Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Svårt att få kontakt med FPA per telefon - oklart när den svåra rusningen till telefonservicen är över

Från 2020
Någon med rödlackade naglar håller i en smarttelefon. På skärmen syns FPA:s hemsida.
Bildtext FPA har uppmanat kunder att boka en telefontid på förhand på grund av rusningen.
Bild: Yle/Belén Weckström

Den svåra rusningen i Folkpensionsanstalten FPA:s telefontjänst fortsätter. Det är oklart när telefonservicen fungerar som den ska igen, uppger nyhetstjänsten Uutissuomalainen.

FPA meddelade för en dryg månad sedan att telefonköerna är långa och då uppskattade man att läget normaliseras på ett par veckor.

Uutissuomalainen skrev om saken den 7 februari.

Det har förekommit problem också i FPA:s e-tjänst på nätet.

FPA har uppmanat kunder att boka en telefontid på förhand på grund av rusningen.

Bokad telefontid hjälper inte alltid

FPA:s handläggare ska ringa tillbaka till den som har bokat en telefontid. Enligt uppgifter till Uutissuomalainen har flera kunder dock inte blivit uppringda trots bokad tid.

En del kunder har inte ens fått en plats i telefonkön eftersom telefonlinjerna varit så överbelastade.

Riksdagens justitieombudsman har mottagit tio klagomål om att det inte går att få betjäning per telefon av FPA, uppger kansliet.