Finnair hoppas på att kunna återgå till normal trafik så fort som möjligt – Ägarstyrningsminister Tuppurainen: Regeringen kan inte binda några villkor till statsstödet
Flygbolaget Finnair hoppas att dess trafik ska kunna återgå till det den var år 2019, säger vd Topi Manner i en intervju för Yle Uutiset. Staten kommer att stödja bolaget och delta i dess aktieemission, men det är inte möjligt att binda några villkor till statsstödet, enligt Ägarstyrningsminister Tuppurainen.
Finnair meddelade i söndags att bolaget inte längre flyger till Joensuu, Jyväskylä, Kajana, Kemi eller Karleby-Jakobstad. I augusti ska bolaget se över situationen för att se hur det blir med vintersäsongen för de fem nämnda flygfälten.
– Vi måste komma ihåg att Finnair inte har för avsikt att sluta flyga de här rutterna, säger Manner.
Han betonar att det finns flera osäkra moment vad beträffar den globala flygtrafiken och hur bolaget kan återgå till normal flygtrafik.
– Jag kan därför inte lova något. Vi hoppas ändå förstås att hela vår trafik ska kunna återupptas så fort som möjligt. Det skulle vara till alla parters fördel.
Villkor inte möjliga i aktieemission
Finnair kommer att gå in för en aktieemission för omkring 500 miljoner euro, efter att de förluster coronasituationen gett upphov till fått bolagets kapital att minska.
Finska staten har påbörjat en beredning för att delta i emissionen för att stödja Finnair.
Kan Finnair då se att staten i egenskap av huvudägare skulle ställa krav på att återuppta den del av inrikestrafiken som nu drabbats mest?
– Sådana villkor är normalt inte möjliga vid en aktieemission. Och vad beträffar Finnair så där allmänt, är Finnair ett börsbolag där staten är majoritetsägare. Som börsbolag fattar Finnair självständiga beslut som är både hållbara och bra för alla aktieägare.
Manner konstaterar att en aktieemission är en transaktion på marknadsvillkor, där villkoren ska vara lika för alla.
Tuppurainen: Tomma plan går emot våra klimatmål
Ägarstyrningsminister Tytti Tuppurainen (SDP) bekräftade i Yles program A-studion att regeringen inte kan bifoga några villkor när det kommer till att stödja Finnair.
Enligt Tuppurainen är stödet till Finnair inte ett traditionellt företagsstöd utan det handlar om ett kapitaliseringsarrangemang där staten tar del av bolagets aktieemission. En enskild aktieägare kan inte bifoga några krav vid en emission.
Regeringen har ändå lagt fram en önskan om att landet måste ha fungerande inrikesförbindelser åt Finnairs ledning, berättar Tuppurainen.
Allting handlar ändå om hur ekonomin återhämtar sig och ifall det finns ett behov för de rutterna.
– Verksamheten måste vara lönsam. Set är klart att staten inte kan godkänna att man flyger tomma plan. Det skulle dessutom vara emot våra klimatmål, sa Tuppurainen.
Artikeln är en bearbetad översättning av Yle Uutisets artikel Finnair torppaa vihjailun valtiontuen ehdoista: Pörssiyhtiönä teemme päätöksemme itse – toimitusjohtaja toivoo liikenteen palautuvan skriven av Ari Hakahuhta och Mikko Leppänen.
Artikeln uppdaterades 18.5 klockan 22.27 med Tuppurainens kommentarer, rubriken uppdaterades likaså.
Hårt politiskt tryck på Finnair att återuppta de olönsamma rutterna i landet så fort som möjligt
Enligt Sitra är miljökonsekvenserna små.