Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

"Fullständigt utopistisk!" - visionen är en koldioxidneutral trafik år 2045 men bilbranschen slår bakut och regeringen duckar

Från 2019
Uppdaterad 07.10.2019 09:36.
Vd Pekka Rissa vid Bilhandelns centralförbund poserar vid en bil.
Bildtext Vd Pekka Rissa på Bilbranschens centralförbund ifrågasätter kommunikationsministeriets framtidsvision.
Bild: Yle/Evert Rönnqvist

Vår trafik borde vara koldioxidneutral år 2045 enligt de visioner som kommunikationsministeriet har gett ut. Det är den nuvarande och nästa regering som borde få fart på processen. Men det är svårt att hitta konkreta åtgärder i den färska budgetpropositionen. Och frågar man bilbranschen är svaret krasst: Fullständigt utopistiskt!

Thomas Lindroos i Nickby i Sibbo är stolt ägare till en splitterny elbil. En investering som heter duga.

- Jag betalade 46 000 euro för den; den blev 2 000 euro billigare tack vare den statliga subventionen.

Thomas Lindroos kör sin elbil i Sibbo.
Bildtext Thomas Lindroos i sin nya elbil.
Bild: Yle/Kjell Lindroos

Statens elbilssubvention gäller bilar som kostar under 50 000 euro. Det är ett led i försöken att få bort de fossila bränslena så fort som möjligt.

- Litet grand bidrog kanske understödet till köpbeslutet, menar Thomas.

Billig i drift

Vilka var då bevekelsegrunderna för honom att satsa på en dyr elbil?

- Dels är jag intresserad av teknik och så tänkte jag också ekologiskt.

På längre sikt kan man tillägga att han också tänker ekonomiskt. Thomas Lindroos har räknat ut att driftskostnaderna per 100 km blir ungefär 2 euro med en elbil.

- På fem år sparar jag 6 000 euro i bensinkostnader.

Thomas Lindroos är dessutom jättenöjd med köregenskaperna. Den nya elbilen accelererar rappt.

Thomas Lindroos i Sibbo visar upp sin elbilsladdare
Bildtext Thomas Lindroos har en laddeffekt på 3,5 kW när han laddar sin elbil hemma i Nickby.
Bild: Yle/Kjell Lindroos

Våra beslutsfattare borde vara nöjda med hans beslut att köpa en elbil; det bidrar ju till en koldioxidfri trafik.

Ambitiös vision

När Anne Berner (C) ännu var trafikminister i december ifjol fick hon ta emot en tjock lunta med rubriken: Åtgärdsprogram för kolfri trafik 2045.

Namnet säger allt. Den arbetsgrupp som överlämnade den så kallade ILMO-rapporten till ministern presenterade olika scenarier för hur vår trafik kan bli utsläppsfri inom 25 år. Spotlight har i sin granskning koncentrerat sig på personbilarna, som berör de flesta.

Grafik över framtidsscenarier i trafiken
Bildtext ILMO-rapporten presenterar tre framtidsscenarier för att uppnå en koldioxidfri trafik.
Bild: Yle/Miiku Lehtelä

Den här rapporten hyllades på sociala medier och trots de ambitiösa målen lät man förstå att de är möjliga att uppnå.

Grafik över elbilar
Bildtext ILMO-rapportens visioner för antalet elbilar och gasbilar samt läget sommaren 2019.
Bild: Yle/Miiku Lehtelä

Låt oss ta 2030 som exempel. Då är det – enligt ILMO-rapporten – tänkt att det borde finnas 670 000 elbilar och 130 000 gasbilar. De rena elbilarnas antal borde uppgå till nästan en halv miljon.

Att jämföra med dagens läge där antalet elbilar är drygt 20 000. Av dem är merparten så kallade laddhybrider, medan de rena elbilarnas antal i somras uppgick till 3 500.

Både rena elbilar och laddhybrider räknas alltså som elbilar. Men en laddhybrid går huvudsakligen på bensin eller diesel; bilens räckvidd när den går på ström är begränsad, ca 50 km.

