Sebastian Vettel vann, Mercedes floppade totalt – Ferrari dominerade Singapores GP och tog första dubbelsegern på över två år
Vi har vaknat till liv. Så säger Sebastian Vettel efter att han tagit sin femte seger i Singapore och säkrat Ferraris tredje raka seger denna säsong. En dubbelseger, där Charles Leclerc fick se sig besegrad tack vare stallets depåtaktik. För Mercedes blev Singapores GP pannkaka.
För första gången på elva år har Ferrari vunnit tre F1-deltävlingar i rad. Man kan lugnt säga att Ferraris lyckats med det uppdateringspaket man infört till sin bil.
I Singapore var det ändå inte Chales Leclerc som var först över mållinjen, trots pole position. Monegasken fick se sig slagen av Vettel, som gjorde sitt depåstopp ett varv före Leclerc. Depåtaktikerna avgjorde slutordningen i Singapore och för Mercedes slutade tävlingen i fiasko.
Max Verstappen blev tredje, före Mercedesförarna Hamilton och Bottas.
– Vi hade en tuff start på säsongen, men under de senaste veckorna har vi vaknat till liv, sade Vettel i C Mores sändning efter loppet.
Vettels taktik bäst
Inledningen på säsongens 15:e grand prix blev riktigt händelsefattig. Efter en start utan förändrade positioner i toppstriden såg tätförarna ut att inte ens försöka passera varandra under loppets första tredjedel, för att spara på däckens prestanda.
I stället började började det ske förändringar i tätordningen först vid depåstoppen, vid drygt 20 körda varv. Bäst lyckades Ferrari med depåtaktiken.
Sebastian Vettel och Max Verstappen togs in först av tätförarna. Varvet efter Vettel gjorde Charles Leclerc sitt stopp. Den långsamma inledningen på loppet blev kostsam för monegasken, som inte hann före Vettel tillbaka till banan.
Samtidigt valde Mercedes att avvakta med sina depåstopp, med resultatet att Hamilton och Bottas fick nöja sig med plats fyra och fem efter depårumban.
Finländaren fick i samband med Hamiltons depåbesök order om att låta Hamilton hållas före.
Vettels så kallade undercut-taktik visade sig vara riktigt lyckad. Leclerc hade svårt att smälta att stallet valt taktikerna som man gjort.
– Ärligt talat förstår jag inte Vettels undercut. Men vi talar mer efter loppet, utbrast Leclerc i teamradion.
Tre gånger säkerhetsbil
Säkerhetsbilen har besökt banan under alla de elva tidigare elva F1-lopp som körts i Singapore och årets tävling blev inget undantag.
Först gjorde den varsitt besök efter att Williamsföraren George Russel och Racing Points Sergio Perez tvingats avbryta loppet.
Därefter var det Kimi Räikkönens tur att avbryta loppet. Finländaren hade stått för ett bra lopp, där han bland annat varit uppe på nionde plats.
Efter att säkerhetsbilen avlägsnat sig för den andra gången hade Räikkönen svårt att få grepp om banan. ”Ismannen” tappade flera placeringar och det hela slutade i att Daniil Kvjat kolliderade med finländaren i samband med ett omkörningsförsök, vilket tvingade Räikkönen till att avbryta.
Sällsynt pallmiss av Mercedes
I loppets slutskeden jagade Lewis Hamilton en pallplats till sitt stall, när Max Verstappen var i trubbel. Holländaren vädjade i teamradion efter mer kraft till sin bil, men lyckades till slut hålla VM-ledande Hamilton bakom sig.
Detta var blott andra gången denna säsong som Mercedes missade pallen. Femman Valtteri Bottas konstaterade att ett misslyckat tidskval ledde till ett dåligt resultat.
– Det hände inte så mycket i tävlingen, det var en ganska lång kväll.
– Vi hade olika taktiker med Lewis. Jag gjorde depåstopp före och om det skulle ha varit mitt val och om jag skulle ha haft bestämmanderätt som den som körde före, då skulle jag kanske haft en chans, men man får lida lite på grund av ett misslyckat tidskval, kommenterade Bottas.
Tvåan Charles Leclerc medgav sin besvikelse efteråt.
– Det är tufft att förlora segern på detta sätt. Men sist och slutligen tog teamet en dubbelseger.
– Jag är besviken, vilket vem som helst skulle vara. Men ibland går det så här, sade 21-åringen.
Resultat:
1. Sebastian Vettel Ferrari
2. Charles Leclerc Ferrari + 2,641
3. Max Verstappen Red Bull + 3,821
4. Lewis Hamilton Mercedes + 4,608
5. Valtteri Bottas Mercedes + 6,119
6. Alexander Albon Red Bull + 11,663
7. Lando Norris McLaren + 14,769
8. Pierre Gasly Toro Rosso + 15,547
9. Nico Hülkenberg Renault + 16,718
10. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo + 17,855
---
Kimi Räikkönen avbröt