Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Flygplansindustrin vacklar under pandemins tyngd ‒ "vi blöder pengar"

Från 2020
En rad fklygplan som står parkerade på flygplatsen i Kuala Lumpur
Bildtext Världens flygplatser har omvandlats till väldiga parkeringsplatser
Bild: AFP / Lehtikuva

Coronapandemin har på några veckor helt ritat om förutsättningarna för flygtrafiken och ingen vet ännu när och hur branschen kan börja återgå till något som påminner om normalläge.

Flygbolag efter flygbolag larmar nu om att de befinner sig i djup kris på grund av coronapandemin.
 
Tidigare livliga flygplatser har omvandlats till långtidsparkeringar för tusentals flygplan och himlen över Europa och andra världsdelar är nästan helt tom på kondensstrimmor efter flygplan.

Flygbolag efter flygbolag meddelar om massuppsägningar och akuta kassaproblem. Så länge som flygen står tomma på flygplatserna kommer flygbolagens nöd att växa.

Lufthansas flygplan står tätt packade på flygplatsen Brandenburg i Berlin
Bildtext Jättebolaget Lufthansa väntas inom kort få ett flera miljarder stort stödpaket från den tyska staten
Bild: EPA-EFE/OLIVER LANG

Så länge som flygbolagen kämpar för sin överlevnad står övergången till nya bränslesnålare och klimatvänligare flygplan stilla.

Ingen lättnad att vänta

Det mesta tyder på att krisen blir långvarig. Hävda reserestriktioner står inte för tillfället högst på listan över vilka coronaåtgärder som ska hävas först.

Restriktionerna kommer inte heller att hävas på en gång.

Inrikesminister Maria Ohisalo
Bildtext Inrikesminister Maria Ohisalo säger att det råder enighet inom EU om gränsrestriktionerna
Bild: Lehtikuva

Inrikesminister Maria Ohisalo sa på tisdagen att reserestriktionerna kommer att hävas stegvis och att fritidsresorna kommer att stå sist i tur.
 
Ohisalo uttalade sig efter att EU:s inrikesministrar diskuterat bland annat gränsfrågor under ett videomöte.
 
- Det kan inte hävas på en gång och den åsikten gäller klart också på EU-nivå, sa Ohisalo.

Färre arbetsresor?

När det gäller de för flygbolagen viktigare arbetsresorna är framtiden också oviss.
 
Många företag har nu gått igenom en snabbkurs i videomöten, och de hårda ekonomiska realiteterna efter pandemin betyder att många kan välja digitala plattformar framför mötesresor också efter att restriktionerna lyfts.

Bolaget IAG som bland annat äger British Airways, Iberia och Aer Lingus räknar med att det kommer att ta flera år innan resandet når samma nivåer som före coronakrisen.

Från brännhet till nedfryst

Det är inte länge sedan som flygbranschen var brännhet. Flygbolagen utvidgade sin verksamhet och beställde fler och fler moderna plan för att klara av konkurrensen.

Flera flygplan byggs inne i boeings väldiga fabrikshall i Seattle
Bildtext Boeings väldiga fabriker har arbetat för högtryck under de senaste åren
Bild: EPA-EFE/All Over Press

 
Stora flygplanstillverkare som Airbus och Boeing arbetade för högtryck för att kunna möta efterfrågan från flygbolagen.
 
Branschens största problem var att klara av den extremt höga produktionstakt som krävdes för att sköta alla beställningar som rullade in.
 
Till och med Boeings problem med 737 Max-planen ansågs vara något övergående.
 
Men nu har coronakrisen också nått de stora flygplanstillverkarna på allvar.

Den europeiska flygjätten Airbus varnar för att pandemin utlöst den värsta kris som flygbranschen upplevt någonsin.

Inga investeringar i nya plan

 
Den stora frågan för flygindustrin är när flygbolagen kommer att börja investera i nya plan igen.

Innan coronakrisen överraskade branschen var bränslepriserna och klimatet den stora framtidsfrågan.

En väldig amerikansk flagg pryder en vägg vid oljeraffnaderiet Marathon i Los Angeles
Bildtext Oljepriserna har störtdykt i USA och resten av världen

 
Flygbolagen satsade på nya energieffektivare flygplan för att förbereda sig på stigande bränslepriser och kommande utsläppskrav.

Låga bränslepriser

 
Men nu har branschens ekonomi slagits i spillror.

