Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Många väntar med att besöka frisersalongen

Från 2020
Stolar i frisersalong.
Bildtext Arbetsredskap ska, som också annars, hållas rena. Men nu uppmanar branschorganisationen också att förbättra hygienen på arbetsstationen och vid kassan till exempel genom att torka av betalterminalen efter varje kund. Bilden är från frisersalongen i Karis.
Bild: Robin Lindberg / Yle

Frisersalongerna kämpar på med färre kunder än vanligt, då många – framför allt i riskgrupperna – väljer att inte gå och snygga till frisyren under coronakrisen. Att färga ögonbryn och att raka skägg är sådant som branschorganisationen uppmanar frisersalongerna att ta paus med nu.

En koll med några västnyländska salonger visar att det finns skillnader på olika orter.

En frisersalong i Karis uppger att kunderna har minskat med mellan 70 och 80 procent, medan en frisersalong i Ingå har tappat omkring hälften av kunderna.

I Hangö har en frisersalong nog rejält över hälften av kunderna kvar. Bortfallet var större de första veckorna under coronakrisen, men nu vågar allt fler låta frisera sig i Hangö.

Två damer i en soffa i en frisersalong
Bildtext Lotte Stoor och Pernilla Backman i Karis ser ljust på framtiden, trots coronakrisen.
Bild: Robin Lindberg / Yle

Telefonen tystnade den 16 mars

Vanligtvis är våren rusningstid för frisersalonger. Men den 16 mars blev telefonen tyst i salongen i Karis, med undantag för samtal från kunder som ville avbeställa sin tid.

– Folk är antagligen rädda för att komma, säger Lotte Stoor, som äger salongen.

Den håller nu öppet bara då kunder har bokat tid på förhand.

Stoor: När det här tar slut, kommer vi att ha massor med jobb

Trots att salongen nu för det mesta står tom, ser hon ljust på framtiden.

– Jag tror att, när det här tar slut, kommer vi att ha massor med jobb. Alla kommer antagligen att se ut som troll, säger Lotte Stoor och skrattar.

Pernilla Backman, som hyr en stol i salongen som företagare, håller med.

– Det kan ju inte hålla på i en evighet, säger hon.

Ekonomiskt sett ser det tillsvidare bra ut för Lotte Stoor, trots coronakrisen.

– Jag får väl vara tacksam för att jag har varit arbetsnarkoman alla dessa år, så jag har inte på det viset någon kris nu. Egentligen gör det gott för mig att vara lite hemma.

Inte heller Pernilla Backman tror att de små kundströmmarna ger henne ekonomiska problem.

– Jag ska nog klara det, säger hon.

Hiukset laitetaan ponnarille.
Bildtext Större frisersaslonger har fått rådet att sprida arbetstiderna så att det samtidigt finns så få personer som möjligt på plats.
Bild: Nella Nuora / Yle

Det putsas och tvättas extra mycket nu

Men hur tänker ni för kundernas och er egen säkerhet om risken med att man omedvetet smittar ner varandra?

– Vi står ju ganska nära kunden när vi klipper, men om man är sjuk, hålls man hemma, och det hoppas jag kunderna också förstår att göra, svarar Stoor.

– Vi tvättar ju alla kammar och borstar och händer och stolar och...allt, efter varje kund, och lite däremellan. Så där är ju rent, det är säkert renare än i en matbutik, svarar Backman.

För kunder som hör till riskgruppen men vill komma och snygga upp sin frisyr försöker frisersalongen ordna med tidig morgontid när inga andra kunder är på plats, förklarar Stoor.

Kunder i riskgruppen väntar med hårklippandet i Ingå

Frisör Jannika Henriksson äger en frisersalong i Ingå, som alltså har förlorat ungefär hälften av sina kunder.

Det är nog en kris, anser hon, och oroväckande.

På frisersalongen i Ingå görs det bästa för hygienen och den som är sjuk stannar hemma, förklarar Henriksson.

