Spindelmannen lämnar Marvels superhjältevärld efter avtalstvist mellan Disney och Sony
Spindelmannen får inte vara del av Marvels filmvärld längre och omställningen skapar stora vågor bland fansen.
Det är sällan seriefigurer på filmduken skapar så mycket rabalder att till och med tunga publikationer som Time magazine skriver ingående artiklar om det.
Men när en av den världens mest kända namn, Spindelmannen (på engelska Spider-Man), nu är mittpunkten i en konflikt mellan två av underhållningsvärldens industrijättar, Sony och Disney, skapar det stora ringar på vattnet bland vanliga dödliga (mera specifikt film- och serietidningsfansen).
I bakgrunden ligger ett nät (ursäkta ordvitsen) av rättighetsavtal som kolliderar med varandra. Och pengar. Som alltid.
För att förstå vidden av den här bildliga, om än mycket kostsamma, stormen i vattenglaset, kan det vara skäl att lite ta en titt på bakgrunden till karaktären och hans senaste framträdanden i filmens värld.
Den nätkastande skämtaren
Spindelmannen dök upp på 1960-talet i serietidningsform. I korthet handlar det om skolungdomen Peter Parker som blir biten av en radioaktiv spindel och utvecklar superkrafter.
Eftersom superhjältarnas värld är i ständig förändring, omskrivning och utveckling, har krafterna emellanåt varierat lite, men centralt för karaktären är att han har övermänsklig fysik, har en förmåga att upptäcka faror i förtid, kan klättra på väggar och skjuta ett slags spindelnät som kan användas till allt från att binda skurkar till att svinga sig mellan skyskraporna i karaktärens hemstad New York.
Parker är, trots sitt skämtsamma lynne när han bär sin hjältekostymering, dessutom oftast framställd som en socialt tillbakadragen och lite bortkommen person som mist sina föräldrar och bor hos släktingarna May och Ben Parker, där den senare i vissa versioner blir dödad i ett tidigt skede i Spindelmannens tillblivelseberättelse.
Det har gjorts flertalet mera eller mindre sevärda filmer och TV-serier och även en Broadwaymusikal med Spindelmannen under årens lopp.
Marvel - serietidningsimperiet som gjorde superhjältarna mainstream
Marvel Studios började som en oberoende filmstudio med rötterna i serietidningarnas värld där Marvel Comics sedan 1960-talet varit ett av de allra största, och har tack vare kreativa krafter som Stan Lee, Jack Kirby och Steven Ditko skapat en hel armé av kännspaka serietidningshjältar.
När Marvel gav sig in i filmernas värld på allvar var ambitionen att göra som serierna gjort i många år och bygga ihop många av karaktärernas verklighet till en och samma och därmed skapa ett filmuniversum som inte bara var fristående uppföljare utan delar av en större berättelse.
Marvel Studios började försiktigt bygga upp sin superhjältevärld (ofta betecknad med förkortningen MCU, Marvel Cinematic Universe) 2008 när Robert Downey Jr klev in i rollen som miljardären och vetenskapsgeniet Tony Stark som sedermera blev Iron Man i filmen med samma namn.
Efter den filmen har ett antal superhjältar, bland dem Thor, Hulken, Captain America, Black Panther och Captain Marvel fått sina egna filmer och samtidigt sakta vävts ihop till en gemensam enhet genom Avengers-filmerna.
The Avengers är i serievärlden en samling superhjältar som bemöter hot mot mänskligheten och jorden som är på en nivå där ingen enskild hjältes insatser räcker, och filmerna om Avengers har utgjort milstolpar i Marvel-studions världsbyggarprojekt.
Marvels filmer har även knutits ihop med en del serier på streamingtjänster som Netflix och HBO. De serierna fokuserade på mindre superhjältar som Daredevil och Jessica Jones eller organisationen Shield, men band ihop deras historier med de större skeendena i filmerna.
I den här miljön har då alltså Spindelmannen de senaste åren befunnit sig, även om han där mest varit på utkanterna till förmån för Avengers ursprungsmedlemmar. Han har fått två fristående filmer som båda varit mycket populära, och skulle i det pågående narrativet vara den som potentiellt axlar ledarskapsmanteln för Avengers i framtiden.
Men...
Sony äger sedan början av millenniet rättigheterna till karaktären Spindelmannen och en hel rad av andra karaktärer som tillhör Spindelmannens omvärld. Företaget har i flera omgångar låtit Spindelmannen figurera i ett antal filmer.
2002 gjordes Spiderman med regissören Sam Raimi bakom rodret och Tobey Maguire i rollen som den nätkastande tonåringen. Filmen fick två uppföljare och gjorde helt väl ifrån sig ekonomiskt även om den sista filmen i trilogin fick blandat mottagande av kritikerna.
Sony bestämde sig sedan för att göra en nystart med Marc Webb som regissör och lät Andrew Garfield ta över Spindelmannens roll, med blandade framgångar.
