Var noggrann då du bokar resor på nätet - det slutliga priset kan bli en överraskning
Konsumenttvistenämnden har gett sitt utslag i ett fall där en kund anklagar en researrangör för att höja resans pris under tiden som bokningen sker på nätet.
Nämnden fick ta ställning till ett fall där en person hade bokat en resa till Rhodos via TUI Finland år 2018. Utgångspriset var 2 430 euro, men då nätbokningen framskred steg det slutliga priset till 2 640 euro.
Kunden krävde att TUI återbetalar mellanskillnaden på 210 euro samt att TUI ser till att det slutliga priset syns redan i det skede hotellen presenteras på nätet. TUI:s marknadsföring var alltför otydlig, enligt kunden.
Researrangören tillräckligt tydlig
Konsumenttvistenämnden anser ändå att researrangören tillräckligt tydligt hade meddelat att det slutliga priset kan bli högre än det som meddelas i den så kallade hotellförteckningen.
Överst på sidan står att priset kan stiga under bokningens gång (Hinta voi muuttua varausprosessin aikana), och den informationen följer med genom hela bokningsprocessen.
Researrangören är inte skyldig att ersätta kunden för mellanskillnaden, säger nämnden. Då kunden bekräftade sin reservation godkände hen samtidigt det slutliga priset.
En orsak till att priset stiger kan också vara det så kallade cache-minnet på kundens dator. Om kunden besöker nätsidan upprepade gånger kan cache-minnet innehålla föråldrad information.