Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Nya regler för kritiserade Veikkaus: Bolaget skär ner på marknadsföring och spelautomater

Från 2019
Uppdaterad 05.09.2019 13:47.
Olli-Pekka Kallasvuo och Sirpa Paatero på veikkaus presskonferens den 5.9.2019.
Bildtext Olli-Pekka Kallasvuo och Sirpa Paatero på Veikkaus presskonferens
Bild: Lehtikuva

Veikkaus styrelseordförande Olli-Pekka Kallasvuo och ägarstyrningsminister Sirpa Paatero (SDP) meddelar att det statsägda spelbolaget Veikkaus ser över sin strategi. Bland annat ska bolaget skära ner på marknadsföringen och spelautomaternas antal.

Det är som en reaktion på den hårda kritik som bolaget utsattes för under sensommaren.

- Vilka effekter den senaste tidens hårda kritik får på sikt är svårt att avgöra, säger Olli-Pekka Kallasvuo.

Spelautomaternas antal minskar med 3000

En omedelbar effekt är i alla fall att spelautomaternas antal i butiker och kiosker ska skäras ner med 3000.

För de resterande spelautomaterna kommer det att krävas identifiering. Den här förändringen införs stegvis så att det från och med 2022 inte längre är möjligt att spela utan att först identifiera sig.

Veikkaus har i dag 21500 spelautomater och 18500 av dem sköts av ombud.

Det finländska spelmonopolet Veikkaus har fått kritik för aggressiv marknadsföring och för starka kopplingar mellan det politiska etablissemanget och de organisationer som får bidrag från Veikkaus.

I Finland är det Veikkaus som har ensamrätt på penningspel på fasta Finland. Åland har andra regler i och med spelbolaget Paf.

Fiktiv terapeut uppmuntrade patient att bejaka spellust

Speciellt kritriserad var en reklamkampanj där en fiktiv terapeut uppmuntrar sin patient –  det vill säga Veikkaus kunder –  att bejaka sin spellust. Kampanjen har ansetts ringakta de problem med spelberoende som många finländare lider av.

Veikkaus vd Olli Sarekoski medgav att kampanjen var ett misstag.

– Det går inte att förneka fakta: vi har begått misstag, sade Sarekoski.

Marknadsföringssatsningarna skärs ner med en tredjedel

På dagens presskonferens sa Olli-Pekka Kallasvuo att Veikkaus marknadsföringspengar kommer att vara avsevärt mindre än tidigare, men någon summa ville han inte nämna. Veikkaus har en marknadsföringsbudget på 65 miljoner och och det talas om att marknadsföringssatsningarna skulle skäras ner med en tredjedel.

När statsminister Antti Rinne (SDP) i augusti träffade de politiska journalisterna sade han att han inte gillade den aggressiva marknadsföring som Veikkaus har bedrivit.

Veikkaus satte hälften av sina reklamsatsningar på hyllan i början på augusti efter hård kritik.

Det kan också bli möjligt att det finländska spelmonopolet ses över, signalerade Antti Rinne då.

- Världen förändras och vi måste granska situationen utgående från det, konstaterade statsministern.

Diskussion om artikeln