Smidigare service när det nya patientdatasystemet tas i bruk i Östnyland – avdelningsskötare hoppfull inför förändringen
Den 1 februari tas det nya patientdatasystemet Apotti i bruk i Borgå sjukvårdsområde. För kunderna kommer det främst att innebära smidigare service i det elektroniska kundprogrammet Maisa.
– Via Maisa kan kunder till exempel boka eller byta tid mycket enklare än tidigare, berättar HUS chefsöverläkare Markku Mäkijärvi.
Också att få ett nytt, eller förnya ett gammalt, recept ska enligt honom gå smidigare än förut via det nya programmet.
I kundprogrammet eller portalen Maisa kan kunder också på förhand fylla i frågeformulär och ställa frågor om sin behandling eller fortsatta vård.
– Sedan får du svar samma eller nästa dag – systemet är i bruk 24 timmar om dygnet.
Du hittar Maisa på adressen www.maisa.fi. Mobilappen kan hämtas från appbutikerna IOS- och Android.
Färre tidsbeställningspatienter, långsammare funktioner
Med patientdatasystemet Apotti blir det också enklare för vårdpersonalen att behandla patienter på olika enheter.
– Alla data från till exempel en sjukhusbehandling blir tillgängliga också på vårdcentralen.
Övergången till det nya systemet kommer enligt Mäkijärvi inte att synas märkbart för kunderna.
– Sjukhusen kommer fungera som tidigare. Lite färre tidsbeställningspatienter kanske vi har under några veckor – och lite långsammare funktioner.
Alla kommer ändå att få vård under den cirka en månad långa inkörningen, försäkrar han.
– Jouren samt brådskande medicinska frågor och ärenden sköter vi som tidigare.
Avsaknaden av svenska inte ett problem i Östnyland
Apotti har hittills bara tagits i bruk i Vanda, i november 2018.
Nu i februari tas det i bruk i Borgås, västra Nylands, Hyvinges och Lojos sjukvårdsområden samt i Esbo och delar av Helsingfors.
I maj och oktober tas det i bruk i resten av Helsingfors.
Sedan systemet tagits i bruk i Vanda har det fått kritik för att bara erbjuda finska som språk för personalen.
Mäkijärvi tror ändå inte det kommer bli något problem i Östnyland.
– Borgå sjukhus är ju tvåspråkigt redan idag, så jag tror inte det kommer vara någon skillnad.
Borgå sjukhuspersonal positivt inställd till Apotti
Får vi tro avdelningsskötare Marie Nystedt på Borgå sjukhus, stämmer det som Mäkijärvi säger.
– Nu under helgen började vi flytta över patientköer och kommande tidsbokningar till Apotti. Det gick jättebra. Vi var effektiva och stämningen bland personalen var god.
För personalen betyder det nya patientdatasystemet mindre skrivande och inga pappersblanketter.
– Nu går vi över till att göra allt elektroniskt. Istället för att skriva kommer vi använda oss av mer checklistor.
Det här är riktigt bra, tycker Nystedt. Det är också säkrare.
– Alla uppgifter finns i systemet, tiderna blir säkert rätt och kontrollen av läkemedel bättre. Jag tror det kommer bli bättre med Apotti.
