Nej, du behöver inte ta emot en kupong som betalning för ett inställt flyg – det här ska du tänka på då biljetten avbokas
Du måste fatta ett beslut nu! Svara inom 24 timmar! Resebyråer vänder sig mot konsumenter med aggressiva meddelanden. Det lönar sig att ha is i magen.
Den senaste tiden har ett klart mönster upprepats. Flygbolag ställer in resor, men erbjuder inte pengar som återbetalning. Konsumenten kan i stället få en kupong med biljettens värde, som kan användas senare.
Det kan vara klokt att tacka nej till erbjudandet.
– Konsumentombudsmannen påminner om att företagen inte kan förbigå lagstiftningen genom att hänvisa coronaviruset, skriver Konkurrens- och konsumentverket på sin webbplats.
När har man rätt till återbetalning i pengar? Vad har man rätt till om man själv avbokar resan? När lönar det sig att kontakta kreditkortsbolaget? Vi reder ut hur landet ligger.
Flygbolaget har ställt in din resa
Du har rätt att få tillbaka dina pengar tillbaka om du vill.
Enligt EU-kommissionens färska tolkningsriktlinjer måste ett flygbolag erbjuda kunden ett val mellan återbetalning och ombokning om resan inställs. Att bara erbjuda en kupong – eller poäng i ett stamkundssystem – räcker inte.
Kreditkortsbolaget kan inte förutsätta att du i första hand kontaktar företaget som erbjuder den tjänst som du har köpt
Riktlinjerna gäller flyg som lämnar EU- och EES-områdena samt Schweiz och också flyg till ett EU-land som utförs av ett bolag registrerat i EU.
Var i kontakt med flygbolaget eller biljettförsäljaren. Om du köpte biljetten med kreditkort kan du reklamera ärendet direkt till kreditkortsbolaget.
– Kreditkortsbolaget kan inte förutsätta att du i första hand kontaktar företaget som erbjuder den tjänst som du har köpt, utan du kan själv välja från vilken instans du kräver att pengarna ska återbetalas, skriver Konkurrens- och konsumentverket på sin webbplats.
Jag har tur-retur flyg med två separata bolag, men bara ett bolag har avbokat flygen. Vad ska jag göra?
Om du bokat flygen separat har du bara rätt till ersättning för flyget som ställts in.
Om du köpt tur- och returflygen med samma bokning har du rätt till ersättning för hela biljetten, även om flygningarna utförs av olika företag, skriver EU-kommissionen.
Du vill avboka resan – eller har redan gjort det
Om du själv är den aktiva parten och avbokar en resa är du mer utsatt som konsument. Flygbolagens biljettvillkor dikterar dina möjligheter till av- och ombokning.
Det gäller att läsa biljettvillkoren och vara i kontakt med flygbolaget. Billiga biljettyper är sällan återbetalningsbara – men många flygbolag har infört mer flexibla villkor under coronapandemin.
Om du funderar på att avboka ett flyg längre fram i tiden kan det löna sig att ha is i magen och fråga dig själv: varför avboka just nu?
I stället rekommenderar Konkurrens- och konsumentverket resenärer att avvakta och följa med situationen. Om flygbolaget senare ställer in din avfärd blir din ställning som konsument mycket starkare än om du själv står för beslutet.
Avbokningskostnaderna brukar dessutom vara lika stora oavsett när du fattar beslutet.
Varför är kuponger riskabla?
De flesta flygbolagen håller hårt i pengarna just nu eftersom kassorna håller på att sina.
Bland andra Finnair, Norwegian och Air Baltic försöker aktivt erbjuda kunderna kuponger – eller stamkundspoäng – värda mer än de inställda flygens pris som ersättning för inställda resor.
Kupongerna är i allmänhet giltiga i ungefär ett år.
Men att godkänna en kupong kan medföra problem i framtiden.
Om du köpt din biljett med kreditkort och omvandlar den till en kupong förlorar du rätten att kräva det ursprungliga beloppet av ditt kreditkortsbolag om flygbolaget senare går i konkurs.
Konkurrens- och konsumentverkets gruppchef Satu Toepfer förtydligar:
– Efter biljettköpet har kreditkortsbolaget och flygbolaget ett gemensamt ansvar att se till att servicen levereras. Men om man omvandlar köpet till poäng eller kuponger är situationen inte längre lika klar. Det finns en risk att man råkar illa ut.
Och konkursrisken är överhängande. Just nu brottas många bolag med akuta likviditetsproblem.
Flygfartens analyscenter Capa har varnat att de flesta av världens flygbolag kan vara bankrutta redan i maj. Analysen skrevs visserligen innan många av de enorma stödpaketen lanserades.
Populära Norwegian är ett av bolagen som är i blåsten. Aktien har varit i fritt fall en längre tid och har tappat nästan 90 procent av sitt värde de senaste månaderna.
I onsdags skrev The Guardian att Norwegian inte kan betala ut lön till de anställda i tid. Bolaget har meddelat om en drastisk rekonstruktion av skulderna för att rädda verksamheten.
Stamkundspoäng kan med andra ord bli totalt värdelösa snabbare än man tror.
I allmänhet lönar det sig alltid att köpa resor med kreditkort. Att lita på reseförsäkringen kan bli ett dyrt misstag.