåt Noucat.
Bild: Linus Hoffman/Yle

Tidigare olycka drev båtförare till självmord

Erik Berg hade kommit till Åbo gästhamn med båten Noucat från Rimito.

Olyckan på Erstan fick Berg att tänka på en liknande olycka som inträffade ifjol, då en större motorbåt kolliderade med en mindre båt norr om Nagu. Nu har han funderat på vikten av att hålla utkik då man rör sig till sjöss.

Bergs båtklubbskamrat körde för 25 år sedan med motorbåt över en segelbåt i Sibbo skärgård.

- En god bekant till mig körde över en segelbåt. Båda i den andra besättningen dog, skepparen och hans fru.

Bergs bekanta avtjänade ett straff för olyckan, men kom aldrig över det skedda, utan begick självmord några år senare.

- Vännen som kolliderade med segelbåten var en aktiv båtförare som jag aldrig sett onykter. Men han hade bytt båt till en större modell som myndigheterna använder. Själv överlevde han och blev dömd. Några år senare tog han livet av sig.

Segelbåten Noucat i Åbo gästhamn.
Bildtext Åbo gästhamn, Noucat ligger förtöjd vid bryggan.
Bild: Linus Hoffman/Yle

Att hålla utkik är A och O

Berg tycker att autopiloter innebär en risk.

- Man måste följa med vad som händer. Nu är det många som kör med autopilot, jag har också en sådan i båten. Risken är att man glömmer bort att hålla utkik.

De som kör motorbåt kanske inte alltid förstår hur segelbåtar fungerar, tror Berg.

- Bland motorbåtsfolket känner man kanske inte så bra till hur segelbåtar är tvungna att bete sig. Det är inte så där bara att stanna, och kommer det en annan båt med duktig fart kan det gå tokigt, funderar Berg.

Att kräva körkort för båtförare tror Berg kunde hjälpa i vissa fall, men det löser inte allt.

- Endast förbud och förordningar räcker inte. Mycket sitter mellan öronen på föraren, och så spelar också slumpen in.

- Kör man med en stor motorbåt behöver den inte plana mycket före ett stort område täcker sikten. Man behöver inte länge titta åt ett annat håll före en båt kan vara utanför synfältet. Inte tror jag någon gör så med flit, men att hålla utkik är A och O.

Martti kautto, en man med vit skärmmössa och vit tröja står i en gästhamn bland båtar.
Bildtext Martti Kautto.
Bild: Linus Hoffman/Yle

Martti Kautto på båten Duetto från Helsingfors beskriver lördagens olycka som hemsk, men inte helt oväntad.

- Man ser ganska många motorbåtar som kör ganska nära. Det var väntat.

- Jag tror en del kör med autopilot och ser inte upp för andra båtar. Det är farligt att bara förlita sig på autopiloten.

Seglande politiker kan jobba för konkreta åtgärder?

Också Kautto tror att båtförare behöver påminnas om att man alltid måste ha koll på omgivningen.

- Man borde diskutera mer om hur man ska bete sig på sjön, man ska alltid hålla utkik. Det tror jag att man inte gör det så mycket som man borde.

- Kanske det också borde krävas körkort för större båtar. Åker man 10-20 knop är det en ganska hög hastighet.

Även om det nu diskuteras en hel del kring säkerhet till sjöss är Kautto inte övertygad om att det ska leda till något konkret.

- Efter olyckor pratas det och sedan glömmer man. Den här sommaren träffade jag Antti Rinne som också seglar. Han har också sett liknande situationer, så kanske regeringen nu kunde uppmärksamma det här, hoppas Kautto.

Omröstningen är inte längre tillgänglig.

Diskussion om artikeln