Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Shopping i Seinäjoki verkar locka just nu – 100 000 österbottningar har besökt Ideapark på två månader

Från 2020
Uppdaterad 10.01.2020 16:46.
Ideapark i Seinäjoki.
Bildtext Nästan tio procent av besökarna i Ideapark i Seinäjoki kommer från Österbotten.
Bild: Ideapark

Ideapark Seinäjoki var det näst mest googlade samtalsämnet i Finland år 2019, efter köpcentret Tripla i Helsingfors. Och enligt köpcentrets statistik lockas både folk från när och fjärran till Seinäjoki.

Sedan öppningen i mitten av november har en miljon besökt Ideapark i Seinäjoki, uppger vd Petri Häli.

- Det är klart mer än vi vågade hoppas på. Det märks att den här regionen har väntat på ett köpcentrum i många år.

Enligt Häli kommer nästan 10 procent av besökarna från Österbotten.

- Det har överraskat oss positivt - och det var precis det här vi hoppades på. Vi har riktat marknadsföring mot det hållet och hoppades att vi skulle få hit folk från den regionen.

Pirjo Laaksonen.
Bildtext Professor Pirjo Laaksonen är överraskad över österbottningars intresse för Ideapark.
Bild: Yle/Anna Ruda

Pirjo Laaksonen är professor i marknadsföring vid Vasa universitet.

Hon är aningen överraskad över mängden österbottningar som verkar ha tagit sig till Seinäjoki. En förklaring till intresset kan vara tidpunkten för öppningen - strax före julkommersen.

Men varför åker vi dit då?

- Oberoende om du shoppar eller inte är det något som människor länge har njutit av. Det är lite som att turista, att åka bort från sin egen stad och handla. En del åker till Helsingfors, andra till London eller New York. Det är ett sätt att spendera sin fritid. Att åka bort, äta gott, få upplevelser.

Allt under samma tak en fördel

När Yle Österbotten går ut på stan i Jakobstad tar det inte länge innan vi hittar folk som besökt Ideapark i Seinäjoki.

- Det var jättebra. Det var många butiker, mycket folk och mycket liv, säger en kvinna från Jakobstad.

Men vad tror du det är som lockar folk dit?

- Många butiker, många restauranger och lätt att gå där, man behöver inte gå ut. Det är en utflykt.

En man från Larsmo säger att han shoppade rätt mycket på sin resa till Ideapark.

- Smidigt då man har ett litet barn att få vara på samma ställe hela dagen.

Vad säger du om att enligt statistiken har 100 000 österbottningar varit där?

- Det är lite chockerande. Bara inte alla börjar åka dit. Men det är kanske ganska bra tajmat (att öppna) nu, folk har haft julledigt och så. Kanske det inte fortsätter på samma sätt.

Andra anser att det är bäst att shoppa i hemstaden och att det man behöver finns där.

- Jag handlar i Vasa. Jag vill att Vasa ska leva, både centrum och lite utanför. Då måste vi understöda, säger Vasabon Carita Löfmark.

en äldre kvinna sitter vid ett cafébord i en saluhallsmiljö
Bildtext Vasabon Carita Löfmark vill understöda handeln i Vasa.
Bild: YLE / Jonas Mastosalo

De allra flesta på stan i Jakobstad har i alla fall hört om Ideapark, och flera säger att de planerar att åka dit.

- Man är ändå så nyfiken att man måste kolla in det. Mest köper vi här i Jakobstad, men vi vill se något annat också, säger två män från Jakobstad.

Torget inte längre naturlig samlingsplats

Enligt Pirjo Laaksonen har det tidigare varit stadens centrum där folk samlas.

- Torget har varit ett upplevelsecentrum där man spenderar tid och har kul.

Laaksonen säger varken att shoppingcentren är bra eller dåliga. Man får bara lov att acceptera det som kunden väljer.

Men för städer som Vasa, Jakobstad och Karleby gäller det att satsa om man vill behålla folk i centrum, enligt Laaksonen.

- Det viktigaste är att ha ett levande centrum. Det är det som alltid har lockat folk. Faran ligger i att stadskärnan blir tom och inte längre är trivsam.

Under 2019 stängde åtminstone fem affärer i köpcentret Chydenia i Karleby. Det är Blossom, JC, Polarn och Pyret, Mick´s och Pukumies.

