Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Twitter förbjuder politisk reklam på plattformen – träder i kraft den 22 november

Från 2019
Uppdaterad 30.10.2019 23:47.
En man med händerna åt sidorna.
Bildtext Vd Jack Dorsey anser att mottagande av ett politiskt budskap ska förtjänas, inte köpas.
Bild: All Over Press

Twitter förbjuder politisk reklam på sin plattform. I en tweet skriver vd Jack Dorsey att förbudet träder i kraft den 22 november.

I en flera inlägg lång tråd förklarar Dorsey vad som ligger bakom beslutet. Ett centralt problem enligt honom är rollen pengar får i demokratier, då riktad politisk reklam på plattformer som Twitter blir allt mer optimerad.

Enligt Dorsey ska mottagande av ett politiskt budskap förtjänas, inte köpas.

Dorsey skriver att reklam på nätet är oerhört effektiv för kommersiella aktörer, men innebär samtidigt stora risker inom politiken.

Vad gäller politisk reklam och retoriken på nätet räknar Dorsey också upp maskininlärning för att optimera riktade meddelanden, overifierad missvisande information och så kallade deep fakes som utmaningar som bara blir mer omfattande och sofistikerade.

Den slutgiltiga policyn för förbudet ska Twitter delge den 15 november. Enligt Dorsey kommer det att finnas vissa undantag, till exempel ska det även i fortsättningen få finnas reklam för registrering för väljare.

Den 22 november träder de nya reglerna i kraft.

Sociala medier under press

Twitters beslut kommer i kölvattnet av Facebooks beslut att inte förbjuda politisk reklam.

För två veckor sedan sade Facebooks vd Mark Zuckerberg i ett tal att han inte tycker det är rätt för ett företag att i en demokrati censurera politiker eller nyheter.

Innan talet hade Facebook i flera veckor fått kritik för deras beslut att inte förbjuda politisk reklam som innehåller falsk information.

Medan Facebooks Zuckerberg menar att hans bolag står för yttrandefrihet, säger Twitters Jack Dorsey i dag att det här inte handlar om yttrandefrihet.

– Det här handlar om att betala för att få ut sitt budskap, och att betala för att nå ut till fler har stora konsekvenser som dagens demokratiska strukturer kanske inte klarar av, skriver Dorsey.

Efter de sociala mediernas kontroversiella roll i bland annat USA:s presidentval och brexitfolkomröstningen 2016, står bolagen nu under ökande press inför presidentvalet i USA nästa år.

I och med Twitters förbud från och med den 22 november, uteblir politisk reklam på plattformen i Storbritanniens kommande nyval i december.

Källor: AFP, BBC, Reuters

Diskussion om artikeln