Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Skåldöbor svär över färjans avbrott, Finferries anser att problemen inte ökat

Från 2019
Uppdaterad 01.10.2019 08:39.
En färja som kör bilar över vatten.
Bildtext Har avbrotten mellan Skåldö och fastlandet i Ekenäs ökat eller inte? Skåldöborna och bolaget som sköter transporterna är av olika åsikt.
Bild: Marica Hildén / Yle

Det har varit ovanligt många avbrott i färjtrafiken till och från Skåldö i Ekenäs skärgård den här hösten, säger Skåldöbor. Så är det inte alls, anser Finferries som sköter trafiken.

Till exempel i början av september stod färjan stilla i omkring fem timmar då ena motorn var sönder. I mitten av september måste en reservfärja tas i bruk när den vanliga färjan reparerades.

Situationen på Skåldö med en färja som inte avgår då den ska har ökat jämfört med tidigare, säger Tia Brunström, företagare inom hästbranschen.

Tia Brunaström.
Bildtext Tia Brunström vill ha bättre information om avbrotten på Skåldö färja.
Bild: Marica Hildén / Yle

Problemen började på sensommaren och har fortsatt den här hösten, säger hon.

- Det tär på humöret när man måste vänta i köerna. Jag behöver foder till hästarna, mat till familjen och reservdelar när någon maskin är sönder. Maskiner går dessutom ofta sönder till helgen och där sitter man i kön när butikerna stänger fyra eller fem.

Avbrotten i färjetrafiken påverkar nu också hennes kunder som har sina hästar på Skåldö.

- Folk kommer hit under den lilla fritid de har och är tvungna att sitta i kö. De är frustrerade och på dåligt humör då de kommer fram.

En färja som är på väg att lägga till vid brofästet.
Bildtext Vem orkar åka färja till Skåldö, undrar Skåldöborna, om det ofta är osäkert om färjan avgår eller inte.
Bild: Marica Hildén / Yle

Det här har lett till att en del kunder har övergett Tia Brunströms stall på Skåldö och sökt sig till andra stall i stället.

Har du kontaktat Finferries och berättat hur de tekniska problemen med färjan påverkar ditt företag?

- Nej, det har jag inte gjort. Jag har inte tid då jag sköter mitt företag och försöker hålla kunderna nöjda.

Kunder har svårt att komma till Skåldö

Även Henrik Nordström, företagare inom trädgårdsbranschen och lärare i Västra Nylands folkhögskola i Karis, säger att den här hösten har varit knepigare än tidigare.

Han använder färjan bara två gånger i veckan för att ta sig till jobbet i Karis och har personligen inte haft problem i höst.

- Men mina kunder har haft problem när de ska komma hit. Det är irriterande när det inte informeras att färjan är sönder. All världens trafikmeddelanden i norra Finland avbryter radioprogrammen, men det sades inget om att färjan på Skåldö stod stilla i fem timmar en lördag.

Henrik Nordström.
Bildtext Henrik Nordström välkomnar en bro till Skåldö, men klarar sig också bra med en färja.
Bild: Marica Hildén / Yle

Företagaren Thomas Nordström hör till dem som inte upplever att det varit några större problem med färjan och tidtabellen den senaste tiden.

- Jag åker ibland flera gånger om dagen med färjan och tycker att det främst är problem med lastningen när det kommer tunga fordon. Då kan det bli förseningar om man måste flytta på fordonen.

Finferries informerar inte tillräckligt, anser invånarna

Företagaren och pensionären Ralf Wickström säger att det ofta går så att man kommer med bilen till färjan och först då upptäcker att det är avbrott i färjetrafiken i några minuter eller timmar.

Wickström förstår att serviceavbrott förekommer och att fel kan uppstå, men han tycker att Finferries inte informerar tillräckligt bra om avbrotten.

- De borde informera via radion. Informationen finns på webben, men man kollar ju inte Finferries webb med detsamma när man vaknar på morgonen.

Finferries: Inga flera problem än tidigare

Matti Markkanen, arbetarskydds- och trafikdirektör vid Finferries, säger att det inte varit flera problem än tidigare den här hösten och inte heller jämfört med det senaste året.

- Jag förstår att bilisterna tycker att det känns som om det ofta uppstår problem då färjan står stilla av någon anledning. Men det har inte uppstått några avvikande problem och det finns inte heller några avvikelser vad gäller längden på problemen.

Avbrotten blir så gott som obefintliga i framtiden då det finns en reservfärja på Skåldö

― Matti Markkanen

Matti Markkanen säger att han egentligen inte vill använda ordet problem i samband med Skåldöfärjan.

- De tekniska avbrotten har inte varit många och de har kunnat fixas.

- Färjan ska underhållas precis som en bil. Därför hade vi en reservfärja medan den ordinarie färjan var på service.

