Byggplatschefen: Tidtabellen för de förnyade hisstornen vid Karis järnvägsstation håller inte
Den nya järnvägsbron i Karis ska enligt nuvarande planer invigas den 5 december, men hisstornen hinner inte blir färdiga till dess. Det säger byggplatschef Jussi Tukeva.
Arbetena med att förnya hisstornen började i måndags (28.10) och sedan dess har hissarna varit ur bruk.

Hissarnas maskineri ska först rivas ut helt och hållet. Efter det ska hisstornen höjas eftersom den nya bron är en meter högre än den gamla. Sedan ska de nya hissarna installeras.
- Det är ett utmanande jobb. Ingen vet vad man hittar när hissarna väl har monterats bort, säger byggplatschef Jussi Tukeva.
Enligt tidigare information ska hisstornen vara klara den 2 december. Den tidtabellen håller inte enligt Tukeva.
När är tror de nya hissarna färdiga?
- Det blir nog efter jul, säger Tukeva.
Då hissarna nu är ur bruk har passagerare som är rullstolsburna, rör sig med barnvagn eller rollator möjlighet att ta sig till och från perrong 3 via en tillfällig övergång.
Den finns nära Lokstallet i Helsingforsändan av bangården.
Säkerhetspersonal finns på plats för att övervaka, instruera och hjälpa passagerare som ska ta sig över järnvägsspåren.
Efter en dags erfarenhet konstaterar Tukeva att det är ganska få som är i behov att ta den tillfälliga rutten.
Kommentatorer på Yle Västnylands webbplats har förundrat sig över hur passagerare med barnvagn eller rollator ska hinna ta sig till Hangötåget då den tillfälliga rutten är så lång.
Både säkerhetspersonal på plats och Raseborgs informatör Julia Ingo menar ändå att man hinner fram om man går i normal promenadtakt.
Yle Västnylands testpromenad visar att det tar knappt sju minuter att ta sig från tåget över den tillfälliga övergången och fram till Hangötåget.
Enligt VR:s tågtidtabell har passagerare som minst åtta minuter på sig att ta sig från Helsingforståget till Hangötåget.
Förseningen innebär inte några extra kostnader
Trots att hissarna inte hinner bli färdiga tills den officiella invigningen av järnvägsbron i Karis den 5 december kommer förseningen inte att innebära några extra kostnader.
- Hissarna ingår i helheten, det finns ingen separat budget för hissarna, säger Jan Gröndahl som är teknisk direktör i Raseborg.
Gröndahl säger att alternativen var att antingen sanera de nuvarande hissarna eller att helt förnya dem. Staden valde det senare alternativet.
Jan Gröndahl medger att tidtabellen är utmanande, och att diskussioner pågår med trafikledsverket Väylä och entreprenören om vilket datum bron slutligen kan tas i bruk. Hittills har varken Väylä eller staden aviserat några tilläggskostnader för tilläggstiden.
Gröndal konstaterar att åtminstone vissa delar av gatuarbetena kommer att dra ut till nästa år.
30.10.2019: Artikeln uppdaterades klockan 17:40, med en intervju med Raseborgs tekniska direktör Jan Gröndahl (sista stycket).