Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Vattnet strömmar nu i fiskvägen i Billnäs - i vår öppnas Svartån för vandringsfiskar

Från 2019
Uppdaterad 27.09.2019 10:05.
Den första fiskvägen i Svartån har tagits i bruk - Spela upp på Arenan

Den första fiskvägen i Billnäs är nu klar. Vattnet släpptes in i fiskvägen under högtidliga former på onsdagen (25.9).

I och med att fiskvägen är klar kan vandringsfiskar ta sig förbi kraftverket i Billnäs. I fiskvägen i Billnäs kan fiskarna simma från den ena trappan till den andra och vila sig i bassängen.

Artikeln fortsätter efter ljudklippet.

Det är meningen att också fiskarter som inte är så bra på att simma ska kunna ta sig fram längs fiskvägarna. För kräftdjur finns det speciella naturstenar på bottnen av fiskvägen.

Fiskväg i betong vid ett kraftverk i en å.
Bildtext Fiskvägen är öppen från maj till november.
Bild: Helena Rosenblad / Yle

Den nedre fiskvägen, som går förbi kraftverket i Åminnefors, blir klar vid årsskiftet.

Våren 2020 kan Svartån öppnas för vandringsfiskar för första gången på 65 år.

Då kan fiskar vandra från Pojoviken, via kraftverken i Åminnefors och Billnäs, en god bit längs med Svartån. Där kan fiskarna hitta små bäckar som de kan leka i.

En karta som visar var det finns kraftverk och bäckar vid Svartån i Nyland.
Bildtext I vår kan fiskarna vandra från Pojoviken, längs Svartån och ända till Åkerforsen.
Bild: Raseborgs stad

Men vid kraftverket i Åkerforsen blir det stopp. Fiskarna kan ännu inte nästa år ta sig ända fram till Lojosjön.

Fiskvägen kommer att vara öppen från maj till november, det vill säga under den tid som fiskarna vandrar upp och ned för ån.

Fiskvägarna förbi kraftverken ska också förhoppningsvis hjälpa till att rädda den utrotningshotade flodpärlmusslan. Musslan är i larvstadiet beroende av laxfiskars gälar.

Det är Vandaföretaget GRK Infra som har varit huvudentreprenör för bygget. Byggnadsarbetena inleddes sommaren 2018. Raseborgs stad har varit byggherre.

- Från Raseborgs stads sida är vi glada att det här viktiga projektet har kommit så här långt och att vi nu kan fira taklagsfest, säger stadens tekniska direktör Jan Gröndahl.

Fortsättning önskas - finansieringen oklar

Trots att fiskvägarna i den nedre delen av Svartån tas i bruk i vår återstår det mycket jobb innan hela Svartån, från Pojoviken till Lojosjön, kan öppnas för vandringsfiskar.

- Efter att fiskvägarna i Åminnefors och Billnäs är klara vänds blickarna mot Svartåns övre del. Där väntar den kommande naturenliga fiskvägen i Åkerforsen och den byggnadstekniskt svåra Svartåforsen, säger Raseborg stads ansvariga gatuchef Piia Nordström som är den som ansvarar för fortsättningen.

Vatten som forsar vid en fiskväg. Cementväggar runt vattnet.
Bildtext Fiskvägarna ska förhoppningsvis hjälpa den utrotningshotade flodpärlmusslan.
Bild: Helena Rosenblad / Yle

Förberedelserna för de nya fiskvägarna har inletts, men finansieringen är fortfarande öppen, uppger Nordström.

Piia Nordström tror att frågan om finansiering löser sig och att de två sista fiskvägarna kan vara klara om fyra år.

- Det är ett år planering, ett år för tillståndsprocessen och två år för byggandet. Min tippning är att det är klart år 2023.

Kvinna med mobiltelefon i handen. I bakgrunden män i arbetskläder.
Bildtext Piia Nordström har besökt byggplatsen i Billnäs så gott som dagligen under den senaste tiden.
Bild: Helena Rosenblad / Yle

Det har kostat kring tre miljoner euro att bygga fiskvägarna i Billnäs och Åminnefors.

Raseborg stads andel är kring en miljon. Staten har stått för en stor del och också EU har bidragit till finansiering. Kommuner och företag har också bidragit till att fiskvägarna har blivit verklighet.

Fiskvägarna var ett spetsprojekt för den förra regeringen och den här typens miljösatsningar passar också in i den nuvarande regeringens program.

Fiskarna återvände till Villamo

För GRK Infra har fiskvägarna i Billnäs och Åminnefors i Pojo varit ett intressant projekt. Företaget har erfarenhet av liknande byggen, berättar projektledare Vesa Noutia.

- Vi har byggt fiskvägar i Villamo i Sydösterbotten och i Estland håller vi också på med ett fiskvägsprojekt.

Fiskarna har nu återvänt till Villamo och Noutia har själv sett dem.

- Nog är det fint med sådana här projekt när man ser att fiskarna kan röra sig fritt. Det är mycket intressant och utmanande i och för sig.

Man i gul arbetsjacka står framför fiskväg i bruksmiljö.
Bildtext Vesa Noutia har lett arbetet med fiskvägen i den historiska bruksmiljön i Billnäs.
Bild: Helena Rosenblad / Yle

Till utmaningarna hör att bygga arbetsdammar så att byggarbetarna sedan kan bygga fisktrapporna i betong. För att kunna dämma fast arbetsdammarna behövs dykare.

I medeltal mellan tio och femton personer har jobbat med att bygga de två fiskvägarna i Pojo. Om allt går enligt planerna är fiskvägen i Åminnefors klar i januari.

Artikeln uppdaterades med mera info om kostnaderna och byggarbetet 25.9 klockan 14.45.

Diskussion om artikeln