Bilimportföretagen i Hangö tvingas minska på personalen på grund av coronaläget
I Hangö har logistikföretagen som verkar på frihamnsområdet tvingats se över personalstyrkan.
Coronaepidemin har gjort att bilimporten helt stannat av.
Logistikföretaget Assistor-Uuttera inledde redan i mars samarbetsförhandlingar som resulterade i permitteringar.
Enligt företagets vd Perttu Piri var man tvungen att snabbt reagera på marknadsläget.
Företaget kör nu med anpassad personalstyrka tillsvidare.
Hela personalstyrkan berörs
Vd Perttu Piri säger att man noga följer med läget och att man är beredd att reagera på förändringar.
Om marknaden tar fart, kan man snabbt ta tillbaka folk på jobb, men fortsätter epidemin så får man anpassa sig efter det.
Bolaget har cirka 140 anställda, och 100 av dem jobbar i Hangö.
Permitteringarna gällde hela personalstyrkan.
Också konkurrenten ser över personalstyrkan
Konkurrenten SE-Mäkinens Hangöbolag Semaster inledde samarbetsförhandlingar i mitten av maj och de avslutas efter midsommar.
Förhandlingarna berör hela personalen på cirka 90 anställda, berättar SE-Mäkinens vice vd Timo Seppä.
Också personalen på företagets Vandaenhet berörs.
Eftersom förhandlingarna pågår, kan vice vd Timo Seppä inte säga om de slutar med permitteringar, uppsägningar eller båda.
En del av personalen är dock redan permitterad medan en del är på jobb.
Epidemin får långtgående följder
Marknaden inom bilbranschen är väldigt rörlig och konjunkturkänslig.
Semaster utför importkonditionering (PDI) av nya bilar och installerar tilläggsutrustning i bilarna. PDI står för Pre Deliver Inspection.
Timo Seppä säger att följderna av coronaepidemin troligen kommer att sträcka sig in på nästa år och att de är svåra att förutse.
Nästan så gott som alla bilfabriker i Europa stängde ner verksamheten efter att coronaepidemin tog fart.
En del har nu öppnat igen, men går ännu inte på full kapacitet.
Finlands bil och transportförbund AKL har sänkt sin prognos från 116 000 nyregistrerade bilar i år till 85 000.