Båttvätten populär i Sverige och Tyskland – i Finland använder de flesta fortfarande skadliga bottenfärger
Finländska båtägare kunde bli mer miljövänliga ifall de istället för bottenfärger använde sig av båttvätten för att skydda sig mot snäckor och havstulpaner.
Det anser Håll skärgården ren som i sommar har testkört en båttvätt som klarar av att tvätta också större motorbåtar och segelbåtar.
- Vi vill utreda om det finns intresse bland båtägarna för den här sortens tvättar, säger projektkoordinator Atte Lindqvist vid Håll skärgården ren rf. Samtidigt tar vi prover på hur väl båttvätten fungerar och vad man ännu kan förbättra.
Lindqvist tror orsaken till att det beror på okunskap att de flesta båtägare ännu använder sig av bottenfärger som forskning visat att är skadliga.
- Många vet inte att färgerna exempelvis innehåller alldeles för mycket koppar. I Finland har miljödiskussionen mest handlat om eutrofieringen och därför har det satsats mycket på septiktanktömningen. I Sverige talas det mer om bottenfärger och därför finns det fler båttvättar där, säger Lindqvist.

De flesta bottenfärger som används i dag är skadliga för vattenlevande organismer trots att de inte längre är giftiga.
Efterfrågan större än utbudet
Det är första sommaren som båttvätten används i Östra hamnen i Hangö och företagaren Niklas Rosvall är nöjd.
- Det finns större efterfrågan på den här sortens tjänster än det finns utbud för tillfället, säger Rosvall. I Sverige ligger de före oss och där finns det 15 - 20 tvättar längs med kusten.
Rosvall tror att det finns efterfrågan på fler också i Finland.
- I Helsingforstrakten kunde det bra finnas en och i Åboregionen samt Mariehamn, säger Rosvall. Då kunde de som vill använda båttvätten ha en realistisk chans att hitta en på kort avstånd.
Båtarna ska tvättas två gånger per säsong
Erfarenheterna hittills visar att båtägare som inte har skyddat botten med målfärg ska tvätta båten två gånger per säsong.
- Det är inte så många gånger och då borde det räcka bra för att hålla snäckor och havstulpaner på avstånd, säger Lindqvist. Vi fortsätter ännu nästa sommar att testköra anläggningen i Hangö och sedan vet vi mer.
Lindqvist hoppas att gästhamnarna i framtiden får upp ögonen för båttvätten för det kunde vara något att satsa på.
Uppdaterad den 21.8.2019 kl 15.40: I texten preciserades informationen om debatten kring eutrofieringen i Finland jämfört med Sverige.