Bilförsäljningen har gått ner – coronaläget och oro för framtida ekonomi märks i västnyländska bilaffärer
Ännu i början av året såg det bra ut för bilhandeln, bland annat i Västnyland. Nya bilar levererades till kunderna, men i april blev det stopp. Nu är affärerna fulla med bilar men tomma på folk.
- De tre första månaderna var strålande, men nu när vi pratar april och en bit in på maj så ser det dystert ut, säger Kurre Ahllund, försäljningschef på Ekenäs Bilhus i Horsbäck i Ekenäs.
Företaget säljer i första hand bilar av ett tyskt märke. I Västnyland finns en motsvarande bilaffär också i Lojo.
- Vi har överlåtit ganska många nya bilar under våren så på gården finns ett bra urval av bytesbilar, säger Paul Alm, platschef på Ekenäs Bilcentral i Horsbäck i Ekenäs.
Den här firman säljer i huvudsak bilar av ett japanskt märke och också i det här fallet finns en motsvarande bilaffär i Lojo, om vi då håller oss inom Västnyland.
De nya bilar som överlåtits under våren har beställts antingen i slutet av fjolåret eller i början av det här året. Med andra ord, tiden före corona.
- Nu märker man nog att försäljningen har gått ner och framtiden är ett frågetecken. Det vi funderar mest på är sommarmånaderna, säger Paul Alm.
Bilaffärer utan besök till bilaffären
Både Paul Alm och konkurrenten på andra sidan av riksväg 25 i Horsbäck, Kurre Ahllund, säger att det är ganska tysta tider inom bilhandeln.
Som tillfällig besökare i några bilaffärer kan jag också konstatera att det är väldigt lugnt.
I bilaffärerna ser man inga kunder, bara bilförsäljare. De är inte heller många och några av bilförsäljarna är eller har varit permitterade i olika omgångar.
- Fast numera sköts bilaffärer via nätet, man kommer inte till bilaffärerna på samma sätt som tidigare, säger Kurre Ahllund.
Ahllund ger som exempel att företaget lyckades sälja bilar och leverera köpebrev till kunder runt om i landet under den tid Nyland var isolerat från övriga Finland.
I personalens kafferum finns en gasgrill. Jag glömmer att fråga när bilaffärerna nästa gång tänker satsa på gratis grillkorv och ballonger.
Då brukar det åtminstone bli stor folkvandring till Horsbäck.
Billiga bilar säljer, få köper nya
Det som säljs mest idag är bytesbilar, det vill säga använda bilar.
- Framför allt sådana som kostar under 10 000 euro. Sådana kunde vi sälja ännu mera av, konstaterar Kurre Ahllund.
Redan dyrare bytesbilar är mer svårsålda.
Ahllund har också noterat att människor med fritidsboende i Västnyland verkar vara mindre oroliga för sin ekonomi och eventuella hot om permitteringar än raseborgarna.
- Urvalet av bytesbilar är nu som bäst, marknadsför Paul Alm rådande situation där vi står utomhus och blickar ut över väldigt många begagnade bilar som står parkerade på gården utanför bilaffären.
Försäljningen av nya bilar har sjunkit rejält säger både Alm och Ahllund.

Bilhandeln lider av coronaläget, bilförsäljare och platschef Paul Alm
Paus på tillverkning av nya bilar
Bilfabrikerna har varit stängda på grunda av coronapandemin. Det här märks bland annat i Hangö hamn, där man inte överhuvudtaget ser några inplastade, nya bilar.
- Vissa fabriker börjar komma igång i juni, men vi har haft ett ganska bra lager av nya bilar tack vare importören, säger Paul Alm.
Lagret finns i Malmö i Sverige.
-Vissa bilar har vi hemma (i Finland) så de kan man få snabbt, säger Paul Alm.

Bilhandeln lider av coronaläget - försäljningschef Kurre Ahllund
Elbilen har blivit populärare, gasbilen är svårsåld
Den som däremot vill köpa en ny elbil får vara beredd att vänta länge.
- Då får man vara beredd att vänta upptill ett år, säger Kurre Ahllund, med hänvisning till sin bilaffär och det märke som han i huvudsak marknadsför.
Kurre Ahllund har märkt att efterfrågan på elbilar har ökat i Finland, i synnerhet i städerna.
Procentuellt ser försäljningen ut att växa jämfört med fjolåret.
Där har inte coronaviruset inverkat, åtminstone inte hittills.
- I Raseborg är efterfrågan volymmässigt inte lika stor, men de elbilar vi har haft till försäljning har vi nog sålt, säger Kurre Ahllund.
En annan bränsleform Kurre Ahllund tror starkt på är gas och gasbilar.
- Bilar som tankas av sopor som blir till gas i Kouvola, det är superekologiskt, säger Kurre Ahllund.
Att köpa gasbil i Raseborg är däremot inte det mest optimala. Reservtanken med bensin är i så fall i flitig användning.
- Så länge vi inte har tankningsstationer i Raseborg så är vår försäljning marginell, konstaterar Kurre Ahllund.
Närmaste tankningsstationer finns i Lojo och Salo.
Paul Alm tror inte att gasbilar blir någon större succé eftersom det finns så få tankningsstationer i Finland.
I dagens läge är de under 50.
Det bilmärke som Paul Alm i huvudsak saluför tillverkar inte heller bilar om drivs med gas, så ivern att marknadsföra just gasbilar är kanske inte så stor.
Däremot pratar Paul Alm varmt för hybridbilar, det vill säga bilar som drivs dels med hjälp av el, dels med bensinmotor.
- Vi har över 20 års erfarenhet av självladdande hybrider och försäljningen av dem har ökat mest under de senaste åren, säger Paul Alm.
Tufft år att vänta inom bilhandeln
Varken Paul Alm eller Kurre Ahllund har tillgång till en kristallkula, så ingen av dem kan spå framtiden inom bilhandeln.
- Som realistisk pessimist tror jag nog att vi kommer att ha en relativt lugn sommar och höst. Efter årsskiftet tror jag att vi vet vartåt det lutar. Näthandeln ökar och vi kommer att ha olika alternativ att erbjuda, men nog kommer det här året att drabba bilindustrin kraftigt, säger försäljningschef Kurre Ahllund på Ekenäs Bilhus.
- Min egen önskan skulle vara att det värsta skulle vara förbi i slutet av maj, men det verkar inte ens vara nära sanningen. Det tar sin tid, men vi vill tro på framtiden och att vi tillsammans klarar det här, säger platschef Paul Alm på Ekenäs Bilcentral.