Ett nytt plan i storleksklassen Airbus 320 eller Boeing 737 kostar 50-100 miljoner euro beroende på modell. De större planen för långa rutter kostar långt mer än det.
 
Kostnaderna avvägdes något av relativt höga bränslepriser – så länge bränslet var förhållandevis dyrt sparade moderna plan in betydliga summor i driftkostnader.

Men nu har bränslepriserna kraschat. Det betyder att lockelsen att skjuta upp investeringar och fortsätta flyga med gamla plan ökar.

Större utsläpp

På sikt kan det betyda att utsläppen från flygtrafiken inte minskar i den takt som branschen hoppats på.
 
Ett tecken på de ändrade prioriteringarna är att Airbus och Rolls Royce nyligen beslutade att frysa sitt samarbete för att utveckla hybridmotorer för flygplan.
 
Airbus teknologichef Grazia Vittadini säger att bolaget tvingats att navigera de nya realiteter som uppstått genom coronakrisen.

Det betyder att satsa på bolagets kärnverksamhet.

Airbus vd Guillaume Faury står bredvid en modell av ett Airbus A350-900-plan
Bildtext Airbus vd Guillaume Faury varnar för att stora nedskärningar är att vänta
Bild: EPA-EFE/All Over Press

Uppsägningar att vänta

På måndagen varnade Airbus vd Guillaume Faury i ett internt mejl för att bolaget nu "blöder pengar i en aldrig tidigare skådad takt".
 
Faury varnade i sitt mejl bolagets 135 000 anställda för att krisen kan leda till storskaliga personalminskningar och att hela Airbus framtid står på spel.

Faury sa på onsdagen att bolagets utgifter måste balanseras för att möta den minskade efterfrågan som väntas under de kommande åren.

- Vi gör allt vi kan för att vara i bästa möjliga skick för att kunna konkurrera på nytt senare, sa Faury.

Ingen efterfrågan

Greg Waldron vid nyhetsportalen Flight Global understryker att pandemin haft en väldig effekt på Airbus och hela branschen.
 
- Alla de uppskattningar vi haft om branschen har nu ställts på sitt huvud, säger han till BBC.

- Utsikterna för Airbus har gått från positiva till negativa. Det finns helt enkelt ingen efterfrågan på nya plan för tillfället.
 
Waldron tillägger att Airbus sannolikt kommer att klara krisen eftersom bolaget är så viktigt för hela Europa. Däremot kommer det sannolikt att bli stora uppsägningar innan flygplansjätten står på egna ben igen.

Tre boeing 737 Max-plan står parkerade utanför bolagets fabrik i Renton i delstaten Washington i USA
Bildtext Boeing har kämpat i motvind sedan problemet med 737 Max-planen uppdagades
Bild: EPA-EFE/All Over Press

Boeing i kris

För Airbus starkaste rival Boeing är situationen ännu svårare. Bolaget har kämpat i motvind sedan dess toppsäljare 737 Max-plan försattes i flygförbud för ett år sedan.

I januari lade Boeing utvecklingen av nya medelstora passagerarplan på is för att i stället satsa på att lösa problemen med 737 Max.

Det skulle samtidigt öppna för utvecklingen av ett nytt mindre passagerarplan för att ersätta 737-serien.

Projekten gick under namnen NMA och FSA. Men har de projekten avbrutits på obestämd tid.

- Allt arbete med NMA, FSA och så vidare har stoppats tills vidare, uppger en källa inom Boeing.
 

Inhiberat företagsköp

Under helgen backade Boeing ut ur en 4,2 miljarder stor affär med brasilianska Embraer. Bolaget skulle ha köpt upp betydande delar av Embraer men nu är affärer stoppad.
 
Boeing uppger att brasilianerna inte uppfyllde sin del av affärsavtalet, men branschexperter tror att coronakrisen är den verkliga orsaken till beslutet.
 
Boeing kommer sannolikt att tvingas ansöka om miljardstöd från staten för att klara av krisen och då ser det inte bra ut om man samtidigt använder jättesummor till företagsköp.

Boeing är så viktig för USA att Washington knappast kommer att låta bolaget gå under. Det samma gäller för Europa och Airbus.

För mindre och medelstora aktörer kan läget däremot snabbt bli kritiskt.

Källor: BBC, Reuters, AFP, AP, FlightGlobal.com

Diskussion om artikeln