Östnyländska småföretagare oroliga över följderna av poststrejken: "Beställningarna har minskat"
Poststrejken drabbar inte bara konsumenterna som väntar på sina beställningar utan också företagarna som levererar.
Eftersom paketen fastnar i postterminalen en längre tid än normalt, kan det också innebära att betalningen fördröjs.
I synnerhet drabbas företag hårt vars övervägande del av handeln sker över nätet.
- Ännu är det svårt att säga i vilken utsträckningen poststrejken kommer att påverka verksamheten, men vi räknar med att paketen trots allt ska kunna levereras eftersom posten lovat det, säger Andreas Ögård.
Paketen kommer men senare
Ögård har en butik i Lovisa där han säljer bland annat baddräkter och underkläder över disk.
Företaget är femton år gammalt och för fem år sedan började Ögård också sälja över nätet.
Den handeln har stadigt ökat och logistiken är förstås viktig.
- Vi har informerat om att paketen kommer men att det blir aktuellt med fördröjningar. Men vi behöver vi också kolla andra alternativ än normal postgång, säger Ögård.
Nu behöver vi kolla in andra leveransalternativ, så kunderna kan nog lita på att paketen kommer fram
Andreas Ögård
Enligt Ögård har många kunder frågat vilken tidtabellen är för försändelserna.
- Många har också undrat om de över huvud taget kommer att få något paket och då har vi svarat att de självklart får sina försändelser men i enlighet med det som posten har lovat, säger Ögård.
Reducerad orderstock
Det som Ögård också lagt märke till är att beställningarna minskade så snart det blev klart att poststrejken blir av.
Förutom i Lovisa har Ögård också en butik i Kotka. Han räknar med tusentals leveranser på årsbasis.
- Nu behöver vi kolla in andra leveransalternativ, så kunderna kan nog lita på att paketen kommer fram, säger Ögård.
Strejken påverkar naturligtvis också paketströmmarna i den andra riktningen. De varor som Ögård beställt och väntar in, kan naturligtvis också de fastna i postterminalerna på grund av strejken.
- Det är ju den andra sidan av det hela. Om strejken blir långvarig, påverkar det förstås vårt utbud eftersom vi dagligen får in varor, säger Ögård.
Sover ännu gott
Julhandeln har inte Ögård ännu ägnat någon tanke.
- Tillsvidare har poststrejken inte påverkat nattsömnen, säger han.
Någon tidigare erfarenhet av poststrejk har inte Ögård från de 15 år som företaget existerat. Han anar ändå att omsättningen kan påverkas.
- Det kommer den nog att göra om strejken blir lång. Vi är tyvärr också en lidande part i den här strejken, säger Ögård.