I Vasa är det just nu slutförsäljning i klädaffärerna Esprit och Peak Performance. Märkena kommer i stället att flytta in i Aukia.

Vi vill se och uppleva köpcentren. Men vill vi uppleva det en andra gång?

― Professor Pirjo Laaksonen

Laaksonen menar att en förändring håller på att ske men att vi kanske inte ännu har sett vad det är som kommer att ersätta centrumaffärerna. Hon påminner om att då någon affär stänger öppnar ofta en annan.

- Och vi ser att antalet serviceföretag ökar, till exempel antalet caféer kring Vasa torg. Och det finns kunder. Och vad vill de ha? Jo upplevelser, njutning och inte konkreta varor. Man handlar inte livsmedel utan färdiga maträtter.

Avgörande om folk kommer fler gånger

Ska man då bekymra sig över att centrumaffärer stänger medan folk dras till stora köpcentrum? Enligt Laaksonen är den stora frågan vad som händer på sikt.

- Vi vill se och uppleva köpcentren. Men vill vi uppleva det en andra gång?

Ideapark i Seinäjoki.
Bildtext Folk har strömmat till Ideapark i Seinäjoki i stora massor under de första månaderna.
Bild: Ideapark

Laaksonen frågar sig om Ideapark de följande två månaderna kan uppvisa samma siffror som de första två månaderna.

- Är det värt att åka igen? Fick jag något där som jag inte får någon annanstans?

Slutligen är det flera saker som avgör om folk fortsätter strömma till. Dels hur stark trenden är kring de som säger nej till konsumtion, som köper begagnat och återanvänder.

Men också faktorer som gäller själva upplevelsen på köpcentret.

- Ideapark måste ha en större upplevelse - miljö, musik, arkitektur, sådant som skapar trivsel. Eller varor man inte får någon annanstans. Eller något man får billigare än någon annanstans. Eller någon annan orsak att resa dit.

Inga nya idéer från Ideapark

Anna Österlund från Nykarleby är inne på samma linje. Hon tycker att Ideapark var en liten besvikelse.

- Jag var inte så imponerad. Jag trodde Ideapark skulle ge mig några nya idéer men i själva verket var det precis som på alla andra ställen. Samma butiker, samma kedjor. Men jag var den dagen då det var 20 procents rabatt så jag är glad ändå.

- Fast jag förväntade mig nya kedjor eller att butikerna skulle erbjuda någon krydda men så var det inte.

Anna Österlund.
Bildtext Nykarlebybon Anna Österlund förväntade sig mer av Ideapark.
Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist

Enligt Österlund kan man då lika gärna handla i Karleby, Jakobstad eller Vasa i stället.

- Och så kör man till Ideapark i Tammerfors i stället. För där finns Ikea och så kan man göra något annat där samtidigt.

Österlund tror att folk från kusten lockas till Seinäjoki eftersom det är nytt.

- Men jag tror att man måste vänta på statistiken om till exempel ett halvår. Då är det inte längre så många tror jag.

Räknar besökare och ser bilarnas hemort

Laaksonen vid Vasa universitet funderar också över hur köpcentret räknar kunderna. Beroende på vilken metod som används kan statistiken se bättre ut än verkligheten.

Enligt vd Petri Häli har man flera sätt att räkna. Dels finns värmekameror vid ingångarna som räknar folk när de kommer in i köpcentret.

- Men vi räknar också bilarna på gården och hur länge de är där.

Information om varifrån folk kommer får Ideapark genom att kolla bilarnas registernummer

- Vi får information om i vilket postnummer bilen hör hemma, säger Häli.

Ideapark Seinäjoki har köpt reklamutrymme vid flygplatsen i Vasa, i tidningar och snart är Wasaline på tur.

Att köpcentret når en andra plats över mest googlade samtalsämnen i landet är en summa av flera faktorer, enligt Häli.

- Ett starkt brand, aktiv marknadsföring och att regionen väntat länge på ett så här stort köpcentrum. Våra företagare har flera gånger lyft fram att det blivit mer internationellt än tidigare i Seinäjoki. Inte bara fler svenskspråkiga utan till exempel också turister från Ryssland.

Artikeln uppdaterad 10.1.2020 kl. 16.45: I nästsista citatet med Petri Häli har ordet adress ändrats till postnummer.

Diskussion om artikeln