Turismundersökning: Åbolands skärgård är Åbos största trumfkort
Åbos största trumfkort är Åbolands skärgård. Det visar den turismundersökning som Turku Business Region har gjort. Förutom skärgården lockas turister av naturen, historia, kulturmål och andra sevärdheter.
Undersökningen gjordes genom att fråga turister om deras förväntningar och reseplaner. Totalt 620 personer utfrågades vid olika sevärdheter, i hamnen och på flygplatsen. Av dem var knappt 400 utlänningar.
Särskilt för utlänningar var skärgården och naturen viktiga, och var fjärde, 26 procent, upplevde att många resmål överträffade förväntningarna. Till exempel Åbo slott var en sådan sevärdhet. Även omgivningen kring Aura å beskrevs som mysig. Ett annat populärt resmål var Nådendal och Muminvärlden.
Finländska turister var positivare till turismutbudet än utländska turister, trots att det för finländare är allra viktigast att bara få vara tillsammans med sin familj och sina vänner. Efter det är man intresserad av att äta gott.
Däremot anser turisterna att det borde vara lättare att hitta servicen och platserna, både på nätet och helt fysiskt, och att de skulle vara öppna en längre tid. Man vill också ha information på flera språk och bättre informationsskyltar.
66 procent av de tillfrågade inhemska turisterna rekommenderar Åbo som besöksmål, medan motsvarande siffra bland de utländska turisterna är 25 procent.
Undersökningen gjordes av studenter vid Åbo yrkeshögskola under tiden 3 juli till 5 september 2019.