I värsta fall kan du behöva vänta veckor på din matleverans: "Vi jobbar hela tiden på att utöka leveranstiderna"
Efterfrågan på hemleveranser ökar nu i coronatider när det rekommenderas att stanna hemma så mycket som möjligt. Men leveranstiderna räcker inte till.
Matti Torniainen, chef för digitala tjänster vid S-gruppen, säger att människor beställer hem mat mycket mer än tidigare eftersom de vill undvika offentliga platser.
- Det ändrade över en natt.
Antti Rajala, försäljningschef vid Kesko, vittnar om en likadan förändring. Rajal berättar att hemleveranser har ökat till sex gånger så många som före coronapandemin.
- I hela januari delade vi ut 50 000 leveranser, medan det nu har varit 60 000 per vecka.
Utökad kapacitet för hemleveranser och avhämtningar
När man går in på nätet för att göra en beställning från matbutiken och få produkterna hemkörda så kan det ta upp till flera veckor innan man får sina varor.
Men det går också att få sin mat snabbare än så. För en vecka sedan såg läget sämre ut, men nu erbjuder många butiker leveranstid samma dag eller följande dag.
Vid vissa butiker är det i stället avhämtningen som man måste vänta på i många dagar. Så är det vid den hypermarket som Jan Lundmark är direktör för.
- Om du beställer nu får du ett ledigt tidsintervall om en vecka. Men hemleverans kan du få redan följande dag eller dagen efter.
Färre kunder använder hemtransport och fler använder avhämtningen. Jan Lundmark berättar att det är en resursfråga hur mycket som kan levereras och avhämtas.
- Vi utbildar hela tiden fler varuplockare. Och så fort utbildningen av de nya plockarna är utförd så får vi upp fler tidsintervaller.
Enda sättet att få mer tider och minskade köer är att anställa mera personal som plockar varor åt kunden.
- Vi ökar kapaciteten efter hand när vi har möjlighet.
Mer personal och fler nätbutiker
En av orsakerna till att man behöver köa så länge är att butikerna inte hinner med när efterfrågan ökar i så snabb takt.
Ändå har butikerna anställt mer personal, kedjorna har öppnat fler butiker och på så sätt försökt öka antalet leveranser. Det här berättar både S-gruppen och Kesko.
- Vi anställer mer personal och utökar leveransalternativen genom att öppna nya nätbutiker, säger Keskos Antti Rajala.
Ett problem som gör att leveranskön är lång är till exempel att mycket personal är frånvarande eftersom de inte kan arbeta då de har milda förkylningssymptom.
- Våra butiker tar inte risker. Då personal stannar hemma i fall de har förkylningssymptom så betyder det att frånvaron är större än vanligt, säger Matti Torniainen vid S-gruppen.
Matti Torniainen berättar precis som Antti Rajala att de har anställt mer folk, till exempel har personer från restaurangbranschen flyttat över till S-gruppens butiker.
- Vi försöker hela tiden öka kapaciteten genom att anställa fler, leverera flera dagar och flera turer.
Önskemålet för Antti Rajala skulle vara i fall de skulle kunna leverera redan följande dag, vilket var läget innan coronapandemin bröt ut.
Skillnad beroende på var du bor
Situationen varierar också på olika håll i landet. I huvudstadsregionen har det varit rusning och detsamma gäller Åbo och Tammerfors. I mindre städer och i till exempel östra Finland är köerna inte lika långa.
I större städer vid större butiker är det svårare att få tider. Det varierar mycket från område till område och från stad till stad.
- I de flesta kommuner kan man leverera relativt snabbt, säger Antti Rajala.
Butikernas råd är ändå att kunderna håller koll på tiderna och ser när det kommer mer leveranstider.
- Trots att det ser ut som att tiderna sålt slut, följ med läget i fall det ändras och mer tider läggs till, säger Matti Torniainen.