Sjundeåborna är nöjda med tandvårdens personal men missnöjda med långa väntetider
Många Sjundeåbor är nöjda med tandläkarpersonalens yrkeskunnighet och den goda stämningen på mottagningen. Det framkommer i en enkät som kommunen har låtit göra.
Samtidigt är de missnöjda med att väntetiden till tandläkaren är lång och att vårdperioder drar ut på tiden.
Också väntetiden för att få tandreglering är lång. Många upplever dessutom att tandläkarens och munhygienistens tidtabell inte håller när man väl sitter i väntrummet.
Mera personal anställs
Orsakerna till att tidtabellerna inte håller är att efterfrågan på akuta tider har varit större än beräknat, att personalen varit sjuk eller att vissa specialingrepp har tagit längre tid är beräknat.
Kommunen har gjort en del åtgärder för att förbättra tillgången till vården. För år 2020 har det beviljats en vakans på 50 procent som tandläkare och 150 procent vakanser för tandskötare.
Ytterdörrens tryckknapp har orsakat problem
Det har varit en del problem med att få kontakt med tandläkarvården per telefon och det har funnits utmaningar att reda ut orsakerna. Tandvårdskliniken har nu fått en ny mobiltelefon för brådskande kontakt.
Tryckknappen på tandvårdsklinikens ytterdörr har också orsakat en del problem för klienterna. En del har önskat anvisningar för tryckknappen på engelska och det har åtgärdats.
Totalt 102 Sjundeåbor svarade på enkäten, som mätte hur nöjda kunderna är med kommunens tandläkarvård. Av de som svarade var 90 procent vuxna, 70 procent finskspråkiga och 30 procent svenskspråkiga.