Ett våldsamt förhållande och en stark tro på sig själv gjorde företagsledaren GEA till popstjärna som 40-åring
För Laura Avonius började allting med ett riktigt dåligt och våldsamt förhållande. Hon var 39 år gammal då hon äntligen vågade tro på sig själv som musiker. I dag är hon 45 år och på god väg att erövra USA, Japan och Kanada. Hennes låt Followers valdes ut för en serie på en stor streamingtjänst.
Happy Jail heter serien som har premiär i dag och är regisserad av Emmy Award vinnaren Michele Josue.
– Jag fick några tusen dollar för att de lånade min låt till serien. Inget märkvärdigt kanske i sig men för mig var det enormt. Jag fick ett stort erkännande som jag hade suktat efter så länge.
Våldsamt förhållande ledde till musiken
För GEA, som är Laura Avonius alter ego då hon gör musik, har det varit en krånglig och verkligen ingen självklar väg att nå dit hon är i dag.
Jag valde musiken
– Jag sällskapade med en musikproducent under några år. Musik har alltid varit en väldigt viktig del av mitt liv, men jag hade ändå så pass dåligt självförtroende att jag inte trodde att jag själv skulle kunna åstadkomma någonting i musikväg. Mitt förhållande till mannen blev hela tiden sämre och då upptäckte jag att han idealiserade musicerande kvinnor som skrev och gjorde sina egna låtar. Okej tänkte jag, då skriver jag en egen låt. Det blev förstås inte till någonting och min dåvarande man avskydde låten.
Laura fnittrar till. Ett sorgset litet fnitter.
– Främst var han sur på att jag ville börja göra musik. Han hatade tanken på att jag skulle bli som han - en musiker. Han skammade både mig som person och min musik.
Karriär inom företagsvärlden
Laura har gjort karriär inom företagsvärlden. På Nokia jobbade hon tio år och steg lika många grader som antal år hon var anställd. Till slut landade hon på en ledarpost inom företaget. Hon har under sitt arbetsverksamma liv bytt bransch några gånger men alltid hållit sig inom ledningsgruppen.
– Jag slutade jobba inom företagsvärlden och började satsa heltid på att göra musik i stället. Som kvinna känns det som att man kan bara kan vara bra på en sak åt gången. Jag valde musiken.
Blev av med sin rastlöshet
Laura har alltid känt på sig att hon har en uppgift, någonting som väntar bakom hörnet. Men i och med att hon inte hade lyckats få fatt på sin dröm visste hon inte vad det var som gjorde henne så rastlös och olycklig. Sedan gjorde hon sin första låt och märkte direkt att all hennes rastlöshet försvann i takt med att orden blev till en sammanhängande låt, komponerad av henne själv.
Men han sa att jag under inga omständigheter själv fick uppträda med dem eftersom jag verkligen inte kunde sjunga
– Då visste jag att jag hade kommit hem. Redan som liten var jag väldigt musikintresserad. Jag gick på musikkonservatoriet och de ville att jag skulle spela olika låtar men jag vägrade och kom i stället dit med mina egna låtar. Det tyckte inte min musiklärare om, han ville att jag skulle uppträda med samma låtar som alla andra. Stödet var obefintligt redan där.
– Jag har ingen grym r'n'b-röst som gör att folk häpnar när de hör mig. Jag bestämde mig för att själv skapa en låt som skulle passa min röst. Jag hade ingen aning om min röst skulle hålla, om jag överhuvudtaget kunde sjunga — jag bara gjorde det. Och så föll alla bitarna på plats. Jag älskade att sjunga och kunde inte sluta.
Skulle helst inte sjunga själv
All Lauras lediga tid då hon var ensam hemma gick åt till att skapa egen musik. Hon passade på då hennes man var borta, för han var så negativt inställd till det hon gjorde ändå. Hon glömde att äta, sova och gå på wc — hon gick fullständigt in i sitt skapande. Laura skrev, komponerade och övade. Hon blev bättre. Hon blev skickligare. Mannen började ge mer uppmärksamhet åt Lauras alster. Han tyckte om hennes låtar.
– Men han sa att jag under inga omständigheter själv fick uppträda med dem eftersom jag verkligen inte kunde sjunga. Ge dem till någon annan artist, uppmanade han mig, säger Laura.
Laura vägrade — i stället gav det henne styrka att bli modig, så modig att hon gav ut låtarna.
– Märkligt nog visade det sig att alla de som inte gillade den sortens musik jag spelade älskade min röst i stället. Laura ler segervisst.
Elektroakustisk musik för sagoväsen
Laura beskriver sin egen musik som “elektroakustisk musik för sagoväsen”. Hon låter som en fe som dansar bland ljusrött dis långt inne i en djup skog. GEAs musik drar iväg med en på en sagolik mjuk dröm. Hon har blivit jämförd med artister som Björk och Perfume Genius.
Men med alla de motgångar som Laura har haft, alla som försökt trycka ner henne och få henne att ge upp sina, enligt dem, vansinniga drömmar om att göra karriär som musiker, tror hon att det viktigaste är att aldrig ge upp.
– Och alltid minnas att man skapar för sin egen skull och aldrig för någon annans.
Musiken gjorde GEA hel
Laura säger att det våldsamma förhållande som bokstavligen sparkade in henne i musikkarriären, krävde två år av efterarbete för att hon skulle bli hel igen. Samtidigt är hon på ett plan tacksam för vad det förhållande fick henne att göra — egen musik på egna villkor.
– Livet är fullt av paradoxer. I det allra fulaste kan du hitta det vackraste du någonsin skådat. Det förödande förhållandet som innehöll dagliga doser av förnedring, våld och manipulation slog små hål i hela min kropp och själ. Genom hålen började det sippra in ljus och varje ny låt jag lyckades åstadkomma var en stor revolution av ljus som gjorde hålen större och släppte in allt mer ljus. Låtprocessen helade mig.
Hon fick till exempel ingen lokal bokad för sin skivrelease hemma i Finland men i New York lyckades hon utan problem
Inget intresse för GEA i Finland
Men i Finland verkar det som om ingen är intresserad av GEAs musik, alla hennes framgångar utomlands till trots.
– Jag känner mig lite som elementet vatten, där det finns minsta möjliga motstånd tar jag mig igenom. Jag tycker inte om att få dörrar stängda rakt i ansiktet på mig, eller känslan av att stå utanför och knacka på men ingen som öppnar. Laura Avonius skakar på huvudet så att hennes blonda korta hår flyger.
I Finland har hon onekligen haft svårt att slå igenom. Antingen får hon inget svar alls eller så svarar någon på ett väldigt buttert sätt nej. Hon fick till exempel ingen lokal bokad för sin skivrelease hemma i Finland men i New York lyckades hon utan problem.
– Mitt bästa gig var dessutom i New York på min skivrelease. Jag hade inga förväntningar men publiken var oerhört närvarande och efteråt alldeles hänförd.