Spotify går i Twitters fotspår - förbjuder politisk reklam nästa år
Musikströmningstjänsten Spotify går i Twitters fotspår och förbjuder politisk reklam under året 2020.
Enligt tjänsten har man för tillfället inte tillräckligt med resurser för att granska och bedöma politisk reklam.
- För tillfället har vi inte ännu de nödvändiga processer, system och verktyg för att ansvarsfullt granska och godkänna det här innehållet, uppger företaget i ett uttalande enligt The Verge.
Beslutet kommer att behandlas på nytt när företagets resurser utvecklats tillräckligt.
Spotify är världens största musikströmningstjänst och har nästan 141 miljoner användare.
Facebook och Google utsätts inför det amerikanska presidentvalet 2020 för allt hårdare påtryckningar och krav att övervaka flödet av desinformation på sina plattformar samt förbjuda politisk reklam som sprider falsk eller bristfällig information. I oktober förbjöd Twitter politisk marknadsföring.
Google skärper sina marknadsföringskrav i början av nästa år och gör det omöjligt för marknadsförare att sikta in sig på väljare på basis av deras politiska preferenser.
Google kommer ändå att fortsätta tillåta politisk reklam som riktar sig till specifika regioner och personer av en viss ålder och ett visst kön.
Det är inte klart hur mycket Spotify tjänar på politisk reklam, men tjänsten har av politiska strateger ansetts vara en plattform där man kan nå unga väljare.
Källor: The Verge, Reuters