Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Finnair har låtit bli att betala ut ersättningar - vet du vilka dina rättigheter är som passagerare?

Från 2020
Fonnairin lentokoneen pyrstö Pirkkalan lentokentällä.
Bildtext Finnair har nekat sina kunder ersättning även om rekommendationen varit en annan.
Bild: Petteri Bülow / Yle

Under det senaste halvåret har det kommit 16 stycken rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden i Sverige som Finnair inte följt. Ryanair har fått 19 rekommendationer som inte följts.

Det här betyder att det finska flygbolaget hittas på andra plats på Råd&Röns svarta lista över företag som flest gånger väljer att inte betala ut ersättningar, medan Ryanair toppar listan.

Finnair har låtit bli att betala över 10 000 euro i ersättningar till sina kunder sedan augusti i fjol.

Också Konsumenttvistenämnden i Finland har flera gånger rekommenderat flygbolaget i fråga att betala ersättning till konsumenter.

Finnair berättar att de följer EU-förordningen för kompensation vid störningar, så som förseningar och inställda flyg.

Du har rätt att få pengarna tillbaka i fall flyget ställs in

Som flygpassagerare ska du få någon typ av ersättning om flyget ställs in eller om det är försenat mer än 3 timmar.

Undantag är i fall det är försenat eller ställs in på grund av något som flygbolaget absolut inte kan kontrollera.

Det här kan vara väderförhållanden eller myndigheters beslut.

Det är flygbolaget som ska bevisa att man inte kunnat undvika en försening trots lämpliga åtgärder.

- Den vanligaste orsaken till att vi nekat ersättning har varit exceptionella väderförhållanden och begränsningar i kontroll av lufttrafiken, skriver Finnairs kommunikationsavdelning via e-post.

Då ska du få ersättning av flygbolag

Satu Toepfer som är gruppchef på Konsument- och konkurrensverket berättar att flygbolagen måste informera konsumenterna om deras rättigheter om ett plan ställs in eller blir försenat.

- Om flygplanet försenas mer än 2 timmar för att det händer något oplanerat så måste flygbolaget berätta om konsumentens grundrättigheter och det ska också finnas på flygplatsen där man kan se vad ens rättigheter är.

Flygbolagen får många klagomål i Finland

I Finland har det under 2019 inkommit över 1500 klagomål som gäller flyg.

Det är den absolut största kategorin med klagomål.

- De har varit så under flera år och flygbolagen har gått om bilar och bostäder när det gäller mängden klagomål, säger Satu Toepfer.

Under ett års tid fram till oktober i fjol hade det inkommit över 750 klagomål gällande enbart Finnair, vilket gör att flygbolaget kvalar in på plats sex bland alla företag i Finland med flest klagomål.

Finnair berättar att när det gäller rekommendationerna för år 2019 har de flesta fall varit relaterade till väderfenomen år 2017-2019, som har påverkat hela Finnair.

- Därtill har rekommendationer för flyg drivna av flygbolaget Norra felaktigt gjorts för Finnair. Ur vår synvinkel är Finnair i det här fallet felaktig svarande. Enligt förordningen EU 261/2004 gäller ersättningsansvaret det operativa flygbolaget. I flera fall där vi skulle gå med på rekommendationen har kunden inte trots vår begäran gett oss fullmakt, skriver Finnair via e-post.

Finnair hoppas på snabbare behandling av ersättningar i framtiden

Konsument- och konkurrensverket ser också att det kommer in många klagomål om flygbolag.

- Alla klagomål rör inte ersättningar, men merparten gör det. Det kan också vara frågor gällande bokning eller marknadsföringsfrågor, säger Satu Toepfer.

Finnair hoppas att i framtiden påskynda och effektivisera behandlingen av ersättningsansökningar.

Om du är osäker på dina rättigheter så kan du få råd via Konkurrens- och konsumentverkets hemsida.

Diskussion om artikeln