Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

"Det här blir lärarrollens död i Ungern" - protesterna mot den nya patriotiska läroplanen är skarpa

Från 2020
Dörren till klassrummet i en skola i Budapest står öppen och på lärarens plats ser vi ett skelett
Bildtext Många lärare upplever att den nya läroplanen tar död på intellektuellt tänkande.
Bild: Gustaf Antell

I Ungern väcker en ny, mer nationalistisk läroplan högljudda protester - i synnerhet i den mer liberala huvudstaden Budapest. Kritikerna säger att den förvandlar lärarrollen till en tjänstemannafunktion.

I Ungern har skolbarnen vuxit upp i en nationalkonservativ era. I år är det tio år sedan Viktor Orbán tog makten i landet.

Så när regeringen nyligen presenterade en ny patriotisk läroplan var det inte eleverna som reagerade utan deras lärare.

En lärare hjälper en pojke med läxan på en bänk i korridoren i en skola i Budapest.
Bildtext Reglerna för vad Yle fick fota och filma i den här skolan i Budapest var stränga. "Fota inte elevernas ansikten" var den mest grundläggande regeln. "Nämn inte skolans namn" var en annan.
Bild: Gustaf Antell

- Ämnet Modersmål och litteratur används för att ge en falsk bild av vårt kulturarv, säger Mariann Schiller från Föreningen för ungerska lärare.

- Det är inte det vi behöver, varken barnen eller samhället.

En annan lärare jag träffar betonar att den nya läroplanen är ännu digrare än den gamla.

- De har inte konsulterat med utbildningsexperter, säger engelskaläraren Viktor Tóth. Vi ville att planen skulle avbelasta eleverna eftersom de nu är överbelastade.

De största skillnaderna mellan den gamla och den nya läroplanen är i ämnena historia och modersmål.

Viktor Tóth är fackets representant i den skola han jobbar - som vi inte får nämna vid namn.
Bildtext Viktor Tóth är fackets representant i den skola han jobbar - som vi inte får nämna vid namn.
Bild: Gustaf Antell

- Det här är nonsens, säger också Tibor Fehér från Demokratiska lärarförbundet, en av Ungerns små och svaga lärarfackföreningar.

Han drar paralleller till Sovjettiden och hur den kommunistiska ideologin konstant kröp in i ungrarnas liv.

- Det är tänkt att vi bara ska undervisa om våra historiska segrar, men vi har inte vunnit alla våra slag.

Enligt Fehér går den nya historieundervisningen emot vetenskapen och är helt ideologisk.

- Vi anser att läroplanen är oprofessionell och dåligt förberedd och därför måste dras tillbaka, säger han.

"I nästan alla ämnen har lärarna styrt innehållet"

I början av processen att göra en ny läroplan stödde de ungerska lärarna arbetet. Anledningen var i första hand just elevernas stora arbetsbörda.

En av Ungerns mest kända utbildningskonsulter, János Setényi, anser därför att lärarnas kritik är överdriven. Det var faktiskt landets ledande pedagoger som skrev det första utkastet.

Vi ska bara undervisa om våra historiska segrar, men vi har inte vunnit alla våra slag.

― Tibor Fehér, Demokratiska lärarförbundet

- En professionell liberal grupp skrev in huvudprinciperna i planens introduktion och de är väldigt progressiva. Om du läser inledningen kan du tro att du är i Norge, säger Setényi, eller Kanada.

En skola i Budapest.
Bildtext En av de två skolor i Budapest Svenska Yle har besökt. Gammal, mörk och vacker.
Bild: Gustaf Antell

Ämnesinnehållet utformades av experter tillsammans med ämneslärare och när planen presenterades förra sommaren var lärarorganisationerna nöjda.

Men regeringen underkände den och kom alltså nyligen med en reviderad version.

Förklaringen var enkel. Läroplansförslaget innehöll mycket lite, om alls någon, patriotisk utbildning.

Regeringens talesman, historikern Zoltán Kovács uttryckte sig så här i vintras:

- Det finns ingen neutral utbildning. Utbildningssystem handlar alltid om värderingar, om att lära ut de värderingar vi upplever är ungerska. Dit hör att vi älskar de hjältar som har hjälpt vårt land.

Utbildningskonsulten János Setényi dricker kaffe i lugn och ro.
Bildtext János Setényi talar flytande finska när han förklarar att båda sidorna - lärarna och regeringen - borde lugna ner sig lite. "Kulturkriget kunde gott hållas utanför skolan."
Bild: Gustaf Antell

- Regeringen blandade sig i, den ingrep i historie- och litteraturundervisningen, säger Setényi. Men de andra ämnena lämnades i stort orörda.

Han säger att det bara var ett symboliskt ingripande som har väldigt liten betydelse för helheten.

- Det pågår ett symboliskt kulturkrig i Ungern precis på samma sätt som i USA. Regeringen vill visa att den har makten och kontrollerar situationen.

Det jag saknar i det här kulturkriget är sunt bondförnuft.

― János Setényi

Den ungerska regeringen har sedan coronakrisens utbrott tagit full kontroll över den politiska processen.

Åtminstone så länge som undantagslagarna gäller är de kritiska lärargrupperingarna helt maktlösa i fråga om läroplanen.

I vintras ordnades flera lärardemonstrationer och fackföreningarna hotade med strejk, men det är svårt att sia om hur starka känslorna är när livet återgår till det normala eller nya normala.

Många lärare jag har varit i kontakt med har meddelat att skoldistriktets politiskt styrda chef har förbjudit dem att kommentera.

Ämnesexperterna är varken vänsterliberaler eller nationalister, men de är gammaldags och har fyllt läroplanen med för mycket innehåll.

― János Setényi

- Det jag saknar i det här kulturkriget är sunt bondförnuft. Den postmoderna vänstern vill ha undervisning som motiverar lärarna och eleverna, och det är viktigt, säger Setényi.

Men han betonar att de måste visa större respekt för dem som tänker annorlunda.

Tyvärr fick vi inte ett skriftligt tillstånd av skoldistriktets rektor och därför kan vi inte ge dig en intervju

― lärare i skola i ett skoldistrikt utanför Budapest

- Det är helt legitimt att Ungern, majoriteten av folket, vill upprätthålla sitt europeiska kulturarv på det sätt som de flesta här definierar det. Då krävs det någon form av kulturkanon.

Läraren Mariann Schiller.
Bildtext Mariann Schiller är engagerad i Magyartanárok Egyesülete, Föreningen för ungerska lärare. Den vill att den ungerska skolan moderniseras. "Det är bara män i litteraturlistan", säger hon.
Bild: Gustaf Antell

- Vi tänker oss att lärarjobbet är ett intellektuellt jobb, säger Mariann Schiller, men ur regeringens synvinkel utför lärarna bara ett jobb. De ger oss reglerna - och vi ska lyda.

Ett fönster i en skola i Ungern har galler för.
Bildtext Många lärare i Ungern upplever att deras pedagogiska kreativitet buras in i och med den nya läroplanen.
Bild: Gustaf Antell

Diskussion om artikeln