Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

"En fjäder i hatten att lilla Hangö klarar av att arrangera internationella segeltävlingar"

Från 2019
Uppdaterad 09.08.2019 12:36.
Seglingsbåtar med vita och svarta segel på väg ut ur Hangö.
Bildtext Sexorna är på väg ut från östra hamnen till tävlingsbanan.
Bild: Tiina Grönroos / Yle

Det är en stor och fin grej att Hangö får arrangera VM-tävlingar i den prestigefyllda klassen 6mR. Det säger stadsdirektör Denis Strandell, som själv deltar med en 83 år gammal båt.

För tillfället är Denis Strandell på semester från sitt jobb som stadsdirektör, men han deltar i VM-tävlingarna med båten Jolanda. Båten är byggd i Viborg år 1936 och har ett ursprungligt och intakt skrov.

- Det har aldrig bytts en planka på skrovet. De enda skråmorna hon har är från splitter i vinterkriget. Lyckligtvis stod en annan båt i vägen och tog den stora smällen och förstördes.

Denis Strandell, Christian Kamp och Tiina Grönroos.
Bildtext Tiina Grönroos intervjuade Denis Strandell och Christian Kamp i Hangö.
Bild: Marica Hildén / Yle

Sexorna är en klass med väldigt långa traditioner. Den äldsta båtarna som deltar i VM-tävlingarna är från 1923 och den nyaste från 2019.

Båtarna är indelade i två klasser: moderna och klassiska. För ett otränat öga ser de ut som en typs båtar, men måtten skiljer sig från varandra, förklarar Strandell.

- Det finns en mätregel där man lägger in en massa tal i en formel och slutresultatet ska vara 6,00 och då är det en sexa, annars inte.

På det här sättet har båtkonstruktörerna möjlighet att välja mellan att bygga till exempel lite kortare och lättare båtar eller längre och tyngre.

En massa sexor som är förtöjda vid kajen i Hangö, se seglar i världsmästerskap.
Bildtext Den äldsta sexan som deltar i VM-tävlingen är från 1923.
Bild: Marica Hildén / Yle

När man betraktar båtarna kan man också se hur segelbåtskonstruktionerna har ändrat på 100 år.

- Om man tittar på de moderna båtarna så ser vissa ut som rymdfarkoster jämfört med de klassiska segelfarkosterna, säger Denis Strandell.

För sexorna gäller det att inte segla i för hård vind. Maxhastigheten är 12 meter i sekunden eftersom de gamla båtarna annars kan förstöras.

Annorlunda att segla sexor jämfört med andra båtar

Årets VM-tävlingar i Hangö har fått en hel del publicitet eftersom Spaniens ex-kung Juan Carlos deltar i dem.

Spanska exkungen Juan Carlos tävlingsbåt förtöjd i Hangö.
Bildtext Juan Carlos båt Bribon Gallant är längst till höger.
Bild: Marica Hildén / Yle

En annan som deltar i VM-tävlingarna i Hangö är Christian Kamp från Danmark.

Att segla är hans jobb och han har seglat professionellt i 15 år. Men det här är första gången han seglar med en sexa.

Tidigare har han främst seglat med moderna sportbåtar, så det här är något helt annat, säger han.

- Det är väldigt tekniskt och det är en massa smågrejer som man ska hålla koll på. Men det är väldigt roligt och här är många bra lag som deltar. Vi lär oss mycket genom att observera vad de andra gör.

Pulsen sjunker när man kastar loss

Även om Denis Strandell är ledig från sin roll som stadsdirektör känner han av stressen kring arrangemangen på land. Men när han kastar loss med Jolanda släpper den.

- När vi sticker ut på havet sjunker pulsen och man vet att man är på hemmavatten. Då är det bara att segla och det har vi gjort hela våra liv och då är det lugnt.

VM-tävlingarna inleddes på måndagen och avslutas på torsdag. Hangö ordnade senast VM för sexor år 1999.

Artikeln baserar sig på en intervju av Tiina Grönroos.

Tiina Grönroos pratar med Denis Strandell och Christian Kamp om segling i Hangö

8:08

Diskussion om artikeln