Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Snart kan inhemska ölleveranser till hemdörren bli verklighet – småbryggerier vädjar till regeringen: "Hjälp oss!"

Från 2020
Cleber Goncalves grundade Coolhead 2016. Då var han företagets enda anställda. Nu jobbar åtta personer på bryggeriet.
Bildtext Cleber Goncalves grundade Coolhead 2016. Då var han företagets enda anställda. Nu jobbar åtta personer på bryggeriet.
Bild: Hilma Toivonen / Yle

Kreativa bryggerier i Finland har kringgått alkohollagen genom att först exportera och sedan importera samma produkt – men snart kan det vara onödigt. Regeringen har gett positiva signaler till småbryggerierna, som kan få sin distansförsäljningsdröm besannad redan i maj månad.

Några klick med musen – eller tryck på telefonen – och en låda inhemsk hantverksöl levereras till dörren. Låter det som en bra idé?

För Småbryggeriförbundet är det i varje fall en våt dröm. Det har stridit för försäljningsrätten i åratal, och nu ser läget mer lovande ut än tidigare.

Coronaviruset har slagit hårt mot de mindre bryggerierna, som i stor utsträckning är beroende av törstiga kunder på restauranger och barer. Vissa har tappat 50 procent av sin omsättning – andra mer.

Asiakkaita seisoskelee pienpanimon ulkopuolella.
Bildtext Trogna kunder har hittat till bryggerierna i Tusby – men man snubblar inte in på industriområdet av misstag.
Bild: Hilma Toivonen / Yle

Flera bryggerier har öppnat nya försäljningskanaler på webben – men det är inte helt problemfritt.

Ett grundläggande problem för många bryggerier är att de är belägna på landsbygden.

Eftersom de inte får leverera ölen till konsumenterna måste kunderna ta sig till bryggerierna för att köpa eller plocka upp produkterna.

10 000 liter öl utan adress

Många har tvingats permittera anställda eftersom försäljningen torkat ut helt och hållet.

Grundregeln är att ju mindre aktören är, desto större har konsekvenserna varit. Det säger Småbryggeriförbundets vice ordförande Jussi Tamminen.

– Situationen är väldigt akut. Branschen är så ung att många inte haft chansen att bygga upp en buffert för att klara sig i flera månader utan försäljning.

Pienpanimo Makun toimitusjohtaja Ville Makkonen.
Bildtext Ville Makkonen har en massa osåld öl i lagret.
Bild: Hilma Toivonen / Yle

Inne på Makus bryggeri i Tusby pekar vd:n Ville Makkonen på ett antal öltunnor som är staplade högt på rad.

– Där finns 10 000 liter öl som vi hade tänkt leverera till restauranger. De har stått där i två månader och väntar på törstiga personer.

På andra sidan gatan finns bryggeriet Coolhead. Grundaren Cleber Goncalves tittar in i Tv-nytts kamera och ger en hälsning till regeringen. Hans bryggeri har halverat produktionen efter att coronaviruset började spridas på allvar.

– Hjälp oss! Vi kommer inte orsaka större katastrofer.

Pienpanimo CoolHeadin perustaja Cleber Goncalves.
Bildtext Cleber Goncalves är positivt inställd trots den utmanande situationen. Han är säker på att Coolhead kommer att överleva.
Bild: Hilma Toivonen / Yle

Regeringen har lyssnat

För att rädda aktörer inom branschen har Småbryggeriförbundet lagt fram ett förslag som i korthet går ut på att:

  • Små bryggerier ska få sälja öl hem till konsumenten
  • Dryckerna som säljs får inte ha en alkoholprocent som är större än 5,5
  • Bryggerierna kan vid behov granska kundens ålder vid överlämningen av drycker

Lagen skulle vara tillfällig och gälla det här året.

Enligt Småbryggeriförbundets förslag måste ett bryggeri producera mindre än 15 miljoner liter per år för att omfattas av lagen. Bryggerierna får inte heller ägas av eller ha kopplingar till större aktörer.

Förslaget fick först gehör av Vänsterförbundets Jari Myllykoski, och har fått uppbackning av 110 riksdagsledamöter. Regeringen har också fått upp ögonen för situationen och tagit upp ämnet för behandling

Nu håller de små bryggerierna andan.

Centern har skickat starka signaler till fördel för förslaget. På Småbryggeriförbundet tror man att socialdemokraternas åsikt kan bli avgörande.

Exporttrick, pipettlösningar och pop up-försäljningsmissar

I väntan på beslutet får de hårt drabbade småbryggerierna vara kreativa för att fortsätta sälja öl.

De finländska bryggerierna har hamnat i kläm i lagstiftningen. Det är lagligt för finländare att beställa hem öl från utlandet – men olagligt att beställa hem öl från inhemska bryggerier.

Tudelningen klarnade efter ett utlåtande av EU-kommissionen 2018.

Tammerforsbryggeriet Pyynikki skapade rubriker för några veckor sedan då det kringgick lagstiftningen genom att skicka en del av sitt lager till Estland. Efter det var det fritt fram att sälja ölen hem till finländska kunder.

Tamminen tycker att situationen är orättvis.

– Det vore bra för miljön om man inte behövde exportera och importera samma produkt.

Pienpanimoliiton varapuheenjohtaja Jussi Tamminen.
Bildtext Jussi Tamminen jobbar till vardags på bryggeriet Maku.
Bild: Hilma Toivonen / Yle

Så finns det också pipettricket.

Ölaffären Pien i Helsingfors har sålt kranöl som takeaway genom att blanda en droppe vatten i drycken. Det för att fylla en svårtolkad paragraf i alkohollagen.

Björneborgbryggiet Ruosniemi stötte däremot på patrull då de försökte öppna drive-in-försäljning i anslutning till bryggeriet. Ruosniemi hann marknadsföra sitt påhitt i två timmar innan myndigheterna satte stopp för planerna.

Experten: Inget problem för folkhälsan

Professor emeritus Pekka Sulkunen har gjort en lång karriär som alkoholforskare och bedömer att distansförsäljning av hantverksöl inte skulle påverka folkhälsan i större utsträckning.

– Det handlar om dyra produkter som används i små mängder, säger han.

Det enda som oroar Sulkunen är ifall uppluckringen skulle sprida sig till de större, massproducerande bryggerierna. Då kunde svallvågorna bli större.

– Men om det bara gäller småbryggerierna ser jag inget problem. Då är helhetskonsumtionen fortfarande under kontroll.

Pekka Sulkunen i sitt hem i Helsingfors.
Bildtext Pekka Sulkunen har gjort en lång karriär som alkoholforskare.
Bild: Yle/Sebastian Backman

Tamminen hävdar att småbryggerierna står för en sund alkoholkultur.

Han säger att de dyra dryckerna är till för dem som värdesätter att upptäcka nya smakvärldar och måttlig konsumtion.

– Vi står för konsumtion och njutning med måtta, säger Tamminen.

Snart väntar ödesdagen för bryggerierna. Regeringen har lovat fatta ett beslut inom maj månad.

Diskussion om artikeln