Båtolyckan på Erstan - motorbåten körde i nästan 25 knop
Polisen har till största delen kunnat utreda hur båtolyckan mellan en motorbåt och en segelbåt på Erstan i början av augusti gick till, men den stora frågan är fortfarande hur ingendera parten upptäckte varandra.
- Vi har fortfarande några mindre detaljer kvar att undersöka. Just frågan om hur olyckan kunde ske är en av de saker vi hoppas kunna ge ett svar på, säger utredningsledare och kriminalkommissarie Maria Sainio.
Polisen känner till rutterna som båtarna har kört. Både radarbilder och båtarnas egna plottrar har undersökts.
Den mindre båten har kört från Åbo söderut längs med Erstan. Före olyckan som skedde på södra Erstan har båten kört längs med farleden från nordost mot sydväst.
Den större båten har däremot kört längs med farleden västerut från Airisto turistcentrum. Båtarnas mötesvinkel har varit ungefär 45 - 60 grader. Den större båten har kommit snett bakifrån på den mindre båten.
Två personer på segelbåten dog
Den mindre båten har kört ungefär sex knop, medan den större båten hade en marschfart på ungefär 23 - 25 knop (40 - 45 km/h) innan olyckan.
Den mindre båten framfördes av en av båtens ägare, en kvinna född 1974. Förutom henne befann sig på båten en kvinna född 1970 och två flickor födda under 2000-talet, vilka skadade sig lindrigt.
På båten befann sig också två bröder födda 1969 och 1973, vilka omkom i olyckan.
- Vi vill inte i det här skedet ge ut mera information om var personerna befann sig, förklarar Sainio.
Motorbåten framfördes av båtens ägare
Den större båten framfördes av dess ägare, en man född 1967 och som passagerare hade han sin hustru född 1968. De skadade sig inte i olyckan.
Personerna ombord på bägge båtarna hade tiotals års erfarenhet av att röra sig på sjön.
- Undersökningarna fortsätter, men vi hoppas kunna avsluta dem inom några veckor, åtminstone under hösten, säger Sainio.
Stora likheter med båtolyckan i Nagu ett år tidigare
Också Olycksutredningscentralen fortsätter sina undersökningar. Både platsundersökningen och den tekniska undersökningen börjar vara klara.
- Vi har några detaljer kvar att undersöka, och nu börjar vi analysera materialet, säger utredningskommissionens ledare Ilkka Kervinen.
Kervinen ser många likheter mellan båtkollisionen i augusti på Erstan och den båtolycka som ett år tidigare skedde norr om Nagu.
I olyckan i juli 2018 fick ett barn och två vuxna allvarliga skador.
- Man kan inte undgå att se likheterna och att slutsatserna i utredningen blir likartade. Vi borde ha ett större säkerhetstänk och göra båtkulturen mer ansvarsfull.
- Då båtarna blir större och farterna ökar, så ökar också kollisionsenergin, konstaterar Kervinen.
Artikeln är uppdaterad 11.9.2019 klockan 10:53 med uppgifter om Olycksutredningscentralens utredning.