"Tidigt på morgonen finns det platser men senare kan det vara svårt" - Borgå satsar på fler parkeringsplatser för pendlare
På förslag finns att mer än fördubbla anslutningsparkeringen, från nuvarande 175 till närmare 500 platser.
Vid Ensbacka anslutningsparkering intill Västra Mannerheimleden finns det i nuläget omkring 100 platser.
- Tidigt på morgonen, vid halv sjutiden, så finns det platser men en eller två timmar senare kan det vara ganska svårt att hitta parkering, säger Markku Lehto.
Antalet anslutningsparkeringsplatser i Borgå nu och i framtiden
Klockan är omkring halv fem på måndagskvällen och det börjar redan skymma.
Stora sjok av någonting som kan vara slask lika väl som snö regnar ner på bilarna. De står parkerade i långa rader men här och var finns enstaka lediga platser.
Markku Lehto har just stigit av bussen från Helsingfors och berättar att han jobbar i Mejlans. Hans arbetsväg tar hela två timmar åt ena hållet.
För att inte behöva räkna med extra tid för att hitta parkeringsplats så har Lehto ordnat sin arbetsdag så att han börjar tidigt på morgonen.
Genom att stiga på bussen redan halv sjutiden kan Lehto undvika den värsta morgonrusningen och dessutom fara hem tidigare om eftermiddagarna.
Han gillar stadens planer på att bygga ytterligare en stor anslutningsparkering.
- Det låter ju bra. Man borde stöda kollektivtrafiken mer och minska på det stressande körandet. Det är dessutom bättre för miljön, säger Lehto.
Inte svårt att hitta plats - om man är tidigt ute
Jyri Ekman borstar av snön från sin bil. Han berättar att han brukar vara vid parkeringen i Ensbacka redan vid fem-sextiden på morgnarna. Då är det tomt och lätt att hitta plats.
- Man vet inte hur många som låter bli att komma för att det är svårt att få plats, säger Ekman.
Han tror ändå att det är kollektivtrafikens tidtabeller som avgör om man väljer att åka bil hela vägen till jobbet eller lämna den i Borgå.
Också Arthur Eriksson pendlar mellan Borgå och Helsingfors där han studerar. Hans bil står inte på den stora parkeringsplatsen i Ensbacka utan på gatan intill, längs med Gamla Helsingforsvägen.
Var han ska lämna sin bil har aldrig varit ett problem.
- Det är lätt att hitta parkering, säger han.
Eriksson tror ändå att fler parkeringsplatser kan leda till att fler Borgåbor börjar åka buss åtminstone en del av arbetsvägen.
- Det kan nog hända, funderar han.
Många lediga platser i Drägsby
Anslutningsparkeringen i Drägsby, invid Helsingforsägen, är mycket mindre än den i Ensbacka och betydligt tommare. Lite efter klockan fem på kvällen är ungefär en tredjedel av de 40 parkeringsrutorna i användning.
Toni Halttunen sitter i en röd paketbil och väntar på sin sambo. Hon jobbar i Helsingfors och Halttunen brukar ofta köra henne till och från bussen.
- Nog finns här egentligen alltid lika mycket utrymme, det brukar vara flera rutor lediga när man kommer, säger Halttunen.
Han ställer sig lite skeptisk till stadens planer på att bygga en anslutningsparkering med 300 platser invid Västra Mannerheimleden.
- Det känns ganska stort när man ser på hur många bilar den här parkeringen drar till sig. 300 känns ganska mycket, säger Halttunen.
5 000 pendlar dagligen
En silvergrå personbil modell mindre kör förgäves längs med parkeringen på jakt efter en plats vid busshållplatsen. Längre bort mot den ortodoxa kyrkan finns några lediga parkeringsplatser.
När Yle Östnyland träffar Borgå stads klimatexpert, Sanna Päivärinta, vid lunchtid så är Ensbacka parkering fullsatt.
Päivärinta är både glad och lite bekymrad över vad hon ser.
- Jag blir sällan glad över att se många bilar på ett och samma ställe, det är en negativ sak med tanke på klimatet, men här blir jag det, säger hon. Sen borde det ju finnas mera plats här för dem alla.
Dagligen pendlar lite på 5 000 Borgåbor in mot huvudstadsregionen. Några siffror på hur många som regelbundet lämnar bilen vid en anslutningsparkering finns det inte.
Om inte klimat- och utsläppsfrågor räcker som motivation för att lämna bilen vid busshållplatsen har Sanna Päivärinta fler argument att komma med.
- Jag tycker det är lättare att ta bussen, det är billigare, och man kan läsa eller jobba i bussen, säger hon.
I de storskaliga planer för Borgå centrum som staden nyligen presenterade finns inplanerat ett nytt och större parkeringsområde för pendlare längs med Västra Mannerheimleden, efter Ensbacka.
Om beslutsfattarna godkänner planen kan Borgå bygga upp till 300 nya parkeringsplatser, tidigast 2021.
- Det är en väldigt positivt sak. Vi ser att det är fullt här där vi står, så det behövs fler platser, säger hon.
I arbetet med stadens klimatprogram har också Borgåborna fått säga sitt och då har behovet av anslutningsparkering förts fram.
- Rädslan som många har är att det är fullt på parkeringen då de kör hit. I vårt klimatprogram finns tankar på att i realtid kunna informera om antalet lediga platser, säger Sanna Päivärinta.
Hon hoppas också på att de som cyklar ska få fler och bättre cykelställningar vid busshållplatserna. Om fler cyklar och promenerar kan staden spara stora summor pengar.
- Om Borgåborna skulle gå och cykla 20 procent mer, skulle staden spara omkring 3,7 miljoner euro årligen i form av bättre hälsa bland invånarna och en minskad dödlighet, säger Sanna Päivärinta.
