Dräpande kritik i dokument där anställda varnade Boeing för 737 Max-flygplanen
Nya uppgifter om flygplanstillverkaren Boeings inställning till säkerhetsfrågor har dykt upp i samband med utredningar kring den olycksdrabbade flygplansmodellen 737 Max.
En rad interna meddelanden inom Boeing har getts till myndigheter i USA. Kongressen i USA och flygsäkerhetsmyndigheten FAA fick i december ta del av oredigerade versioner av den kommunikation som har förekommit inom bolaget.
Flygförbud infördes i mars 2019 för modellen 737 Max efter två förödande krascher i Indonesien och Etiopien. Sammanlagt 346 människor omkom i krascherna. Boeing har tillfälligt stoppat produktionen av modellen 737 Max.
Planmodellen utvecklades av clowner som i sin tur har övervakats av apor
Boeing har förbundit sig till att vara öppen i sin kommunikation och har gett ut hundratals dokument. Dokumenten visar hur bolaget agerade då den nya planmodellen 737 Max skulle tas i bruk.
De anställda riktar skarp kritik mot Boeings agerande. I ett av dokumenten som skrivits i april 2017 talar en anställd om att planmodellen "utvecklats av clowner som i sin tur har övervakats av apor".
Boeing motsatte sig dyra övningar i simulator
Enligt dokumenten ser det ut som om Boeing ville att övningsutrustningen skulle minimeras.
Dokumenten - som har publicerats i The Washington Post - pekar på att Boeing hade vägrat ge piloterna möjlighet att öva i simulator.
"Ingen övning i simulator kommer att hållas vid övergången från
NG till Max," säger Boeing 737:s teknikchef och pilot, Mark Forkner, i ett e-postmeddelande i mars 2017.
Det blir dyrare för flygbolag om piloterna ges simulatorträning.
"En oroande likgiltighet för säkerhetsfrågor"
Redan tidigare har det talats om att Boeing fokuserade på att maximera sin produktion och hålla kostnaderna på låg nivå i stället för att satsa ordentligt på säkerhetsfrågor.
Senator Roger Wicker säger till The Washington Post att de här dokumenten visar att det fanns en oroande likgiltighet för säkerhetsfrågor bland vissa inom Boeing. Det här väcker också frågan om hur effektiv flygsäkerhetsmyndigheten FAA:s övervakning av certifikationsprocessen är, påpekar han.
Dokumenten visar också att Boeing satsade mycket på att få det nya systemet MCAS att framstå som en liknande version av något som redan fanns. Därmed skulle planet snabbare kunna godkännas.
MCAS-systemet anses ha haft en avgörande betydelse för de båda förödande olyckorna.
Frustration och mörkläggning
Anställda talar också om frustration visavi kulturen inom Boeing.
Det finns klagomål angående bolagets systematiska strävan efter att hitta de billigaste leverantörerna och bolagets "hopplösa tidtabeller".
I maj 2018 skriver en anonym anställd vid Boeing: "Jag har ännu inte blivit förlåten av Gud för att jag mörklade saker förra året".
Källa: BBC, Washington Post