Ny färja 2022

Matti Markkanen säger att avbrotten kommer att bli färre i framtiden.

Den nuvarande färjan är 40 år, och om några år trafikerar en ny färja mellan Skåldö och fastlandet.

Egentliga Finlands närings-, trafik- och miljöcentral konkurrensutsätter just nu färjetrafiken i Skåldö. Från och med den 1 januari 2022 ska en större färja trafikera i Skåldö.

Den nuvarande färjan har en nyttolast på 90 ton. Nyttolasten på den nya färjan ska vara 150 ton.

Reservfärja till Skåldö

Matti Markkanen säger att en större färja inte borde inverka på tidtabellerna.

- Det kommer att ta litet längre tid att få ombord alla bilar och att få dem av färjan, men jag tror inte att det blir någon större skillnad. Den nya färjan kan ta mellan två och fem bilar till per gång.

I samband med att det kommer en ny färja till Skåldö så ska det också finnas en möjlighet att ha en reservfärja på plats vid ena färjfästet.

- Även en ny färja måste underhållas, så avbrotten blir så gott som obefintliga i framtiden då det finns en reservfärja på Skåldö.

"Vem orkar se på webben hela tiden?"

Information om Skåldöfärjan finns på Finferries webbplats, men Tia Brunström konstaterar att hon inte kollar Finferries webbplats särskilt ofta.

- Vem gör nu det hela tiden? Jag är tacksam över att Ville Orasmaa berättar när färjan inte trafikerar.

Ville Orasmaa är färjförare och han brukar meddela i gruppen Skåldö på Facebook när färjan inte kör mellan fastlandet och Skåldö. Han kopierar den information som finns på bolagets webbplats.

Man kan ha Skåldö som sin favorit i applikationen och då får man med detsamma information om trafiken

― Matti Markkanen

Henrik Nordström önskar att information kunde ges via radion så att man inte behöver kolla på internet.

- Man har det alltid i bakhuvudet; tänk om färjan är sönder. Jag har därför en reservplan. Min bror har en stuga nära färjan och jag kan ro därifrån och ringa efter taxi så jag kan ta mig till jobbet.

Information skickas till smarttelefoner

Finferries meddelar om avbrott i trafiken på sin webbplats, men även via en applikation som man kan ladda ner gratis till sin smarttelefon, berättar Matti Markkanen.

- Man kan ha Skåldö som sin favorit i applikationen och då får man med detsamma information om trafiken där. Vi har även skyltar vid färjfästena och vi kan ringa om det absolut är nödvändigt.

Det verkar som om en del Skåldöbor inte vet om att de kan få information direkt till sina telefoner?

- Vi har haft applikationen i några år och vi har försökt berätta om den. Jag vet inte varför Skåldöborna inte känner till den.

Drömmen om en bro

Ralf Wickström påminner om att det i många år har funnits planer på en bro mellan fastlandet och Skåldö.

- Jag tror inte att det händer något med planerna på en bro. Raseborgs stad borde i så fall kraftigt pressa på staten.

Skåldö är en förort till Raseborg och då måste man ha fungerande trafikförbindelser vid alla tidpunkter

― Henrik Nordström

En bro skulle vara en perfekt lösning, anser Tia Brunström.

- Vi svarade på en enkät år 2000 och då var vi jättepositiva och hoppades att vi får en bro. Men nu tror jag inte på det längre.

Brunström ser inget negativt med en bro, det stör henne inte ens om antalet bilar skulle öka.

- En bro är tryggare och miljövänligare. Man behöver inte heller ha en evig brådska.

Förorten Skåldö behöver bra förbindelser

Henrik Nordström berättar att han tidigare inte gillade tanken på en bro. Han minns när tidningen Västra Nyland skrev om planerna på 1990-talet.

- Jag bodde i Amerika då och min pappa skickade artikeln till mig. Jag minns att det stod att bron är färdig år 2000.

- I början motsatte jag mig tanken på en bro. Jag ansåg att det blir lättare att köra hit, men jag tror inte så mera. Det är helt okej med en bro, men det är också okej med en färja eftersom jag bara använder den två gånger i veckan.

Jag tror att den här bron är lågt prioriterad

― Tia Brunström

Henrik Nordström tror att Skåldö någon gång får en bro.

- Skåldö var ursprungligen en medelstor ö, men nu är den en förort till Raseborg och då måste man ha fungerande trafikförbindelser vid alla tidpunkter. Så det kommer en bro någon gång.

Tia Brunström vågar inte längre hoppas att det byggs en bro.

- Det finns så många andra projekt och vägnätet är i dåligt skick, så jag tror att den här bron är lågt prioriterad.

Skåldöbor berättar för Marica Hildén om deras problem med färjan

6:33

Matti Markkanen från Finferries om Skåldöfärjan

4:35

Skåldöbor om att ha bro till och från Skåldö

2:40

Diskussion om artikeln