Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Nuförtiden är det säsong året om - cykeltillverkaren Helkama Velox slår rekord för fjärde året i rad

Från 2020
Uppdaterad 16.12.2020 10:40.
Cykelhjul
Bildtext Riktning av cykelhjul sker maskinellt, även om många andra moment i cykeltillverkningen görs på manuell väg. Just nu ser Helkama Velox i Hangö ut att slå nytt produktionsrekord.
Bild: Johanna Lindholm/Yle

I Hangö snurrar hjulen hos cykeltillverkaren Helkama Velox i allt snabbare takt.

Jopor, Fat Bikes och elcyklar är några produkter som dagens cyklister vill ha, men också mer traditionella cyklar säljer bra.

Volymerna pekar uppåt för fjärde året i rad.

Elcykeln står för rekordår

Tillverkningen inte längre är lika säsongsbetonad som förr. Det här är delvis elcyklarnas förtjänst.

Man utomhus
Bildtext Produktionschef Dennis Karlsson med en elcykel.
Bild: Johanna Lindholm/Yle

Elcyklarnas popularitet i kombination med att de tar längre tid att montera än vanliga cyklar, gör att produktionstopparna och dalarna jämnats ut.

- Det blir säkert nytt rekord i år, för vi har nu gjort lika många cyklar som i fjol och det är ännu två månader kvar av säsongen. Så helt hyfsat ser det ut, säger Dennis Karlsson, som är produktionschef på Helkama Velox i Hangö.

Säsong året om

Helkama är ett familjeföretag som grundades 1905. Cykelfabriken i Hangö har funnits på sin nuvarande plats sedan 1960-talet. En bit från cykelfabriken ligger systerföretaget Helkama Bica, som tillverkar kablar.

Eftersom cykeltillverkningen tidigare har varit så säsongsbetonad, har också Helkama Velox under årens lopp tidvis haft samarbetsförhandlingar, men inte nu på några år.

Cyklar
Bildtext Också klassiska modeller finns som elcykel.
Bild: Johanna Lindholm/Yle

- Om vi tidigare började bromsa mot hösten, så måste vi nu redan i augusti börja tillverka nästa års cyklar för att hinna med hela årets produktion. Nuförtiden är det är säsong året om.

De milda vintrarna i kombination med att elcykeln anpassas till dem gör också att det inte längre finns några döda månader.

Respons från fältet hjälper att förutspå kommande trender

Produktionen planeras alltid ett år i förväg.

Hur kan då personalen veta vad det är som kommer att vara inne nästa år?

- Trender kommer och går. Fatbiken är ett bra exempel. Det är ju en produkt som vuxit, man såg inte dem i stadsbilden förr lika mycket som nu, säger Dennis Karlsson.

Man utomhus
Bildtext Dennis Karlsson ansvarar för produktionen på cykelfariken i Hangö och han är nöjd över att man ligger enligt budget i år.
Bild: Johanna Lindholm/Yle

Fatbiken är en terrängcykel med tjocka hjul med vilken man kan ta sig fram nästan var som helst- i skog och mark och genom snö. I Hangö har det blivit populärt att cykla längs stränderna med den.

Också efterfrågan på elcyklar har stadigt ökat. Dess popularitet bottnar i att man kan färdas långa sträckor med den med hjälp av motorn och den passar också för personer som inte är fysiskt i toppskick.

Elcykelmotor
Bildtext Motorn på elcykeln är liten och syns knappt alls.
Bild: Johanna Lindholm/Yle

Dennis Karlsson berättar att försäljningsavdelningen är till stor hjälp då det gäller att snappa upp vad folk vill ha.

- De som jobbar där får respons från fältet, konstaterar Karlsson.

Men i övrigt så gäller det att följa med omvärlden och så gäller det att uppskatta både vilka modeller, färger och volymer som kommer att sälja om ett år.

Jopons popularitet håller i sig

Jopon, den enväxlade cykeln med de små hjulen, är så populär i Hangö att den kommit att bli något av ett varumärke för staden. Men den är också omtyckt i hela landet.