Social dimension saknas

Kurvan på nyregistrerade elbilar accelererar visserligen brant, men att den skulle nå ILMO-rapportens mål tror till exempel Peter Lund, professor vid Aalto universitetet inte på. Han har i fyrtio års tid sysslat med frågor om förnybar energi.

Professor Peter Lund på Aalto-universitetet sitter i ett kontor och tittar in i kameran.
Bildtext Peter Lund, professor på Aalto-universitetet.
Bild: Yle/Kjell Lindroos

- Det krävs politiska åtgärder, säger Lund. Men det räcker inte med att bara höja skatterna och bidragen; det krävs också en social dimension.

Peter Lund betonar att den sociala och moraliska delen är viktig, vilket politikerna inte borde glömma.

- De som har råd behöver inte ändra på sitt beteende, men omställningen kan kännas dyr för andra.

”Rapporten ska tas på allvar”

ILMO-rapporten är inte regeringens officiella ställningstagande utan en vägkarta. Men tanken är att den ska tas på allvar.

- De siffror som finns i rapporten ska absolut tas på allvar, säger enhetsdirektör Päivi Antikainen på Kommunikationsministeriet.

Antikainen som sysslar med klimat- och miljöfrågor på ministeriet deltog likaså i arbetsgruppens arbete.

Päivi Antikainen på kommunikationsministeriet., hon är fotad i en trappuppgång.
Bildtext Päivi Antikainen på kommunikationsministeriet.
Bild: Yle/Kjell Lindroos

- Det här är ett bra papper som kan hjälpa den nuvarande regeringen, konstaterar Antikainen.

Hur är det då med realismen? Några tusen rena elbilar i dag ska mångdubblas till nästan en halv miljon på tio år.

- Det är det här som måste ske om trafiken ska vara kolfri fram till 2045, fastslår Kommunikationsministeriets Antikainen.

”Realismen saknas”

Bilbranschen förhåller sig skeptiskt till arbetsgruppens visioner.

- Jag har bekantat mig med rapporten och realismen saknas, säger vd Pekka Rissa på Bilbranschens centralförbund.

Rissa går så långt som att kalla ILMO-rapporten för vilseledande.

- Man talar om ett åtgärdsprogram. För mig innebär ett åtgärdsprogram att det är analytiskt, att man noggrant har gått igenom kostnaderna och att man har tagit med olika alternativ. Det har man inte gjort här.

Mikko Huopalainen är vd för en stor bilaffär i Gruvsta i Vanda. Hans kommentar om ILMO-rapportens målsättning är hård:

- Fullständigt utopistisk!

Vd Mikko Huopalainen poserar framför en bil i en bilaffär.
Bildtext Mikko Huopalainen är vd för Toyota Tsusho Nordic Oy.
Bild: Yle/Kjell Lindroos

Bilbranschen har de facto presenterat en egen vägkarta. Eller två för att vara nogräknad.

I den så kallade grundkartan utgår branschen från nuvarande stödformer.

- Då kunde vi uppnå 370 000 elbilar till år 2030, säger Rissa.

Att jämföra med ILMO-rapportens 670 000 elbilar, alltså rena elbilar samt laddhybrider.

Laddhybrider framom rena elbilar

Det finns dessutom en stor skillnad i hur man ser på utvecklingen vad elbilarna anbelangar.

- Vår vägkarta betonar att laddhybriderna till att börja med dominerar klart, konstaterar Pekka Rissa. Det finns helt enkelt inte kapacitet för rena elbilar. Varken batteriproduktionen eller bilproduktionen räcker till.

Kommunikationsministeriets Päivi Antikainen är betydligt mera hoppfull än bilbranschens representanter.

- Vi är ganska förhoppningsfulla, säger hon. Biltillverkarna satsar kraftigt på elbilar och litet beroende på hur man räknar så väntas ungefär 200 nya bilmodeller komma ut på marknaden.

