Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Postens strejk påverkar näthandeln: "Kunderna vågar inte köpa"

Från 2019
Uppdaterad 26.11.2019 08:33.
Hand som håller i ett kreditkort medan den andra handen knackar på ett tangentbord till en bärbar dator.
Bildtext Poststrejken påverkar näthandeln.
Bild: Aleksandr Davydov

Bland nätbutikernas kunder finns en del oro för hur de beställda varorna ska komma fram. Aveos vd Anna Häggblom säger att företaget skulle ha slagit försäljningsrekord om inte poststrejken brutit ut.

Vöråföretaget Aveo säljer inredning via nätet och Häggblom räknar med att man den här tiden på året skulle skicka ett hundratal paket i veckan.

- Det här är vår bästa säsong, men vi ser tydligt att näthandelns kunder påverkas och vågar inte köpa, säger Hägglom.

Anna Häggblom brinner för företagande och goda ideér.
Bildtext Anna Häggblom.
Bild: Svenska Yle/ Jessica Morney

Enligt Häggblom har försäljningen sjunkit med 30 procent jämfört med samma tid i fjol.

- Tidigare i år har vi haft en tillväxt på ungefär lika mycket. Utan det här hade vi med största sannolikhet haft ett rekordår, säger Häggblom.

Handlar helst julklappar lokalt

Hannah Malkamäki berättar att hon gärna handlar sina julklappar lokalt i affärerna i Vasa.

- I smyg tycker jag att strejken är lite bra för julhandeln eftersom jag tycker att våra lokala butiker behöver oss. För mig är det mest irriterande att räkningarna inte kommer fram på grund av strejken, säger Malkamäki.

Hanna Malkamäki
Bildtext Hannah Malkamäki.
Bild: Yle/Anna Ruda

Också Ulrike Björkqvist tror att affärerna i centrum av Vasa kan må bra av strejken.

- Det skulle ju vara en bra bieffekt. Men jag är på väg att åka i väg på resa och den är jag lite nervös för, säger Björkqvist.

Matkahuolto tog över

På Korsnäsföretaget Dermosil sköter nu Matkahuolto om att kundernas beställningar med hudvårds- och skönhetsprodukter kommer fram. Enligt vd Suvi Markko skickar man i väg mellan 1000 och 2500 paket per dag.

- Vi har alltid haft flera alternativ för kunderna att välja mellan när de väljer vilket leveranssätt de vill ha, säger Markko.

Markko berättar att fler kunder än vanligt tar kontakt och frågar om hur deras paket ska komma fram. Också Markko har märkt av kundernas försiktighet.

- Kunderna är fundersamma och därför får vi också fler samtal, säger Markko.

blond kvinna ler mot kameran
Bildtext Suvi Markko.

Låter bli att beställa på nätet

Sören Martin har inte börjat tänka på julklappar ännu, han beställer en del varor på nätet.

- Det beror lite på vad som behövs. Om posten fortsätter strejka kanske jag låter bli att beställa

Också Aveo har börjat anlita Matkahuolto för sina leveranser, men också lokala budfirmor sköter nu om en del leveranser.

- Annars har vi haft postens hämtcervice på allt, men den har inte fungerat sen strejken började. Vi är ett litet näthandelsföretag med väldigt begränsade personalresurser så bara det att vi varje dag måste sköta frakten av våra paket tar ganska mycket extra tid, säger Häggblom.

Diskussion om artikeln