Kommentar: Det ställs stora krav på EU i tider av kris – men det är vi medborgare som sätter gränser för vad unionen kan göra
EU är precis så starkt eller svagt som medlemsländerna och vi medborgare vill att unionen ska vara, skriver Svenska Yles korrespondent i Bryssel Rikhard Husu.
De gångna veckorna har varit omtumlande för EU. Förutom en pandemi måste unionen också tackla de ekonomiska konsekvenserna av coronaviruset.
Italien vädjade med dålig framgång om hjälp med skyddsutrustning då det stod klart att man börjat tappa kontroller över spridningen av viruset.
Efter en trög start har EU också tagit en större roll i att koordinera kampen mot pandemin
Sedermera har man tagit sig i kragen i Bryssel. EU har bland annat luckrat upp budgetrestriktionerna för medlemsländerna och sett över bestämmelserna för statliga bolagsstöd.
I klartext uppmanas medlemsländerna att föra en stimulerande politik och stöda bolag som råkar illa ut.
Vidare gick euroländernas centralbank ECB ut med ett pandemipaket på 750 miljarder euro.
Efter en trög start har EU också tagit en större roll i att koordinera kampen mot pandemin.
Är detta tillräckligt? Knappast.
Behövs ytterligare insatser? Utan vidare.
Varför gör EU inte mer i så fall? För att unionen inte kan köra över huvudstäderna i frågor som hör till medlemsstaternas befogenheter.
Hälsovården är ett område där medlemsländernas inflytande är stort.
Det är alltså de nationella regeringarna och myndigheterna som beslutar hur man ska agera exempelvis vid en pandemi.
EU:s roll blir snarare att koordinera än att verkställa: det handlar om att skapa sig en möjligast bra lägesbild och försöka förhindra att medlemsländer vidtar åtgärder som utesluter eller motverkar varandra.
Vill man att EU ska ha mer muskler i kristider måste huvudstäderna delegera mer makt till unionen
Inom ekonomin har de nationella regeringarna också sista ordet.
Trots EU:s budgetregler är det upp till respektive medlemsland att se till att intäkter och utgifter är i balans.
Därför har EU ingen klar färdplan för hur man ska tackla den ekonomiska kris som följer av pandemin.
Precis som under den föregående finanskrisen blir man tvungen att improvisera och fatta beslut ad hoc.
Att hälsovården och ekonomin hör till medlemsländernas befogenheter är givetvis inget naturligt utan ett resultat av aktiva beslut.
För att sammanfatta: EU är precis så starkt eller svagt som medlemsländerna och vi medborgare vill att unionen ska vara.
Vill man att EU ska ha mer muskler i kristider måste huvudstäderna delegera mer makt till unionen.
Den inflammerade diskussionen om gemensamma skuldebrev för euroområdet åskådliggör spänningarna mellan EU-länderna
Självklart har EU och dess institutioner också ett ansvar för hur unionen fungerar.
I tider av kris måste kommissionen lägga fram förslag till lagstiftarna som är anpassade till det rådande läget.
På Europeiska rådets ansvar ligger att sondera mellan medlemsländerna i frågor där åsikterna går isär.
Den nya EU-ledningen hade knappt hunnit bli varm i länderna innan coronakrisen slog till. Över en natt tvingades man lägga om planerna för den kommande femårsperioden.
Tidvis har kommunikationen utåt lämnat en del i övrigt att önska.
Den inflammerade diskussionen om gemensamma skuldebrev för euroområdet åskådliggör spänningarna mellan EU-länderna.
Om medlemsländerna inte lyckas komma överens är EU:s möjligheter att agera begränsade.
Coronakrisen kan tvinga eurozonen att välja mellan ökad solidaritet och sönderfall
Finland måste kanske betala mer för Sydeuropa.
Kommentar: Envar är sig själv närmast i krisens Europa – nu stänger också Finland sina gränser
Svårt att koordinera insatser, skriver Rikhard Husu.