Coronakrisen sätter press på Arbets- och näringsbyrån
Med ökande permitteringar ökar antalet kunder på Arbets- och näringsbyrån. Det innebär ett större ansvar för att alla utbetalningar av arbetslöshetsersättningar sköts smidigt, konstaterar Kjell Henrichson, byrådirektör i Åbo.
Arbetslöshetsgraden kommer att öka och det finns stora stödpaket på gång som ska hjälpa företagen att överleva coronakrisen.
De största omställningarna för Arbets- och näringsbyrån i Åbo handlar om att anpassa tjänsterna. Största delen av personalen jobbar nu på distans. Det erbjuds minimalt med direkta kundkontakter och telefon- och webbtjänsterna har istället ökat, säger Henrichson.
– Vi bör kunna sköta allt det löpande så att kunder och företag får den hjälp som de behöver. NTM-centralerna sköter det mesta kring företagsstöden, men vi har också en del av det arbetet.
Sysselsättningsläget har utvecklats gynnsamt i Egentliga Finland, med nu kan smällen vara hård. Eftersom pandemin spridit sig över världen i faser finns det redan erfarenheter av hur ekonomin återhämtar sig, inte minst i Asien.
En fördel är dock att utgångsläget var så pass bra, situationen skulle ha varit värre om sysselsättningen hade varit på sämre nivå, säger Kjell Henrichson.