Alternativ vägkarta

Bilbranschens alternativa vägkarta är betydligt närmare siffrorna i ILMO-rapporten. I den alternativa modellen landar man på cirka 580 000 elbilar. Men det finns många men …

- Då måste bilskatten sänkas successivt, slår Pekka Rissa fast. Och så borde man starta nya skrotningspremiekampanjer.

Grafik om bilbranschens syn på elbilsutvecklingen
Bildtext Bilbranschens vägkartor betonar laddhybrider framom rena elbilar.
Bild: Yle/Miiku Lehtelä

Några dylika signaler har inte hörts från regeringshåll. Det mest konkreta i budgetförslaget för nästa år är 8 miljoner euro för att höja byggunderstödet för laddningsstrukturer för elbilar mellan åren 2020-2021.

Spotlight närmar sig trafikminister Sanna Marin (SDP) via mejl för att höra sig för hur den färska regeringen förhåller sig till ILMO-rapporten i allmänhet och utvecklingen av elbilar och gasbilar i synnerhet.

Sanna Marin sitter på ett fönsterbräde och tittar ut genom fönstret.
Bildtext Trafikminister Sanna Marin vill inte kommentera ILMO-rapportens framtidsscenarier.
Bild: Markku Pitkänen / Yle

Under valrörelsen talade Sanna Marin nämligen om att målet är 750 000 utsläppssnåla bilar inom tio år. Det tangerar långt siffrorna i ILMO-rapporten.

Men efter att först ha hänvisat till tidsbrist återkommer ministeriet ett par veckor senare och meddelar att ministern inte ställer upp på intervju.

För några dagar sedan (3.10) publicerade Miljöministeriet och Kommunikationsministeriet ett pressmeddelande om ett utkast till lag som ska förbättra möjligheterna att ladda elbilar.

Husbolagens dilemma

Det kanske största praktiska problemet med elbilarna är att det finns få ställen där man kan ladda dem. På senare tid har det visserligen dykt upp snabbladdningsstationer runtom i landet, men de är ännu ganska lätt räknade.

Och den grundläggande frågan är: är det möjligt att ladda sin bil hemmavid över natten. Hur väl förberedda är alltså husbolagen?

- Av alla de husbolag vi har finns det en laddstation tillsvidare.

Det säger Nils-Johan Enkvist som är disponent på Ekonovia i Jakobstad. Han beskriver elbilsverkligheten i Jakobstad som problematisk.

- Det största praktiska problemet är det befintliga elnätet, förklarar Enkvist.

Disponent Nils-Johan Enkvist i Jakobstad fotad utomhus på en parkeringsplats.
Bildtext Nils-Johan Enkvist jobbar som disponent i Jakobstad.
Bild: Yle/Kjell Lindroos

Han illustrerar det genom att peka på en av de många motorvärmarstolpar som finns på parkeringsplatsen på Herrholmsgatan där vi står.

- Det skulle ta flera dygn att ladda en elbil vid den här stolpen.

Var dröjer satsningarna?

Trots att husbolaget i Jakobstad nyligen har genomfört en stor renovering så var det aldrig aktuellt med nya laddstationer.

- Ingen tog upp frågan under alla dessa möten, berättar Nils-Johan Enkvist.

Och så är det kostnaderna. Bara fastigheten på Herrholmsgatan i Jakobstad skulle sluka över 100 000 euro för att möta kraven på en växande elbilspark.

Därför har disponenten i Jakobstad en hälsning till regeringen i Helsingfors.

- Det som vi behöver är ej vackra tal, utan pengar!

Men vi får ingen kommentar till huruvida det finns en konkretare vägkarta mot ett elbilstätare Finland. Dörren till ministern förblir stängd.

Här kan du se hur landets bilpark såg ut för ungefär ett år sedan:

Källa: Trafi, fordonsregistrets öppna data från 30.9.2018. Åland har ett eget fordonsregister så de åländska bilarna är inte medräknade

Mer om ämnet på Yle Arenan

Diskussion om artikeln