Hoppa till huvudinnehåll

Strömsö

En man med mössa i havet.

Kan vaksimning vara vägen till lugn? Nybörjaren från Finland möter den erfarna vinterbadaren från Australien

Från 2020
Uppdaterad 20.03.2020 14:58.

Min första tanke: måste också jag dansa så där fånigt.

Och inte bara inför tv-teamet utan också inför några hundratusen tittare.

En man i simshorts står på bryggan.
Bild: Yle / Marika Lytts-Råholm

Vi är mitt i inspelningen av veckans avsnitt av Strömsö. På bryggan gör en man långsamma, pumpande rörelser med armar och ben.

Med rörelserna sätter han igång blodcirkulationen till kalla tår och fingrar efter några minuter i vaken. Han är fokuserad och harmonisk som tränaren i Karate Kid. Wax on, wax off.

Ismannen från Down Under

Strömsö gör ett avsnitt om vinterbad och den märkligt dansande mannen på bryggan heter Leigh Ewin. Han är inte den typiska vinterbadaren, och definitivt ingen nybörjare såsom jag.

Ewin kommer från Australien, men i stället för att stå med en surfbräda under armen på Bondi Beach i Sydney är han på Strömsös strand i Vasa.

En man i en isvak.
Bildtext För att maximera hälsoeffekterna ska man vara minst två minuter i vattnet, säger Leigh Ewin.
Bild: Yle / Marika Lytts-Råholm

Ewin är expert på kallbad och har stått i iskallt vatten upp till 16 minuter. 16 minuter är nästan 1000 sekunder.

Klarar du ens 10 sekunder i en kall dusch?

Där kärleken tog slut, tog kallvattnet vid

Efter att Leigh instruerat mig är det min tur att gå i vaken. Vinterbad sägs ha flera positiva fysiologiska effekter – det hämmar inflammationer i kroppen, förbättrar sömnen, ökar blodcirkulationen och aktiverar det goda, bruna fettet.

Men ärligt talat är jag inte värst intresserad av de mätbara hälsoeffekterna. Själva psyket är det jag vill åt.

Jag är ute efter en stund i vardagen där jag inte tänker på något. Jag söker ett tillstånd utan tankar, ett avbrott från det kaos som kallas livet.

Vaken är som den hektiska vardagen – för att klara den måste jag hållas lugn.

Jag tar de första försiktiga stegen ner i det iskalla vattnet. Nu gäller det att kontrollera andningen, tänker jag medan det svider till i benen.

Vattnet sticker som tiotals nålar, men den här smärtan är endast fysisk och tillfällig.

Efter de första djupa andetagen i vaken känns det bättre. Det iskalla vattnet kramar mig hårt – men jag har kontroll.

Leigh hejar på bryggan. “Nice and easy”, “Smooth breathing”. “Awesome." Jag fokuserar på andningen och hör knappt vad han säger.

Från kalabalik till stillhet

Det kalla vattnet tvingar mig att fokusera. Det är bra, för som många andra har jag utvecklat en orolig popcornhjärna med koncentrationssvårigheter som skiftar fokus vid minsta lilla stimuli.

Instagram och Facebook har blivit ett beroende. Messenger, Whatsapp, flexibla arbetstider och öppna landskapskontor bjuder in till avbrott dygnet runt.

Alla praktiska måsten som det obokade tandläkarbesöket och kommande låneamorteringar fryser i vaken.

I vaken finns det inte rum för självcentrerade tankar, ånger och ältande. Bekymren avdunstar med den varma luften jag andas ut.

Jag klättrar upp ur vaken. Rätar på ryggen och blickar ut över Strömsöfjärden. Jag är fokuserad, jag är här och nu. Strömmen för isflaken, och min stress, allt längre bort.

En man står på bryggan och blickar mot havet.
Bild: Yle / Marika Lytts-Råholm

Kroppen känns som efter ett pass på gymmet. Den är trött och sliten, men på ett skönt sätt. Hjärnan är tömd på all slagg från vardagen.

Nu återstår endast dansen. Senast jag dansade var på de gamlas dans i gymnasiet, men bryggan här i Strömsö är inte tillräckligt bred för polonäs.

I stället får det bli Saturday Night Fever.

En man i badshorts på en brygga.
Bildtext Stayin' alive, stayin' alive.
Bild: Yle / Marika Lytts-Råholm
En trappa ner i vattnet.
Bild: Jonas Sundström

Mer om ämnet på Yle Arenan

Diskussion om artikeln