Ferrarifusk, coronavirus och press att prestera – Yle Sporten tar tempen på den stundande formel 1-säsongen: ”Bottas har bättre chanser att utmana Hamilton”
Yle Sportens formel 1-experter är överens om en sak: Lewis Hamilton är enorm förhandsfavorit också i år då F1-säsongen kör igång i Melbourne. Men hur mäter sig Valtteri Bottas med stallkamraten? Och vad ska man tycka om Kimi Räikkönens chanser?
Uppdatering: F1-loppet i Australien är inhiberat på grund av coronaviruset. Läs mer här!
Formel 1-säsongen skulle ursprungligen köra igång med Australiens grand prix i Melbourne det här veckoslutet – en tävling där Valtteri Bottas i fjol fick kliva högst upp på pallen.
Den gången fick publiken för första gången se ”Valtteri Bottas 2.0” i action. Men inte ens den uppgraderade versionen fick Lewis Hamilton på fall och britten åkte till slut iväg med sin sjätte VM-titel.
Men hur ser styrkeförhållandena ut i år? En sak är säker: Mercedes är fortfarande nummer ett.
– De har presenterat en enorm teknisk nyhet – den nya ratten som man kan flytta fram eller bak och således inverka på framhjulens vinkel. Det återstår ändå att se om det är en så stor fördel som mångra tror att det är, säger F1-experten Fredrik af Petersens.
– Inför testerna i Barcelona hette det att denna säsong är "evolution inte revolution" men så kom Mercedes med sitt DAS. Om det funkar som det är tänkt kommer man att få en otrolig fördel då man kan hålla liv i däcken längre och kan köra längre stinter. Då är resten av toppstallen chanslösa, kompar Yle Sportens Carl-Magnus Långkvist.
Lika klart är det också att Lewis Hamilton är förhandsfavorit.
– Men jag tror att Valtteri Bottas chanser att slå honom är något bättre än i fjol. Åtminstone gällande chanserna att slå honom i enstaka lopp. Gällande VM-titeln? Där måste jag nog sätta ett stort frågetecken, säger af Petersens.
– Klasskillnaden är fortfarande stor. De gånger Hamilton har en sämre dag är han fortfarande så pass vass att han kan vinna, likadana dagar för Bottas slutar han fyra-femma, säger Långkvist.
– Men Valtteri lärde sig också mycket i fjol. Så envis och segersugen som han är – framför allt när det handlar om att slå Lewis – så har han gått framåt. Han kan slå honom i lopp och kval, påpekar af Petersens.
Alla tiders förarmarknad
Valtteri Bottas är en av många förare som sitter på ett utgående kontrakt. Bottas har själv sagt att han gärna ser att kontraktsförhandlingarna är klappade och klara under sommaren – men det är långt ifrån säkert att det blir så.
Bland andra Lewis Hamilton, Sebastian Vettel och Alexander Albon har också bara kontrakt för säsongen 2020. Därför väntar sig många F1-experter att det kan bli rejäla förändringar inom stallen inför säsongen 2021.
Men af Petersens hör inte till dem.
– Valtteri vet att han måste prestera för att få stanna, men det tror jag att han kommer att göra. Det finns inte värst många som är bättre än han. De som sedan är på samma linje – i klarspråk Max Verstappen och Charles Leclerc – har redan kontrakt för 2021, säger han och tillägger:
– Lewis behöver vi inte ens diskutera. Det är bara frågan om när han skriver på en förlängning. Men Sebastian Vettel har garanterat det här i bakhuvudet hela tiden. Han måste prestera. Och kan förstås själv välja att lägga av.
Långkvist lyfter i sin tur fram två andra namn: Daniel Ricciardo – och George Russell.
– Angående Bottas sits är jag mer orolig i år för att Mercedes vill ha in George Russell än jag var angående Esteban Ocon i fjol. Ricciardo håller säkert också kontakten med toppstallen. Om inte Renault gör en uppryckning vill han inte vara kvar, säger han.
Kimi Räikkönen är också en förare vars kontrakt tar slut efter säsongen 2020.
– Om Räikkönen vill köra vidare nästa säsong så lär han också göra det. Den stora frågan är väl hur Ferrari tänker kring sin förare. Är Antonio Giovinazzi någon som man vill satsa på? Och får Mick Schumacher ihop de poäng som krävs för superlicensen? Om båda är ja så kan det ju hända att Ferrari börjar pressa Alfa för att få in båda sina förare, siar Långkvist.
af Petersens tror i sin tur att det är Räikkönen som har bollen.
– Om teamet gör de framsteg han hoppas på så tror jag han inte har något emot att fortsätta. Ett eller två år till. Men det är alldeles för tidigt att svara på frågan, säger han.
Alfa Romeo bäst av mittenstallen?
Det är ingen som förväntar sig att Alfa Romeo ska mäta sig med toppstallen i år heller. Men åtminstone af Petersens tror att det italienska stallet ska rankas bland förhandsfavoriterna i mittenteamen.
– Jag tror att deras chanser har ökat ganska rejält. Det utav en ganska enkel anledning. De har nämligen fått in några nya sponsorer som är väldigt givmilda, förklarar han.
Långkvist är av motsatt åsikt.
– Det känns betydligt svårare att säga var Kimi och Alfa Romeo står den här säsongen. Tvivlar inte en sekund på att Kimi kommer att ta poäng i många lopp men mittfältet kommer att vara ännu jämnare i år, säger han och förklarar:
– Racing Point med sin rosa ”Mercedes-kopia” kan mycket väl bli säsongens stora överraskning med två förare som ofta tar poäng. I Alpha Tauri finns också en revanschsugen Pierre Gasly som inte blir lätt att slå.
Coronaviruset och motordebaclet ställde till det för Ferrari
Men tillbaka till tätstriden.
I fjol utmanades Mercedes stundvis av både Red Bull och Ferrari – men i år väntar sig både Fredrik af Petersens och Carl-Magnus Långkvist att det är energidryckesföretaget från Österrike som kan sätta käppar i hjulet för de regerande mästarna.
– I nuläget håller jag Red Bull som tvåa och Ferrari som trea, säger Långkvist.
– Red Bull – och framför allt Honda – har gjort stora framsteg. Jag ser det som så att det är Valtteri och Max Verstappen som kan utmana Lewis om VM-titeln, instämmer af Petersens.
Ferraris säsongsförberedelser har dels kantats av skandaler gällande regelbrott i fjol – men man har också varit det stall som drabbats hårdast av coronavirusepidemin.
Då den italienska regeringen bestämde sig för att i praktiken förbjuda alla resor in och ut från landet satte man samtidigt enorma käppar i hjulen för Scuderia.
– Ferrari får alltså inte åka hem mellan tävlingarna fram till början av april. Eller om de gör det är det inte alls sagt att de får resa ut ur landet igen, säger af Petersens och fortsätter:
– Skandalen gällande den hemliga överenskommelsen med FIA har varit ett bakslag för Scuderia. Jag tror inte att de kommer att vara lika slagkraftiga som förra året. De var långsamma på testerna i Barcelona och jag tror att moralen har försvagats lite.