Barnfamiljer positiva till att handla mat på nätet – men få affärer i Österbotten har hakat på trenden
Hanna Bonn och hennes familj handlar mat flera gånger i veckan. Att handla mat på nätet skulle spara tid, tror Bonn. Än så länge har ändå bara en handfull mataffärer i Österbotten öppnat nätbutik.
När Hanna Bonn åker och handlar mat tillsammans med barnen Tilda och Elliot kan det ta ungefär en timme.
- Vi ser en massa andra saker på samma gång - leksaker och kläder. Vi handlar något smått många gånger i veckan och så handlar vi lite mera till helgen.
Bonn känner till att man numera kan köpa mat också via nätet och säger att det kunde vara ett alternativ för hennes familj.
- Då kunde man välja hemma vad man ska ha och sedan bara fara och hämta det. Det skulle spara lite tid och man skulle inte alltid behöva ta barnen med sig.
Också trebarnsmamman Anna Träskbäck kan tänka sig att handla mat via nätet och kanske också betala för att få den hemlevererad.
Den här dagen är Träskbäck på väg för att handla mat tillsammans med sin man, tvillingar på snart två år och det äldsta barnet som snart fyller fyra.
För tillfället blir det matinköp cirka tre gånger i veckan, men när Anna Träskbäck återgår till arbetet efter sin vårdledighet kommer familjen att övergå till att veckohandla, tror hon.
- Jag har funderat på att man kanske kunde prova på att näthandla. Det tar ju tid att ta sig till affären.
Näthandeln ökar snabbt
Livsmedelshandeln på nätet växer snabbt i Finland just nu.
Enligt Antti Rajala, försäljningschef för digitala tjänster på Kesko, har försäljningen på nätet ökat med över hundra procent hittills i år jämfört med samma tidsperiod ifjol.
Hittills i år har redan 50 nya K-affärer i landet öppnat nätaffär.
― Antti Rajala, Kesko
Inom S-gruppen ser man också en ökning. I juli ökade S-gruppens livsmedelsförsäljning på nätet med 40 procent jämfört med samma tid ifjol.
Men det tar tid innan trenden att köpa mat på nätet får fotfäste i Österbotten.
I K-gruppen finns för tillfället sex affärer i Österbotten som erbjuder matköp via nätet. Affärerna finns i Korsholm (två stycken), i Kristinestad, Nykarleby, Jakobstad och Karleby.
S-gruppen har bara en affär i Österbotten med nätaffär. Den finns i Karleby.
Så här köper man livsmedel på nätet
- Kunden köper livsmedel via butikskedjans mobilapplikation eller webbplats.
- Man kan välja mellan att hämta varorna färdigt inpackade i affären eller få dem levererade hem. (Alla affärer med nätbutik erbjuder inte hemleverans).
- Inköpen betalas antingen via nätbanken eller då varorna avhämtas / levereras.
"Köpmännen är ivriga"
På Kesko tror man att näthandeln med livsmedel kommer att öka också i Österbotten.
- Hittills i år har redan 50 nya K-affärer i landet öppnat nätaffär. Våra köpmän är väldigt ivriga. Med den här takten kommer nog fler affärer också i Österbotten att haka på, säger Antti Rajala.
Kesko erbjuder köpmännen själva infrastrukturen för nätaffären men köpmännen är självständiga och bestämmer själva om de tar nätaffären i bruk eller inte, säger Rajala.
Tror på Vasa
Att livsmedelshandeln på nätet inte ännu riktigt slagit igenom i Österbotten har enligt Antti Rajala en naturlig förklaring.
- Det är i storstäderna behovet är störst eftersom det där kan vara väldigt besvärligt att ta sig till butiken på grund av rusningstrafik eller långa avstånd. Där ser kunden ett större värde i att handla mat på nätet och också få maten hemkörd.
Antti Rajala tror ändå att det finns stor potential i till exempel Vasa när det gäller livsmedelshandel på nätet. I september öppnar en K-affär i Vasa nätbutik.
- Vasa är ett tillväxtcentrum med många barnfamiljer. Här kan kanske också närheten till Sverige göra att man har lättare för att börja näthandla. I Sverige är man ju långt före oss när det gäller livsmedelshandeln på nätet.
Det är just barnfamiljer som är en kärngrupp när det gäller att handla mat på nätet, säger man både på K-gruppen och S-gruppen. Det handlar om människor med en hektisk vardag.
En annan kundgrupp är lite äldre människor som kan ha svårt att ta sig till affären och att orka bära varorna. I deras fall är det ofta barnen som sköter beställningen i nätaffären.
Enligt Antti Rajala på Kesko ser man näthandeln som en del av servicehelheten.
- Vi vill inte nödvändigtvis styra kunden bara till nätbutiken. Samma kund kan handla i nätaffären ena veckan och följande vecka vill personen kanske gå till den fysiska affären för att se vad som finns eller bli inspirerad.
KPO funderar på framtiden
På S-gruppens regionhandelslag i Österbotten, KPO, funderar man som bäst på hur man ska gå vidare med livsmedelshandeln på nätet, säger Jyrki Kentala som är utvecklingsdirektör för markethandeln.
För två år sedan inledde KPO en pilotsatsning i en S-affär i Karleby. Det började med att kunderna kunde köpa mat via nätet och sedan hämta varorna i butiken. Senare började man också erbjuda kunderna hemkörning.
Pilotsatsningen har gått "helt okej", enligt Kentala.
- Kundantalet har nog ökat och vissa som började beställa där för två år sedan beställer fortfarande varor. Det är barnfamiljer och andra som inte har tillräckligt med tid för butiksresor.
Vissa tänker kanske att det är bra att få lite fler kunder, men det är nog också mycket extra arbete att bedriva näthandel.
― Jyrki Kentala, KPO
I september ska KPO utvärdera hur pilotsatsningen i Karleby har gått och bestämma sig för hur man ska gå vidare med näthandeln.
- Kunderna har frågat när vi öppnar på andra ställen. Men vi har inte bestämt något ännu, allt är öppet.
Går det att få lönsamhet i livsmedelshandeln på nätet också i Österbotten?
- Det är nog möjligt. Men det är också så att nästan alla skulle vilja få maten transporterad direkt hem till sitt kylskåp. Men det kostar ändå så pass mycket att det finns ganska få som faktiskt vill göra det när man börjar erbjuda det.
Hur ivriga är köpmännen att börja med näthandel?
- Det är en attitydfråga. Vissa tänker kanske att det är bra att få lite fler kunder, men det är nog också mycket extra arbete att bedriva näthandel.
Måste kanske hitta nya sätt att jobba
Elisa Puska är köpman vid en K-affär i Smedsby i Korsholm. I maj 2018 började affären erbjuda kunderna matköp via nätet.
- Responsen har varit väldigt positiv, säger Puska.
Att plocka ihop de beställningar som kommer in via nätaffären har än så länge gått smidigt, enligt Puska.
- Vi har organiserat det så att det går att göra vid sidan av det övriga arbetet. Men om näthandeln fortsätter att öka måste vi fundera på nya sätt att jobba.