Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Det milda vädret sliter hårt på vinterdäcken – försäljare: Däckens dåliga skick överraskar kunderna

Från 2020
Man med mörkt hår och glasögon står framför en rad med fälgar.
Bildtext Peter Lytz säger att många kunder har blivit förvånade över hur slitna deras däck har blivit i vinter.
Bild: Yle/Sebu Björklund

Bristen på snö orsakar huvudbry för många. Vädret tär på vinterdäcken, vilket företagare inom däckbranschen noterat. Bättre är det inte inom snöskoterbranschen. Enligt en företagare tar det här året priset som alla tiders sämsta vinter försäljningsmässigt. Ingen vill ha snöskotrar.

Ur bilisternas synvinkel har diskussionen i vinter till stor del handlat om dåliga vägar på grund av det varma och blöta vädret, samt hur vinterdäcken tär på asfalten. Samtidigt nöter vägytan även på vinterdäcken och det syns hos företagare inom däckbranschen.

Gummiblandningen i vinterdäck är mjukare än i sommardäck, och därför nöts däcken snabbare. Även dubbarna tar mer stryk i brist på snö och is.

Peter Lytz, företagare inom däckbranschen säger att skillnaden märks tydligt.

- Till exempel i samband med att folk kommer in med däck för lappning märker vi att de börjar vara helt slut. Den varma vintern har nog tagit hårt på däcken.

Tre däck som står och lutar mot varandra.
Bild: Yle/Sebu Björklund

Enligt Lytz kör bilister vanligtvis lite för länge med sina vinterdäck innan de byter. Däcken kan se ut att vara i skick, men åldern kommer emot.

- Men så är fallet alltså inte i år. Vinterdäckens dåliga skick har nog överraskat en stor del av kunderna, säger Lytz.

Peter Lytz tror att många resonerar att de kör vintern ut med slitna vinterdäck och investerar i nya nästa höst.

- Det kan betyda att många bilister kan vara illa ute ifall halkan ännu överraskar oss, säger Lytz.

Trots att frestelsen att byta till sommardäck kan vara stor, menar Lytz att det lönar sig att låta vinterdäcken vara på ända fram till påsk.

Nya dubbdäck eller friktionsdäck

Om vintrarna även i fortsättningen är lika snöfattiga som i år, vad har bilisten då för alternativ? Behövs det i framtiden utöver dubbdäck och sommardäck även en uppsättning friktionsdäck?

Enligt Peter Lytz skulle det ha gått bra att köra med friktionsdäck i vinter. Det har han själv gjort.

- I Österbotten har vi betydligt lägre procent som kör med friktionsdäck jämfört med dubbdäck. Friktionsdäckens andel är ungefär tio procent, medan motsvarande siffra i Helsingforstrakten är 35 procent.

Närbild på mönsterdjupet på ett däck.
Bild: Yle/Sebu Björklund

Lytz är övertygad om att friktionsdäcken kommer att öka i popularitet även i våra trakter.

- När man har testat friktionsdäck vill man inte byta tillbaka till dubbdäck. Friktionsdäck är tysta och de greppar betydligt bättre än vad man kunde tro.

Snöskotrarna står på rad

Snöbristen har verkligen gett försäljare av snöskotrar bekymmer. Enligt företagaren Patrik Nygård tar det här året priset som alla tiders sämsta vinter försäljningsmässigt. Ingen vill ha snöskotrar.

- Före jul sålde vi några snöskotrar, men efter jul har det varit helt dött, säger Patrik Nygård.

Att inte veta om vintern blir mild eller inte är problematiskt ur köpmannens synvinkel, eftersom maskiner och dyrare utrustning köps på förköp i lager.

Om man har beräknat fel får man inte nödvändigtvis påfyllning av importören under säsongen. Andra alternativet är att man har för mycket varor i lager, vilket inte heller är idealiskt för företagaren.

Nya produkter kompenserar bortfallet

Bristen på snö och is under flera års tid har lett till att fyrhjulingarnas försäljning har gått upp, medan försäljningen av snöskotrar har dalat. Byten intresserar också kunderna.

- Det är dagligen som kunder vill byta bort sina snöskotrar till exempelvis en fyrhjuling eller en annan produkt. Men tyvärr kan vi inte ta emot hur många begagnade snöskotrar som helst, säger Nygård.

Man med glasögon, grått hår och skägg står framför snöskotrar.
Bildtext Patrik Nygård.
Bild: Yle/Sebu Björklund

Hur marknadsandelen för fyrhjulingar jämfört med snöskotrar ser ut kan Nygård inte uttala sig om exakt. Han hävdar ändå att snöskotrarnas andel av försäljningen är endast en bråkdel jämfört med fyrhjulingarna.

I synnerhet längs med kusten är skillnaden stor. Enligt Patrik Nygård är detta även en förändring som kommer att bestå.

- Fyrhjulingen är mera nyttofordon, medan snöskotern nog mera är en leksak.