Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Coronakrisen skapar helt nya värderingar - Åboland, Åbo och Finland väntas få betydligt fler turister

Från 2020
En man i grå tröja och en kvinna i röd tröja står på ett fartygsdäck och tittar ut över en stilla skärgård.
Bildtext Folk är ivriga på att få resa igen efter coronakrisen, men helst till lugna ställen.
Bild: Linus Hoffman/Yle

För turismbranschen betyder coronapandemin ett totalstopp, då ingen reser eller turistar överhuvudtaget.

Men inom resebranschen väntar man redan på tiden efter covid-19, då folk väntas vilja resa ännu mer.

Två unga flickor sitter på en strand med munskydd för munnen.
Bildtext Semesterresan till Bali blev inte som de tänkt sig.
Bild: Made Nagi / EPA

- När det här någon gång normaliseras har folk både stor vilja och behov att åka på resor och kryssningar igen, bara de har pengar, säger Tapio Karvonen, specialforskare inom sjöfartsbranschen vid Åbo universitet.

Ingen vet hur länge folk måste sitta i karantän, hur länge länder hålls stängda, och hur många som blir permitterade eller förlorar sina jobb, och vem som efter krisen har råd att resa igen.

De osäkra tiderna inom resebranschen påverkar direkt också kryssningsindustrin och varvsindustrin.

specialforskare Tapio Karvonen
Bildtext Tapio Karvonen
Bild: Yle

Osäkra tider för turismen ger osäkra tider för Åbovarvet

Flera kryssningsfartyg har denna vår inte kunnat ta i land, då hamnar och myndigheter i olika länder varit oroliga för att det funnits smitta ombord på fartygen.

Alla nya kryssningar har inhiberats och ingen vet när den trafiken kan återupptas igen. Och ingen vet hur det blir med beställningar på nya fartyg.

Kryssningsfartyget Carnival Sensation vid kajen.
Bildtext Carnival Sensation väntar på nya kryssningsresenärer.
Bild: Päivi Meritähti / Yle

Åbovarvet Meyer Turku är specialiserad just på större kryssningsfartyg, men varvet har enligt Tapio Karvonen nog en framtid.

- Jag ser inga större hot mot kryssningsindustrin eller varvsindustrin, åtminstone inte på kort sikt. Alla nuvarande beställningar kommer troligen att byggas, fastän det kan bli lite förseningar, säger Karvonen.

Blåvitt kryssningsfartyg i torrbassängen på Åbovarvet.
Bildtext Kryssningsfartyget Mein Schiff 2 kommer att få ett systerfartyg Mein Schiff 7 som ska levereras år 2023.
Bild: Meyer Turku.

Däremot är framtiden väldigt osäker vad gäller nya beställningar. Om coronakrisen fortsätter över sommaren, och kanske till och med över hösten, dröjer det allt längre för kryssningsrederierna att återhämta sig och våga göra nya beställningar på kryssningsfartyg.

- Men efter krisen vill folk uppleva lyxliv exempelvis på kryssningsfartyg igen, säger Karvonen.

"Turismen kommer att se annorlunda ut i framtiden"

Men säkert är att folk så småningom kommer att vilja resa igen. Lotta Bäck, som är internationell marknadsföringschef vid Visit Turku, håller med Karvonen om det.

Lotta Bäck, en dam med långt ljust hår, står vid gula trähus.
Bildtext Lotta Bäck räknade med turister i Åbo till påsken, men nu hoppas hon de kommer i stora mängder på sommaren.
Bild: Samuli Holopainen/Yle

Fastän vårens guidade rundvandringar och besök av turistgrupper är inhiberade, så hoppas Åbo och Åboland att inhemska turister skulle anlända i juni. Och än så länge har de tyska resebyråerna inte avbokat resor i augusti, då tyskarna har semester.

Bäck tror ändå att turismen kommer att se annorlunda ut i framtiden, att vi har andra värderingar än tidigare då vi väljer resmål.

- Trenden är att vi väljer mer hållbara destinationer, skön natur, wellness och ställen där det inte finns väldigt mycket andra människor, säger Bäck.

Några personer står på en klippa och ser över havet.
Bildtext Allt fler turister hittar Bengtskär, men inte så många att där skulle vara trångt.
Bild: Yle/Nora Engström

Därför är Bäck positiv och ser att Åbolands skärgård, Åbo och hela Finland har en större chans att få resenärer.