Hajbo Nyheter är för dig som vill veta vad som sker - men dissar tråkiga nyheter
Svenska Yle börjar göra nyheter för barn i åldern 10 - 13 under rubriken "Hajbo Nyheter".
Tjugofemåriga Nadine "Nadde" Baarman är Hajbo Nyheters nyhetsankare.
Hon berättar att hon annars också gör Instastoryn hela tiden så det är inte så stor skillnad mellan hennes egna grejer och nyheter för barn i det här formatet.
- Jag tror starkt på att om man är engagerad i vad man gör så kan man väcka intresse hos andra, säger hon.
Greppet kommer alltså att vara ledigt och Nadde kommer inte att stå fullt uppsminkad i en nyhetsstudio under hundra bländande lampor.
Hajbo Nyheter filmas med mobiltelefon litet varstans, hemma eller ute på stan.
Klippen kommer att finnas på Yle Arenan och publiken hittar dem via Hajbos Instagramkonto och Instastories som man kan svepa upp.
Vilka slags teman kommer man då att ta med i Hajbo Nyheter?
- Nyheterna är helt beroende på vad som hänt i världen just då. Morgonen kommer att börja med nyhetsmöte med nyhetsdesken så vi jobbar ganska tätt ihop och jag kommer att bolla idéer med dem om vad jag skulle kunna göra i videoform för barnen, berättar Nadde.
- Själv är jag intresserad av populärkultur i alla former så jag tänker populärkultur för yngre och så också internetfenomen som barnen vet mer om än vuxna, säger hon.
- Sociala medier och det som snurrar runt det och vad som händer på internet och är populärt kan gå förbi vuxna, konstaterar Nadde.
På fredagar gör Sandra Strömvall fördjupande nyhetsinslag som är ungefär fem minuter långa.
Blir det tråkigt i en sekund vill popcornhjärnan hoppa vidare - Sandra Strömvall
- Jag tror man gör nyhetsinslag för barn med samma ambition som man gör nyhetsinslag för vuxna, men med ett barns perspektiv i ett barns värld.
Sandra konstaterar att man gör nyhetsinslag för barn med samma ambition som man gör nyhetsinslag för vuxna, men man måste absolut ha ett barns perspektiv i ett barns värld för att det ska fungera.
- Precis som ett litet barn som ser vuxna som huvudfotingar, kan ett lite äldre barn heller inte se allt som finns ovanför, bakom eller framför det omedelbara nuet. Eftersom det abstrakta tänkandet ännu inte är utvecklat måste man rensa bort allt som inte är konkret och göra det obegripliga begripligt, förklarar hon.
- Dessutom är barnen ofta otåliga och krävande. De är vana med visuellt och ljudmässigt häftiga uttryck. Blir det tråkigt i en sekund vill popcornhjärnan hoppa vidare, så det gäller att fånga barnen med själva upplevelsen, säger hon.
Mikaela Sonck som är chef för barnprogrammen på Svenska Yle berättar att man redan tidigare haft Hajbo Nytt-nyheter för barn varje fredag.
Men Svenska Yle satsar nu ännu mer på nyhetsinnehåll för barn och börjar därför erbjuda nyheter varje vardag.
- Det här gör vi för att vi märker att det finns ett intresse för nyheter också bland barnen. Det är en central del av vår public service-roll att förklara och begripliggöra världen runt omkring för hela publiken, också för barnen. Det här är något som vi ser att blir allt viktigare i dagens värld och därför satsar vi på det, säger hon.
- Hajbo Nyheter riktar sig främst till 10-13 åringar, men nyheterna passar nog för alla mellan 8-100, säger hon.
- Greppet är ledigt och personligt och bygger långt på programledaren Naddes personlighet. Nyheterna hittas på Arenan och i Hajbos someflöden, där vi redan från tidigare når en stor del av de finlandssvenska barnen.
Sandra Strömvall konstaterar att konkurrensen är hård om barnens uppmärksamhet.
- Eftersom ett barn på sin fritid kan välja mellan att
titta på häftiga Tiktok-klipp eller finlandssvenska nyheter måste vi göra allt vi kan för att konkurrera med allt som är roligare än nyheter, säger hon om den inte världens lättaste uppgiften att göra nyheter roliga.
Hon konstaterar att det gäller att skapa morgondagens nyhetskonsumenter och i förlängningen en välinformerad befolkning.
Därför är det viktigt att man presenterar nyheterna på ett sätt som tilltalar barnen.
Vilka teman skulle Sandra Strömvall då vilja lyfta upp?
- T.ex. leker jag med tanken på att förklara artificiell intelligens och vad som händer med den information vi delar med oss av om oss själva på nätet, bara jag skulle fatta det själv först, funderar hon.
Momo challenge, fidget spinners och #forgivemoji. Om det inte säger dig nånting är du inte en digital native - Sandra Strömvall
Det kan handla om till exempel den unga amerikanska Tiktok-tjejen som blev bannad av Kina eftersom hon kritiserade de kinesiska myndigheternas behandling av landets muslimer - teman som Tv-Nytt inte lyfter upp.
Eller Momo challenge, fidget spinners, falska följare på instagram och #forgivemoji. Om det inte säger dig nånting är du inte en digital native, säger hon.
Vill ni veta mera om Hajbo Nyheter så ska ni kolla in Hajbos instagram @hajbooo samt Arenan och Barnens Arena.