Lähikuva miehen hiustenleikkuusta.
Bildtext En del av kunderna frågar hur frisersalongen i Ingå sköter hygienen. Arkivbild.
Bild: Nella Nuora / Yle

Kunder som är sjuka får inte komma till salongen.

De som hör till riskgruppen vill inte för tillfället låta klippa sig, har Henriksson märkt.

– De bokar om eller lämnar helt och hållet bort tiden och återkommer.

En del av kunderna frågar hur frisersalongen sköter hygienen.

– De är väldigt glada för att vi fortsättningsvis jobbar på och att vi tar så bra hand om hygienen här och har gjort ändringar i salongen.

Privata tider erbjuds i Hangö

Frisör Pia Kauppinen äger en frisersalong i Hangö, som har fler kunder kvar än kollegerna i Karis och Ingå.

Arbetsveckan är nog lite kortare än vanligt. Men efter de första veckorna, då folk avbokade sina tider, ser det bra ut igen med bokningsläget, enligt henne.

Då det gäller smittorisken hoppas Kauppinen att både de som jobbar i frisersalongen och kunderna som kommer är friska.

– Nog är man ju ganska nära varandra, säger hon.

Också i Kauppinens frisersalong i Hangö är hygienen extra viktig nu.

– Vi desinficerar och gnider nog på mer än vanligt på ytor och händer.

Frisersalongen i Hangö erbjuder även privata tider, så att bara en kund är i salongen, berättar Kauppinen.

De Hangöbor som har valt att vänta med besöket i frisersalongen hör till riskgrupperna.

Branshorganisationen: Sluta med att färga ögonbryn och göra makeup

Branschorganisationen föreningen Suomen Hiusyrittäjät har aktivt gett medlemsföretagen information under coronakrisen, uppger föreningens viceordförande Suvi Savela-Kirvesniemi per e-post.

Organisationen är orolig för hur det ska gå för frisersalongerna och skönhetssalongerna.

– På Suomen Hiusyrittäjät gör vi allt vi kan för att företagen ska klara sig och jobben bevaras, säger hon.

Bland annat har branschorganisationen sänt flera utlåtanden till alla ministerier med åtgärder som är viktiga under krisen.

Närbild på ögonfransar med mascara
Bildtext Nu gäller det att inte färga ögonfransar, uppmanar branschorganisationen.
Bild: Glowimages

Förutom att ge instruktioner om ekonomiska frågor, instruerar Suomen Hiusyrittäjät frisersalongerna och skönhetssalongeerna om säkerhetsåtgärder för att minska på smittorisken, berättar Suvi Savela-Kirvesniemi.

– I instruktionerna uppmanar vi företagarna till exempel att sluta med att färga fransar och ögonbryn, att raka skägg och att göra makeup. Dessutom finns utskrivbara instruktioner till frisersalongerna, där vi till exempel ber kunden komma enbart fullt frisk efter att ha tvättat händerna.

Frisersalongerna får rådet att ha så lite folk som möjligt samtidigt på plats

Arbetsredskap ska, som också annars, hållas rena, men dessutom ger branschorganisationen rådet att förbättra hygienen på arbetsstationen och vid kassan till exempel genom att torka av betalterminalen efter varje kund, uppger Suvi Savela-Kirvesniemi.

Branschorganisationen har också rekommenderat frisersalongerna att ta bort kundtidningarna. Större frisersaslonger har fått rådet att sprida arbetstiderna så att det samtidigt finns så få personer som möjligt på plats.

Många väntar med att besöka frisersalongen 1

4:41

Många väntar med att besöka frisersalongen 2

3:42

Via länken nedan kan du också lyssna på överläkare Heikki Kaukoranta, som svarar på frågan om man i nuläget vågar gå till frisören, massören eller skönhetssalongen. Frisör Nora Lindblom ger råd om hur du kan ta hand om ditt hår.
Redaktör: Sofie Gammals

Vågar jag gå till frisören, massören eller skönhetssalongen?

8:35

Diskussion om artikeln