Sebastian Vettel vägrade följa stallorder efter bisarr radiokommunikation – avbröt på grund av tekniska problem och Mercedes tog dubbelseger
Säkerhetsbilen spelade Mercedes i händerna då Lewis Hamilton vann Rysslands GP före Valtteri Bottas. Hos Ferrari ökar spänningen mellan förarna efter ett inledande kaos där Charles Leclerc tappade sin ledning.
Rysslands GP och Mercedes brukar vara en bra kombination. Stallet hade inför dagens race vunnit samtliga tävlingar som körts i Sotji och även nu fick det tyska stallet jubla då Lewis Hamilton körde i mål som etta före Valtteri Bottas.
– Bilen var fantastisk i dag och alla i stallet har gjort ett otroligt jobb. Den här segern är väldigt speciell, sade Hamilton i sin segerintervju.
– Starta fyra och sluta tvåa är inte dåligt. Och det är ett bra resultat för stallet. Vi visste att vi skulle ha bra fart i dag och jag hade roligt, sade Bottas.
Dubbelsegern för Mercedes kom efter ett sällan skådat kaos från Ferrari i början av loppet. Charles Leclerc tog pole position i gårdagens kval men lyckades inte behålla förstaplatsen då loppet startade.
Stallkamraten Sebastian Vettel fick en pangstart och utnyttjade vinddraget bakom Leclerc då han steg från trea till etta direkt.
Av allt att döma hade Ferrari en plan hur man skulle hålla Mercedes bakom sig in till den första kurvan och att Leclerc skulle få tillbaka sin förstaplats i fall Vettel skulle passera.
Leclerc fick också beskedet att förarna skulle byta plats och man uppmanade Vettel att dra ner på farten.
– Okej, inga problem. Jag förstår det, sade Leclerc i stallets radio.
Vettel var allt annat än nöjd med hur stallet resonerade.
– Jag skulle ha passerat honom i vilket fall som helst. Låt oss köra några varv, sade Vettel i radiokommunikationen med sin ingenjör samtidigt som luckan ner till Leclerc växte.
– Ni såg till att jag hamnade bakom, jag respekterar det. Avståndet är för stort nu, vi får talas vid efter loppet, löd sedan Leclercs syrliga kommentar i stallets radio.
Några varv senare kom beskedet från Ferrari att man skulle vänta med bytet eftersom trean Hamilton var för nära. Samtidigt fortsatte Vettel att köra för allt vad tygen höll och dunkade in flera snabba varv.
Leclerc gick in först i depå av de båda Ferraribilarna på det 22:a varvet medan Vettel stannade ute några varv längre. När Vettel gick in för att byta däck kom ett klart besked till Leclerc.
– Nu gäller det att trycka på, sade man i radion.
Vettels tävling tog slut efter depåstopp
Vettel kom sedan ut på banan bakom Leclerc men tävlingen fick ett abrupt slut för tysken. Direkt efter depåstoppet drabbades han av tekniska problem och var tvungen att bryta.
Den virtuella säkerhetsbilen spelade då Mercedes i händerna. Hamilton kunde gå i depå för att byta däck och kom ut på banan före Leclerc.
När George Russell sedan kraschade och säkerhetsbilen kom ut på banan gick Leclerc in för ett nytt depåstopp och Valtteri Bottas steg till tvåa i tävlingen.
Efter omstarten var det dubbelt Mercedes i topp med en jagande Leclerc bakom. Hamilton fick snabbt en lucka på några sekunder till Bottas och kunde sedan kontrollerat ta sin nionde seger den här säsongen.
Bottas klarade i sin tur av att hålla Leclerc bakom sig under de sista varven och såg till att ställningarna hölls ända in i mål.
– En pallplacering är bra men det är synd att vi inte är två Ferrariförare här. En okej tävling, sade Leclerc efter tävlingen.
I sin intervju berättade Leclerc också lite mer om hur man hade planerat starten.
– Taktiken var att jag skulle dra Sebastian i början så att vi skulle vara etta och tvåa in i första kurvan. Det hände men nu måste jag prata med stallet för att få en bättre förståelse om situationen, sade han.
Räikkönen tjuvstartade
Kimi Räikkönen jubilerade i dag då han gjorde sitt 307:e GP och blev den förare som kört tredje flest lopp genom tiderna.
Räikkönens dag började ändå inte speciellt bra. Han tjuvstartade och fick ett straff där han var tvungen att köra genom depån.
Då finländaren kom ut på banan igen låg han sist i fältet, men körde sedan upp sig till en trettonde plats i mål.
– Starten var mitt eget fel. Tävlingen tog slut direkt där. Vi har inte haft någon fart det här veckoslutet, sade Räikkönen till C More.
Resultat:
1. Lewis Hamilton, Mercedes 1.32.38,992
2. Valtteri Bottas, Mercedes +3,829
3. Charles Leclerc, Ferrari +5,212
4. Max Verstappen, Red Bull +14,210
5. Alexander Albon, Red Bull +38,348
6. Carlos Sainz, McLaren +45,889
7. Sergio Perez, Racing Point +48,728
8. Lando Norris, McLaren +57,749
9. Kevin Magnussen, Haas +58,779
10. Nico Hülkenberg, Renault +59,841
-------------------
13. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo +68,910