Ordet Jopo kommer från jokaisen polkupyörä, och idén med den är att den lämpar sig för alla.

Kuvassa jopo.
Bildtext Jopon är en klassiker och har hjälpt till att göra Hangö känt.

När det gäller Jopon kan fabriken läsa av rådande trender med lite kortare varsel än i fråga om andra produkter. Ramarna målas i Hangö och det finns ett brett spektrum av färger. Vissa säljer alltid, medan andra kommer och går.

Jopon målas ofta i granna och pigga färger som lime, cerise, turkos och klargul, men den finns också i mattare och mer dämpade färger för att tilltala en vuxnare smak. Dennis Karlsson berättar att turkos alltid är pop, medan till exempel efterfrågan på lime och gul varierar. I år är de i ropet igen.

Cykelram
Bildtext Limegrön och gul är färger som går i vågor, men turkos är ett säkert kort.
Bild: Johanna Lindholm/Yle

Koncentrerar produktionen till Hangö

År 2007 flyttade Helkama Velox också tillverkningen av Jopo till Taiwan, men 2010 återtog de all tillverkning till Hangö. Man räknade då, liksom nu, med att det blir billigare att finna sig nära sin marknad eftersom man då kan reagera snabbare på förändringar.

Produktionschef Dennis Karlsson säger att målet är att stanna i Finland:

- Det är så mycket lättare att kontrollera produktionen så, än att beställa utifrån. Man kan anpassa den på ett annat sätt.

Helkama Velox har nyligen investerat i ett par nya produktionslinjer, som de väntar på att få installera.

Handarbete

I övrigt är produktionen i stor utsträckning hantverk.

Att plocka ihop en cykel innebär många moment och eftersom det är många små komponenter som ska på plats går det inte att helt och hållet automatisera produktionen. Också vid maskinerna gäller det att göra en hel del för hand och man använder mycket handverktyg för att finjustera komponenterna.

Cykelram
Bildtext Olika komponenter har sina givna platser i produktionshallen.
Bild: Johanna Lindholm/Yle

Produktionschef Dennis Karlsson säger ändå att det inte betyder att produktionen blir dyr:

- Det beror helt på hur effektiv produktion man har. Vi försöker hela tiden optimera produktionen. Överallt i världen plockas cyklar ihop för hand, det finns nog ingen som lyckats robotisera produktionen helt då det är så många små partiklar.

Märks om någon är borta

Dennis Karlsson berättar att man har beräkningar som man följer på hur lång tid det tar att montera en cykel.

Men det att produktionen är så pass manuell som den är, gör att det genast märks om någon är sjukledig. Då finns det ingen maskin som rullar på och ersätter x-antal händer, så det gäller att uppskatta ganska exakt vad man hinner med.

Dennis Karlsson berättar de snabbaste kan plocka ihop 40 Jopor på en dag, medan antalet elcyklar är max tre stycken.

Klarat sig undan coronakrisen

Inte ens coronakrisen har fått cykelfabriken på fall. Tvärtom kan den i viss mån ha gynnat efterfrågan på cyklar.

Produktionschef Dennis Karlsson säger att han inte har direkt fakta på hand att det är coronan som skulle ha fått folk att cykla mer. Men han antar att folk, i synnerhet i städer, väljer cykeln framom allmänna kommunikationsmedel.

På lång sikt kan en ökad miljömedveten också leda till att cykeln ökar i popularitet, funderar han.

- Kanske man tänker två gånger om man ska köpa en bil, och väljer en cykel i stället. I synnerhet om man bara färdas korta sträckor. Och ibland går det snabbare att ta sig fram i rusningstrafik i städer med cykel än med bil, funderar han.

Klarar årets produktion

I övrigt ser fabriken i Hangö ut att komma upp till den planerade tillverkningen i år. För tillfället har man tillräckligt med komponenter i lager.

Men Dennis Karlsson vet inte hur det ser ut i augusti när nästa års cyklar ska börja plockas ihop.

- Vi får se om det blir några förseningar i leveranserna då.

Mer om ämnet på Yle Arenan

Diskussion om artikeln