Företaget står även bakom den hyllade animerade filmen Into the Spiderverse från 2018 som fokuserar på alternativa versioner av Spindelmannen som förekommit i serietidningarna.
2015 meddelade Sony att man slutit avtal med Marvel för ett samarbete kring Marvel-universumet och Spindelmannen. Enligt avtalet skulle Spindelmannen figurera i MCU i fem filmer innan avtalet skulle omförhandlas.
Avtalet var en känslig balansgång. Sony skulle få välja skådespelare och stå för produktionskostnaderna för de fristående filmerna Homecoming och Far from Home, och ta hjälp av Marvels begåvade producent Kevin Feige för den kreativa processen. Man skulle även få använda sig av karaktärer som Iron Man för att höja Spindelmannens stjärnstatus.
För besväret skulle 5% av intäkterna gå till Disney, som 2009 köpte upp Marvel Studios och rättigheterna till produkter baserade på Spindelmannen. Samtidigt skulle Spindelmannen synas i Avengers-filmerna Civil War, Infinity Wars och Endgame men där skulle intäkterna gå helt till Marvel och Disney.
Vem ska betala för vad och hur mycket
Och det är någonstans här det blir problematiskt. Disney är känd för att vara en rätt aggressiv aktör på marknaden och har köpt upp rättigheter och bolag på löpande band för att bibehålla och expandera sin del av underhållningskakan i världen.
I och med uppköpet av Marvel fick exempelvis streamingtjänsterna börja se sig om efter ersättningsalternativ till sina Marvelhjältar när Disney meddelade att man avslutar avtalen för att istället starta upp sin egen streamingtjänst.
Och när avtalet med Sony, som inte heller är någon minimal spelare i branschen, skulle omförhandlas ville Disney ha mera än tidigare. Från 5% till en fördelning på 50-50, var budet, något som Sony inte var beredda att gå med på, enligt diverse olika källor.
Enligt vissa källor erbjöd Sony så mycket som 25% men det gick inte hem.
Central är också producenten Kevin Feige, som i mångt och mycket är den som lyckats driva igenom visionen om ett enhetligt Marvel-universum. Hans samarbete har varit en fråga för både Sony, som gärna skulle ha haft med honom som konsult även om Spindelmannen går sin egen väg, och Disney som ogärna släpper tyglarna på sin guldgosse i första hand.
Sorg, ilska och bojkottiver bland fansen
Den här konflikten kom officiellt till fansens kännedom i veckan, när Sony i en tweet meddelade att samarbetet mellan dem och Marvel upphör. Och reaktionerna lät inte vänta på sig.
Åsikterna går isär i två huvudsakliga frågor - vems fel det är och vad det här betyder för Spindelmannens del i framtiden, och då mera specifikt på hur bra eller dåliga framtida filmer kan väntas bli.
När det gäller skuldfrågan menar de som skyller på Sony att företaget inte skulle ha en sådan framgångsrik Spindelmannen om de inte vore för Marvels omarbetning av karaktären. Medan Sonys egna produktioner oftast har fokuserat på Spindelmannens tillblivelse och en hel del ångest, anser fansen att Marvels version har hittat en lättare touch som mera passar karaktären.
Enligt den här falangen kommer Sony nu att göra en ny serie halvdana filmer som kör karaktären i botten, och som dessutom berövar dem karaktären i MCU-sagans nästa kapitel.
För dem som ser Disney som boven i dramat är det storföretagets girighet som dragit mattan under Spindelmannens framtid. Många av de här är inte heller nödvändigtvis så fullständigt inbitna MCU-fans, och ser möjligheter i att Spindelmannen nu får chansen att utvecklas på egen hand utan att hela tiden vara fast i de större konflikterna som The Avengers tar del av.
De påpekar också, med rätta, att Sonys fristående produktioner utan Marvel och Disney har varit mycket framgångsrika och dragit in lika stora summor som Marvel-filmerna. Spiderman 2 anses till exempel av många fortfarande vara den bästa av alla filmer om nätkastaren som gjorts under 2000-talet.
I och med att Spindelmannen varit allt viktigare för den senare delen i Marvelfilmseriens utveckling, är det också många, oavsett vilken sida man än står på i konflikten, som undrar hur Marvel överhuvudtaget ska lösa den märkliga frånvaron av karaktären i framtiden.
Tiden får utvisa vem som har rätt och hur det utvecklar sig. För skådespelaren Tom Holland, som nu senast gestaltat Spindelmannen, kvarstår två filmer för Sony enligt hans kontrakt. Så de som vant sig vid hans nuna bakom masken får fortfarande nöjet att se honom på stora duken ett tag till.
Efter det kvarstår det att se hur Sony och Marvel går vidare. Tom Hollands pappa Dominic Holland verkar i alla fall övertygad om att den här historien ännu kommer att få en upplösning där allas favoritspindelman kommer till sin rätt.