Distansundervisningen i Boxby skola i Sibbo följer läsordningen: "Det finns en viss trygghet i bibehållna rutiner"
Det är tyst och ödsligt i Boxby skola när Yle Östnylands reporter hälsar på för att se hur distansundervisningen där fungerar i praktiken.
Tre lärare är på plats. Det är allt. Det enda som hörs i klassrummet där klasslärare Jörgen Holmberg förbereder sig för matematiklektionen är luftkonditioneringens sus.
En stor TV-skärm finns på den plats där katedern normalt står. Vid en pulpet längre ner i klassrummet sitter Holmberg framför sin dator.
Skolorna har gått in för olika system inom ramen för distansundervisningen. I Boxby skola i Sibbo håller man sig strikt till läsordningen trots att eleven är hemma.
- Det har gått överraskande bra. Vi hann öva lite innan det blev allvar. Vi hann testa systemen i början av veckan och det har fungerat bättre än vad jag vågade hoppas, säger lärare Jörgen Holmberg.
Kontakt med ljud och bild
Boxby skola använder sig av Google-verktyget Meet, vilket innebär att Holmberg har kontakt med sina elever både med ljud och bild.
När Yle Östnyland besöker skolan står det matematik på läsordningen.
25 elever i årskurs 3 och 4 sitter bänkade hemma och väntar på att läraren ska berätta vilken sida i matematikboken de ska bläddra fram till.
Just nu lär sig eleverna att räkna med decimaltal. Det knastrar till i lärare Holmbergs trådlösa högtalare. Någon är på väg att ta kontakt.
- Jag förstår inte uppgift två, hörs Chanelle säga i den trådlösa högtalaren i klassrummet.
- Okej. Det står att du ska skriva talen i storleksordning och börja med det minsta talet. Vilket av talen i rutan är minst, frågar Holmberg.
Det är tyst på linjen i tio sekunder. Sen hörs Chanelle svara: 0,1.
- 0,1? Det stämmer, säger Holmberg och håller upp matematikboken framför datorns kamera så att Chanelle i sitt hem ska se den och kunna orientera sig vidare i uppgiften där hemma i sin egen bok.
Normala rutiner - men på avstånd
Enligt Holmberg har det gällt att tuta och köra och lära sig under resans gång.
- Varje morgon skickar jag en inbjudan åt dem och då ska de med hjälp av den länken logga in på datorn i sitt hem just den tid som skolarbetet också normalt skulle inledas, säger Holmberg.
Eleverna hör och ser sin lärare och läraren hör och ser dem. Eleverna kan också höra varandra.
- Jag kan också dela min skärm och koppla den stora skärmen till datorn. Allt som jag gör på den kan jag dela med eleverna om jag vill, säger Holmberg.
Jörgen Holmberg säger att de har gått in för att sköta undervisningen så normalt som möjligt - trots det fysiska avståndet.
Tiden får utvisa hur det gick
Enligt Holmberg är en av de goda sidorna med den här versionen av distansskolarbete att rutinerna kvarstår, vilket ger en viss trygghet.
Som med allt distansarbete finns det förstås också dåliga sidor. Bland annat kan lärarna inte ha full koll på eleverna.
- Nej, det kan jag inte. Jag kan till exempel inte veta att alla 25 elever har gjort precis allt de fick order om att göra under lektionen, säger Holmberg. Först när distansarbetet avblåses kan jag kolla om allt det som skulle göras är gjort, säger Holmberg.
Inga fler prov under distansarbetsperioden
Holmberg har också kontakt med föräldrarna via Wilma. Det har han under morgnar och eftermiddagar.
- Bland annat informerar jag om vad vi gjort och min förhoppning är att föräldrarna sen kollar om det faktiskt är så, säger Holmberg.
Hur går proven till?
- Vi var inte beredda på att distansundervisningen skulle komma i gång så snabbt, så redan under den andra lektionen vi hade distansundervisning var det prov, säger Holmberg.
Efter det har Holmberg kommit med en glädjenyhet av stora mått: Under distansarbetsperioden ska det inte bli fler prov.
Gymnastiklektion med hunden
De så kallade “roliga ämnena” förorsakar inte problem under distansundervisningen. Det blir mycket uppgifter ute både inom bildkonst och gymnastik.
- Gymnastiken är till vissa delar till och med bättre nu. Många har kunnat ta med sin hund på promenad, säger Holmberg.
Plötsligt dyker det upp en skriftlig fråga i Holmbergs datorruta: “Får jag hämta penalen efter skoldagen"?
Jörgen Holmberg knapprar snabbt ner ett svar på sin dator: ”Det går bra ända till klockan 14", svarar Holmberg.
Gubben ställer frågor
En annan elev frågar om “gubben” är på plats.
Jo, eleverna har fått veta att en redaktör från radion ska komma till skolan för att göra ett inslag om hur Boxby skola distansarbetar.
Många av eleverna vill också bli intervjuade. Den första frågan blir naturligtvis: “Vilken typ av skola är trevligare - att komma till skolan som normalt eller att ha distansundervisning hemma"?
Svaren kommer i snabb takt. 25 stycken Boxbyelever svarar i munnen på varandra: “Hemma”.
Enligt eleverna fungerar allt bra, men någon enstaka har haft erfarenhet av att bli “utkastad” ur systemet.
Gymnastiken är till vissa delar till och med bättre nu. Många har kunnat ta med sin hund på promenad
Jörgen Holmberg
Saknar ni skolmaten?
Det knastrar till i den trådlösa högtalarna när Antonia svarar från sitt hem.
- Jag brukar gå ner till köket och sätta någonting som går att fixa snabbt i mikron. Sen efter skolan äter jag den mat som mamma kokat, svarar Antonia.
Vad gör du under gymnastiklektionerna?
- I onsdags var jag ute på promenad med min bästa kompis och en hund. Vi hade två meter emellan oss då vi gick, säger Antonia.
Lunchrast i normal ordning
Snart är både matematiklektionen och “gubbens” frågor avklarade och det "ringer ut" till lunch.
Klasslärare Jörgen Holmberg ger ännu instruktioner om när eleverna åter ska vara på plats framför sina datorer.
- Gå också gärna ut och få lite frisk luft, uppmanar han sina elever till sist.
Också för Holmberg är det lunchdags. Den här gången är det en medhavd sallad som gäller.
